• Lantmännen/

Lantmännen ottaa vähähiilisen lannoitteen osaksi kestävän viljelyn ohjelmaansa – vähentää merkittävästi rukiin viljelyn päästöjä

Maatalousosuuskunta Lantmännen ottaa Yaran tuottaman vähähiilisen lannoitteen osaksi kestävän viljelyn Ilmasto & Luonto -ohjelmaansa. Lannoite vähentää merkittävästi rukiin viljelyn hiilidioksidipäästöjä. Lantmännenin ja lannoitevalmistaja Yaran yhteistyö on merkittävä askel kohti fossiilivapaata ruoan arvoketjua.

Maatalousosuuskunta Lantmännen ottaa ensimmäisenä Suomessa käyttöön vähähiilisen lannoitteen, joka tuotetaan lähes fossiilivapaasti. Lannoitteen on kehittänyt maailman johtava lannoitteiden valmistaja Yara, ja sen valmistus on hiljattain käynnistynyt. Vähähiilinen lannoite on tulosta Lantmännenin ja Yaran kaupallisesta yhteistyöstä. Lantmännenin tavoitteena on pitkällä aikavälillä tehdä kotimaisen viljan arvoketjusta fossiilivapaa.

Vähähiiliset lannoitteet tuotetaan uusiutuvasta ammoniakista. Uusiutuvan ammoniakin tuotannossa maakaasusta saatava vety korvataan vedyllä, joka on tuotettu hajottamalla vesi elektrolyyttisesti vedyksi ja hapeksi uusiutuvan energian avulla. Uuden lannoitteen hiilijalanjälki on 80–90 prosenttia pienempi kuin nykyisin parhaalla käytettävissä olevalla tekniikalla (BAT*) valmistetuilla lannoitteilla.

– Viljelyn ja ruoantuotannon ilmastovaikutusten pienentämisessä tarvitaan kaikki keinot käyttöön. Päästöjä on vähennettävä nopeasti, jotta kykenemme saavuttamaan Pariisin ilmastosopimuksessa asetetut tavoitteet. Maatalous- ja elintarvikealan isona toimijana haluamme johtaa tätä muutosta, etsiä toimivat keinot ja viedä ne käytäntöön yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa, sanoo Lantmännen Agron toimitusjohtaja Markku Multamäki.

Vähähiilinen lannoite vähentää merkittävästi rukiin viljelyn päästöjä

Vähähiilinen lannoite tulee Suomessa osaksi Lantmännenin Ilmasto & Luonto -ohjelmaa. Ohjelmassa on mukana 93 suomalaista rukiin sopimusviljelijää, ja sen mukainen viljely kattoi viime vuonna noin 17 prosenttia** kotimaisen rukiin vuosituotannosta. Ohjelma edellyttää sopimusviljelijöiltä muun muassa biopolttoaineiden käyttöä traktoreissa ja muissa työkoneissa sekä luonnon monimuotoisuutta tukevia toimenpiteitä. Lannoitteen myötä ohjelman toimenpiteiden arvioidaan vähentävän kotimaisen rukiin viljelyn kasvihuonekaasupäästöjä jopa 30 prosenttia verrattuna lähtötilanteeseen***. Aikaisemmin ohjelman päästövähennys on ollut 15 prosenttia.

Lannoitteiden määrää seurataan Ilmasto & Luonto -ohjelman toimitusketjussa massabalanssi-menetelmän avulla. Käytännössä Yaralta hankittu lannoitevolyymi kulkee laskennallisesti tehtaalta läpi arvoketjun Ilmasto & Luonto -ohjelmaan saakka. Massabalanssia seurataan ja auditoidaan Yaran tehtaalla ulkopuolisen arvioijan, DNV:n (Det Norske Veritas) toimesta.

Yhteistyössä kohti entistä kestävämpää elintarviketuotantoa

Lantmännenin toiminta Suomessa kattaa viljapohjaisten elintarvikkeiden koko arvoketjun viljelystä elintarvikkeiden tuotantoon saakka. Vähähiilinen lannoite on yhtiölle merkittävä askel kohti kestävämpää viljelyä ja elintarviketuotantoa, ja se tarjoaa konkreettisen ratkaisun Pariisin ilmastosopimuksen edellyttämiin maatalouden päästövähennyksiin.

– Kun halutaan vähentää viljapohjaisten elintarvikkeiden, kuten leivän ilmastovaikutuksia koko arvoketjussa, lannoite on merkittävässä roolissa. Siksi vähähiilinen lannoite on tärkeä innovaatio ja mahdollistaa ison loikan elintarvikkeiden arvoketjussa kohti kestävämpää ruoantuotantoa, sanoo Lantmännen-konserniin kuuluvan Vaasan Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Mantere.

Ilman yhteistyötä eri toimijoiden kesken, näin isot muutosloikat eivät olisi mahdollisia.

– Yaran ja Lantmännenin kumppanuus on hieno esimerkki siitä, miten tärkeää yhteistyö on koko elintarviketuotannon kestävyyden kehittämisen kannalta, sanoo Yara Suomen kaupallinen johtaja Roland Westerberg.

Lisätietoja:

Markku Multamäki, toimitusjohtaja, Lantmännen Agro Oy
Puhelin: 050-314 3628
Sähköposti: markku.multamaki@lantmannen.com

Mari Dunderfelt, brändi- ja viestintäjohtaja, Lantmännen (Suomi)
Puhelin: 040-5565 721
Sähköposti: mari.dunderfelt@lantmannen.com

* EU:ssa ja Norjassa tuotetuilla nitraattipohjaisilla mineraalilannoitteilla (BAT, Best Available Technology) on N2O-puhdistuskatalyytin käytön ansiosta jo tänä päivänä noin 50-60 prosenttia pienempi hiilijalanjälki verrattuna useimpiin EU:n ulkopuolella valmistettuihin lannoitteisiin.

**Lantmännenin Ilmasto & Luonto -ohjelman mukaisesti viljelty ruisvolyymi (15 500 tonnia) kattoi vuonna 2023 noin 17 prosenttia kotimaisen rukiin kokonaissadosta (noin 90,9 milj. kg). Lähde: Luonnonvarakeskuksen satotilasto 14.2.2024.

***Lähtötilanne on määritetty keskiarvona kotimaisen rukiin viljelyn toteutuneista tiedoista vuosina 2015–2020, jolloin Ilmasto & Luonto -ohjelman toimenpiteet eivät olleet käytössä (lähde: ProAgria). Päästövähennyksien vertailukohtana on käytetty useamman vuoden keskiarvoa, sillä rukiin vuosittaiset satomäärät ja samalla myös hiilidioksidipäästöt vaihtelevat paljon. Päästövähennyksen (noin 30 %) laskennassa ei ole huomioitu turvemaiden tuottamia päästöjä. Mikäli nämä lasketaan mukaan, päästövähennyksen arvioidaan olevan noin 25 %.

Lantmännenistä
Lantmännen on maatalousosuuskunta ja Pohjois-Euroopan johtava toimija maatalous-, kone-, bioenergia- ja elintarviketoimialalla. Lantmännenin omistaa 18 000 ruotsalaista maanviljelijää, ja sillä on 12 000 työntekijää sekä toimintaa yli 20 maassa. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on 70 miljardia Ruotsin kruunua (SEK). Tehtävämme on edistää maanviljelyn elinvoimaisuutta. Tunnetuimpia suomalaisia tuotemerkkejämme ovat Vaasan, Myllyn Paras, Start ja GoGreen. Toimintamme perustuu maanviljelijöiltä sukupolvien aikana hankittuun osaamiseen ja arvoihin. Liiketoimintamme ja tutkimus- ja kehitystyömme kattaa koko arvoketjun, ja yhdessä kannamme vastuun pellosta pöytään. Lisätietoja: www.lantmannen.fi

Avainsanat: