Lisäarvoa viljelyyn ekologisella luomulannoitteella

Lantmännen Agro ja Fertilex tuovat markkinoille uuden, kotimaisen, ravinnekierrätystä edistävän orgaanisen pellettilannoitteen. Tuote toimii hyvin, se sitoo hiiltä maaperään ja ammoniakkipäästöt pienenevät merkittävästi. Tuote on luomukelpoinen, mutta se sopii myös tavanomaisten peltojen rikastuttajaksi.

Luomukelpoista, kananlantapohjaista pellettilannoitetta on valmistettu keväästä 2020 alkaen. Tuotteen teknisen laadun sekä ravinnepitoisuuksien osalta on päästy tasolle, joka tuo viljelijälle aitoa lisäarvoa.

Pellettirae toimii hyvin eri koneissa

Fertilex -tuoteperheen muodostavat rakeiset Fertilex 5-1-2 ja 6-1-2 -lannoitteet. Lannoite puristetaan pellettimatriisilla ja katkotaan sopivaan pituuteen. Tuloksena on kiinteä ja kova rae, joka kevään käyttäjäkokemusten sekä tehtyjen kokeiden perusteella toimii hyvin markkinoilla olevien kylvökoneiden ja lannoitelevittimien syöttölaitteissa.

– Koska kyseessä on orgaaninen lannoite, suositellaan sitä parhaan tehon saamiseksi käytettäväksi joko sijoituslannoituksena tai pintalevityksenä ennen kylvömuokkausta. Näin lannoitteen typpi ei haihdu, vaan tulee kasvin käytettäväksi parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Tämän olemme todenneet useissa aiemmin tehdyissä orgaanisten lannoitteiden lannoituskokeissa, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Juho Urkko Lantmännen Agrosta.

Valmistusprosessi on ympäristöystävällinen

Fertilex Oy on peltoviljelyn lannoitetta valmistava uusi yritys, joka vie kiertotalouden Suomessa uudelle tasolle. Fertilex on luomuhyväksytty lannoite, jonka erilaisuus syntyy siitä, että se tuotetaan ekologisesti ja täysin eri tavalla kuin kemialliset lannoitteet.

– Fertilex-lannoitteen lanta kuivatetaan kanojen itsensä tuottamalla lämpöenergialla. Kanojen tuottama lämpö ohjataan puhaltimien kautta lantakuljettimille. Kuivattu lanta hygienisoidaan ja pakataan helposti kuljetettavaan muotoon, Fertilexin toimitusjohtaja Topi Oikari valottaa.

Matalan kuivauslämpötilan ansiosta kuivausprosessi ei hukkaa lannan sisältämää typpeä, jolloin ammoniakkipäästöt pienenevät merkittävästi. Lannan suorasyöttö kanalasta kuivausprosessiin estää ravinteiden haihtumisen sekä maa-aineksien pääsyn tuotteeseen. Lisäksi orgaaninen lannoite sitoo hiiltä maaperään samalla elvyttäen peltojen humuskerrosta.

Tuotteen jälleenmyyjinä toimivat Lantmännen Agro -ketjun kauppiasyrittäjät ympäri Suomen.

Lisätiedot:

Lantmännen Agro oy
Juho Urkko, tuoteryhmäpäällikkö, juho.urkko@lantmannen.com, +358 50 310 4075

Fertilex oy
Topi Oikari, toimitusjohtaja, topi.oikari@fertilex.fi, +358 50 500 4478

Lantmännen
Lantmännen on maatalousosuuskunta ja johtava toimija maatalous-, kone-, bioenergia- sekä elintarvikealalla Pohjoismaissa. Yrityksemme työllistää 10 000 henkilöä, sillä on toimintaa yli 20 maassa ja sen vuotuinen liikevaihto on 5,0 miljardia euroa. Otamme vastuun koko arvoketjusta pellosta pöytään tutkimuksen ja muun toimintamme avulla. www.lantmannen.com