Lantmännenille vahva tulos toisella vuosikolmanneksella

Lantmännenin tulos vuoden 2024 toisella vuosikolmanneksella, oikaistuna vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla erillä, oli 1 116 miljoonaa Ruotsin kruunua. Tulos jäi hieman edellisvuoden 1 196 miljoonan Ruotsin kruunun ennätystuloksesta, mutta oli kaikkien aikojen toiseksi paras neljän kuukauden tulos.

– Lantmännen teki vahvan tuloksen sekä toisella vuosikolmanneksella että vuoden kahdeksalla ensimmäisellä kuukaudella. Maatalous- ja elintarvikedivisioona tekivät edellisvuotta paremman tuloksen, kun taas Swecon-liiketoiminta-alueen tulos oli heikompi. Energiadivisioonan tulos jäi merkittävästi alhaisemmaksi, koska etanolin hinta on vakiintunut aiempaa erittäin korkeaa tasoa alemmalle, normaalimmalle tasolle, sanoo Lantmännenin konserni- ja toimitusjohtaja Magnus Kagevik.

Alla olevissa luvuissa liikevoitto on oikaistu vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla erillä. Edellisen vuoden luvut samalta ajanjaksolta ovat suluissa.

Maatalousdivisioonan tulos oli 220 (203) miljoonaa Ruotsin kruunua. Ruotsin maatalousliiketoiminnan tulos parani edellisvuodesta rehuliiketoiminnan tuloksen kasvun ansiosta. Viljaliiketoiminnan tulosta ovat heikentäneet viime vuoden sadon vaikutukset, joita tämän vuoden parempi sato on osittain tasoittanut. Suomen maatalousliiketoiminnan tulos laski viljaliiketoiminnan heikentyneen tuloksen vuoksi.

Energiadivisioonan tulos oli 221 (429) miljoonaa Ruotsin kruunua. Divisioonan heikentynyt tulos johtuu pääasiassa Lantmännen Biorefineries -biojalostamoiden merkittävästi heikommasta tuloksesta. Etanolin hinta on pysynyt vakaana toisella vuosikolmanneksella, mutta merkittävästi alhaisempana kuin viime vuonna, mikä vaikutti tulokseen negatiivisesti. Myös raaka-aineiden hinnat ovat laskeneet, mutta tämä ei kompensoi etanolin hinnan laskua.

Elintarvikedivisioonan tulos oli 449 (374) miljoonaa Ruotsin kruunua. Lantmännen Unibaken tulosparannus johtui pääasiassa positiivisesta kehityksestä useilla maantieteellisillä markkinoilla sekä kattavasta työstä kustannusten hallitsemiseksi ja tuotannon jatkuvasta tehostamisesta. Lantmännen Cerealian tulos on tasaantunut, mutta edelleen epätyydyttävällä tasolla.

Scan-liiketoiminta-alue, joka raportoidaan ensimmäistä kertaa omana liiketoiminta-alueenaan, teki 51 miljoonan Ruotsin kruunun tuloksen. Maaliskuun lopussa hankitun Scanin integraatio on toteutunut suunnitelmien mukaisesti ja liiketoiminta kehittyy odotusten mukaisesti.

Swecon-liiketoiminta-alueen tulos oli 175 (205) miljoonaa Ruotsin kruunua. Heikentynyt tulos johtui pääosin uusien koneiden myynnin laskusta Saksassa. Markkinat ovat edelleen varovaiset ja vaikeasti ennustettavat, erityisesti Saksassa ja Baltian maissa.

Kiinteistöt-liiketoiminta-alueen tulos oli 96 (104) miljoonaa Ruotsin kruunua. Vuokrausliiketoiminnan kehitys on jatkunut positiivisena muun muassa uusien vuokrasopimusten ja uudisrakentamisen lisääntymisen johdosta.

Ruotsin tämän vuoden sadon odotetaan olevan suurempi kuin viime vuoden heikko sato, mutta pienempi kuin viimeisten viiden vuoden keskiarvo. Syys- että kevätviljojen sadot ovat jääneet odotettua pienemmiksi, ja maan sisällä on suuria alueellisia vaihteluita.

"Panostuksemme Ruotsin ruoantuotannon infrastruktuuriin jatkuvat. Vuosikolmanneksella tehtiin päätös 1,2 miljardin Ruotsin kruunun investoinnista tehtaaseen, joka tuottaa kasvipohjaista proteiinia herneistä ja härkäpavuista. Kasvipohjaisten proteiinien kysyntä elintarvikkeiden raaka-aineena kasvaa maailmanlaajuisesti, ja tämä investointi merkitsee uusia viljelymahdollisuuksia viljelijöille ja luo edellytykset elintarviketuotannon ja -viennin kasvulle", Magnus Kagevik sanoo.

Englanninkielinen osavuosikatsaus löytyy liitteenä sekä verkkosivuilta:

Lisätietoja:
Mari Dunderfelt, brändi- ja viestintäjohtaja, Lantmännen (Suomi)

Puhelin: 040 556 5721

Sähköposti: mari.dunderfelt@lantmannen.com

This information is information that Lantmännen ek för is required to disclose under the EU Market Abuse Regulation. The information was submitted by the above contact persons for publication at 08:00 CET on Oct 3, 2024.

Tietoja Lantmännenistä
Lantmännen on maatalousosuuskunta ja Pohjois-Euroopan johtava toimija maatalous-, kone-, bioenergia- ja elintarviketoimialalla. Lantmännenin omistaa 18 000 ruotsalaista maanviljelijää, ja sillä on 12 000 työntekijää sekä toimintaa yli 20 maassa. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on 70 miljardia Ruotsin kruunua (SEK). Tehtävämme on edistää maanviljelyn elinvoimaisuutta. Tunnetuimpia suomalaisia tuotemerkkejämme ovat Vaasan, Myllyn Paras, Start ja GoGreen. Toimintamme perustuu maanviljelijöiltä sukupolvien aikana hankittuun osaamiseen ja arvoihin. Liiketoimintamme ja tutkimus- ja kehitystyömme kattaa koko arvoketjun, ja yhdessä kannamme vastuun pellosta pöytään. Lisätietoja: www.lantmannen.fi