Ystävänkuukausi kiinnittää huomiota vapaaehtoisen ystävyyden tukemiseen

30.1.2012

Yli puolet suomalaisista on kokenut yksinäisyyttä jossain elämän vaiheessa. Sosiaaliset kontaktit eivät ole kaikille itsestäänselvyyksiä. Siksi vapaaehtoisella ystävätoiminnalla on merkittävät yhteiskunnalliset vaikutukset. Suomen Punaisen Ristin ystävätoiminnassa on mukana noin 9 000 vapaaehtoista ystävää, jotka auttavat yksinäisyyttä kokevia. Tapiola on ollut Punaisen Ristin ystävätoiminnan pääyhteistyökumppani vuodesta 2006. Tänä vuonna Tapiolassa vietetään toista kertaa koko helmikuun mittaista Ystävänkuukautta, joka toteutetaan yhteistyössä Punaisen Ristin kanssa.

Tapiolassa yhteiskuntavastuu kuuluu kiinteästi yrityksen arvoihin ja päämääriin. Tapiola haluaa toimia vastuullisesti laajemmin kuin vain lainsäädännön vaatimissa rajoissa. Punaisen Ristin kanssa tehty yhteistyö on kiinteä osa Tapiolan vastuullisuutta. Tapiolalle ystävätoiminnan tukeminen on pitkäjänteistä kumppanuutta. Yhteistyötä myös vahvistetaan ja kehitetään aktiivisesti ja sitä syvennetään uuden oppimiseen.

”Tapiolan ja Punaisen Ristin yhteistyön perustana on yhteensopiva arvomaailma ja halu tehdä pitkäjänteistä yhteistyötä. Tapiolan vastuullisuuslupauksiin on kirjattu tavoitteita ja tekoja asiakkaiden, henkilöstön, ympäristön ja yhteiskunnan hyväksi. Yhteistyö ystävätoiminnassa toteuttaa monella tavalla Tapiolan vastuullisuuslupauksia. Näemme ystävätoiminnan yhteiskunnallisesti merkittävänä toimintana, joka edistää hyvinvointia, lievittää yksinäisyyttä ja ehkäisee syrjäytymistä”, sanoo kehityspäällikkö Sari Byman Tapiolan yhteiskuntasuhteet ja vastuullinen yritystoiminta -yksiköstä.

Opiskelijat kehittivät uuden tilin, jolla voi tukea vapaaehtoistyötä

Vapaaehtoistyössä varainkeruu on avainasemassa. Ystävänkuukauden aikana helmikuussa jokaisesta Tapiola Pankin Tapiola Tilin avauksesta lahjoitetaan 5 euroa Punaisen Ristin ystävätoimintaan.

Lahjoituksia voi tehdä myös aivan uudella tavalla Tapiola Tulevaisuus Tilin avulla. Sen avaamalla tilinomistaja voi lahjoittaa automaattisesti osan korkotuotosta vuosittain suoraan Punaiselle Ristille. Uusi tili tulee pysyvästi mukaan Tapiola Pankin tilivalikoimaan 13.2. lähtien. Idea Tapiola Tulevaisuus Tiliin tuli Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun opiskelijoilta Robin Norrbäckilta ja Oliver Martikaiselta, jotka pohtivat kouluprojektissaan yhteiskunnallista hyötyä ajavaa työtä. He ottivat yhteyttä Punaiseen Ristiin ja Tapiolaan, jotka ryhtyivät selvittämään idean toteutusmahdollisuuksia.

”Tuntuu hienolta, että meidän nuorten ja "kokemattomien" idea toteutuu. Iso kiitos Tapiolalle siitä, että ottivat meidät tosissaan ja ovat pitäneet kiinni pyynnöstämme, että saamme olla mukana läpi toteuttamisen. On hienoa että olemme olleet mukana sellaisessa työssä, mikä auttaa myös vähävaraisempia ja hädässä olevia. Olemme huomanneet, että siitä saa paljon itsekin, kun pyrkii auttamaan,” Robin Norrbäck ja Oliver Martikainen sanovat.

”Auttaminen ja välittäminen toisista lähtee meistä kaikista ja jokaiselle on tarjolla oma tapansa auttaa ja tulla mukaan. Huolenpitoon ja hyvinvointiin tarvitaan eri tahojen yhteistyötä ja meidän kaikkien osaamista sekä tahtoa. On erityisen hienoa, että nuoret innovoivat uusia tapoja auttaa ja yhteistyökumppanimme Tapiolan avulla ideasta voidaan tehdä totta. Tällainen monen tahon yhteistyö ja yhteisten tavoitteiden toteuttaminen on suuri voimavara nyt ja tulevaisuudessa”, sanoo Punaisen Ristin varainhankintapäällikkö Tuula Colliander.

Ystävänkuukausi näkyy ja kuuluu eri puolilla Suomea

Toimijat järjestävät yhteisiä tapahtumia joko ystävänpäivänä 14.2. tai muulloin helmikuun aikana. Tapahtumien tarkoitus on tuoda ystävätoiminta keskelle kyliä ja kaupunkeja, sillä ystävyys koskettaa meitä kaikkia.

Tapahtumat löytyvät Punaisen Ristin verkkosivuilta ja niistä kerrotaan alueen lehdissä ja muissa viestimissä.

Lue lisää Ystävänkuukaudesta: www.tapiola.fi ja ystävätoiminnasta: www.oleystava.fi

Sari Byman
kehityspäällikkö, yhteiskuntasuhteet ja vastuullinen yritystoiminta
Tapiola-ryhmä