Yrittäjien työhyvinvointikysely: Yrittäjät stressaavat johtajia vähemmän

7.6.2012

Tapiola selvitti yrittäjien työkyvyn ja hyvinvoinnin nykytilaa sekä millaista tukea yrittäjät toivoisivat työhyvinvoinnista huolehtimiseen. ”Sekä yrittäjien työkyky että henkilökohtainen hyvinvointi olivat hyvällä tasolla ja vain viidesosa tunsi paljon stressiä. Kuitenkin vain osa vastaajista oli varautunut siihen, että yritystoiminta olisi uhattuna omaan terveyteen liittyvien syiden takia”, kertoo Eläke-Tapiolan työhyvinvointipalveluista vastaava osastopäällikkö Hilkka Malinen.

Tapiola on tutkinut viime vuosina pk-yritysjohtajien hyvinvointia, mutta nyt toteutettiin ensimmäinen yrittäjien työhyvinvointikysely.

Työkyky ja henkilökohtainen hyvinvointi hyvällä tasolla

Yrittäjät arvioivat nykyisen työkykynsä olevan hyvällä tasolla. Kaikkien vastaajien keskiarvo oli 8,02 asteikolla 0–10, ja arvio oli sitä korkeampi mitä nuorempi vastaaja oli. Alle 28-vuotiaiden arvio omasta työkyvystä oli 8,60 ja 55–68-vuotiaiden 7,69. Toimialojen vertailussa heikoimmaksi työkykynsä arvioivat liikennealan yrittäjät (7,78).

Myös arvio henkilökohtaisesta hyvinvoinnista oli hyvällä tasolla ja vastausten keskiarvo oli 3,72 asteikolla 1–5. Tapiolan tekemien kyselyjen perusteella yrittäjien ja pk-yritysjohtajien arvioiden välillä ei ollut suurta eroa. Yrittäjille jäi kuitenkin johtajia vähemmän aikaa liikuntaan (yrittäjät 3,04 ja pk-yritysjohtajat 3,40). Näyttää myös siltä, että ne yrittäjät, jotka harrastivat liikuntaa kolme kertaa viikossa vähintään 45 minuuttia, arvioivat työkykynsä paremmaksi.

Yrittäjät stressaavat johtajia vähemmän

Yrittäjät kokivat työnsä lähes yhtä merkitykselliseksi kuin pk-yritysjohtajat (yrittäjät 4,19 ja pk-yritysjohtajat 4,30). ”Työn mielekkyyttä vähensivät yrittäjillä muun muassa kiire, työn kuormittavuus, vapaa-ajan vähyys, taloudelliset haasteet ja lainsäädännön muutokset”, kertoo Hilkka Malinen.

”Yrittäjät kuitenkin stressaavat selvästi johtajia vähemmän”, Malinen toteaa. 20 prosenttia yrittäjistä tunsi melko paljon tai erittäin paljon stressiä, kun pk-yritysjohtajien vastaava luku oli viime vuonna 37 prosenttia. Pk-yritysjohtajien stressin määrään vaikutti yrityksen koko: johtajat tunsivat sitä enemmän stressiä mitä suuremmassa yrityksessä he työskentelivät.

Toiveena koulutuksia ja tapaamisia muiden yrittäjien kanssa

Lähes kolmasosa vastaajista kaipasi tukea työkyvystä ja hyvinvoinnista huolehtimiseen. Eniten toivottiin koulutuksia ja kursseja (38 %) sekä tapaamisia muiden yrittäjien kanssa (38 %). Koulutuksia ja kursseja kaipasivat erityisesti naiset (50 %) sekä ne vastaajat, joiden arvio nykyisestä työkyvystä oli 9–10 (50 %). Tapaamisia muiden yrittäjien kanssa toivoivat vähiten 55–68-vuotiaat sekä ne, jotka arvioivat työkyvykseen 0–6. Vastaajista vain 18 prosenttia kaipasi aineistoa internetiin, vaikka Suomen Yrittäjien vuoden 2010 Työkyky ja hyvinvointikyselyn vastaajista 43 prosenttia halusi lisää internet-aineistoa.

Työterveyshuollon palveluista tärkeimmäksi koettiin ennaltaehkäisevät terveystarkastukset, joita piti tärkeänä 75 % vastaajista. Kiinnostavin työterveyshuollon lisäpalvelu oli fysioterapia (56 %), josta olivat kiinnostuneita varsinkin yksinyrittäjät ja rakennusalan yrittäjät.

Yrittäjät tuntevat sosiaaliturvansa – vain osa varautuu terveyden heikkenemiseen

Vastaajista 74 prosenttia koki olevansa riittävän tietoisia yrittäjän sosiaaliturvasta. Lisätietoa kaivattiin työkyvyttömyysajan turvasta ja julkisen perusturvan riittävyydestä. Yrittäjän sosiaaliturvan tuntemuksesta huolimatta 43 prosenttia vastaajista ei ollut varautunut siihen, että yritystoiminta olisi uhattuna omaan terveyteen liittyvien syiden takia. Yleisin keino varautumiseen oli yrittäjän tapaturmavakuutuksen ottaminen (80 %). Toiseksi yleisin oli YEL-työtulon riittävästä tasosta huolehtiminen, jotta se takaisi toimeentulon sairaustilanteissa (64 %). Puolet vastaajista oli ottanut vapaaehtoisen sairauskuluvakuutuksen ja 46 prosenttia varautui säästämällä ja sijoittamalla.

Tapiola on paneutunut erityisesti yrittäjien omaan turvaan, jolla yrittäjä voi suojata yrityksen jatkuvuuden, perheen turvan ja oman toimeentulon. Lisätietoa yrittäjien palveluista.

Faktoja kyselystä

• Kysely lähetettiin sähköpostitse lähes 10 000 yrittäjälle, joista yli 11 % vastasi huhti-toukokuun aikana.
  • Kyselyyn vastanneista 60 % oli miehiä.
  • Yli kolmannes vastaajista oli yksinyrittäjiä, reilu kolmannes toimi 1–2 työntekijän yrityksessä ja vajaa kolmannes 3–9 työntekijän yrityksessä. Vain 2 % vastaajista oli yrittäjänä 10 tai useamman työntekijän yrityksessä.

Osastopäällikkö, työhyvinvointipalvelut
Hilkka Malinen