Esikoulu leikkikentille!

Report this content

Uudessa oppimisympäristössä yhdistyvät fyysisyys, pelillisyys ja oivallus Päiväkodeissa ja kouluissa on ensi vuonna mahdollista saada uusia ulottuvuuksia oppimiseen, kun Lappset Group tuo markkinoille SmartUs-leikkikenttäkonseptinsa, jossa kasvatustieteilijät, teknologian ja liikunnan asiantuntijat sekä muotoilijat ovat puhaltaneet yhteiseen hiileen. Konsepti on nyt testausvaiheessa ja myöhemmin syksyllä Rovaniemen lähistölle Kaukon kouluun ja Nivavaaran päiväkotiin nousevat pilottikentät.

Uudistunut konsepti mahdollistaa leikkikenttien toimimisen liikkumis- ja leikkimispaikkojen lisäksi oppimisympäristöinä, joissa opitaan leikin kautta. SmartUs koostuu leikkikenttävälineistä, valmiista pelisovelluksista ja työkaluohjelmista, joilla niin lapset kuin aikuisetkin voivat tehdä omia pelejä leikkikentälle. Teknologialla on kokonaisuudessa keskeinen osa, mutta uudet välineet toimivat sitä ilmankin. Etusijalla on edelleenkin liikkumisen riemu ja kehollinen kokemus. ”Uuden konseptin taustalla on muun muassa Lapin yliopistossa kehitetty pedagoginen OLPO-malli, joka pohjautuu ohjauksen, pelaamisen, leikkimisen ja oppimisen yhdistelmään”, sanoo Lappsetin ja Lapin yliopiston yhteistyöprojektissa toiminut suunnittelija Katriina Lahtinen, joka on soveltanut teoreettista mallia käytäntöön Lappsetin välineissä. ”Perinteisestä leikkipuistosta SmartUs poikkeaa esimerkiksi siinä, että pelinrakennustyökalujen ansiosta leikkijät voivat tuoda omat peli-ideansa kentälle ja jakaa ne muiden kanssa”, Lahtinen jatkaa. Valmiiden pelisovellusten avulla on mahdollista tukea esikouluikäisiä esimerkiksi numeroiden ja kirjainten oppimisessa ja työkaluohjelmien avulla voidaan tehdä uusia pelejä. ”Lapsilla on testattu muun muassa pistelaskupeliä, jossa pelaaja suorittaa yhteenlaskutehtäviä leikkikentällä juosten. Kädessä on ranneke, joka viedään kentällä sijaitsevalle tunnistustolpalle. Pelaaja voi seurata yhteenlaskutoimitusten onnistumista kentän informaatioyksiköstä. Pelissä on kolme tasoa, joista alin soveltuu esimerkiksi alkuopetuksen tarpeisiin”, kertoo Lahtinen. ”Eskari-ikäisille välineiden käyttö on vaivatonta, sillä olemme pyrkineet sovelluksissa selkeyteen ja helppotajuiseen, kuvalliseen ilmaisuun. Lapsen on mahdollista selvitä pelistä ilman aikuisen apua. Esimerkiksi ruudukkopelissä kirjainten opettelu onnistuu kuvallisten symbolien avulla kentällä hyppelemällä”, kertoo markkinointipäällikkö Heli Toivola Lappsetista. KUTSU Tervetuloa jututtamaan leikkikenttien uusista tuulista suunnittelija Katriina Lahtista Lapin yliopistosta sekä markkinointipäällikkö Heli Toivolaa Lappset Groupista Varhaiskasvatusmessuille Helsingin Kaapelitehtaalle 14.10. Lappsetin osastolle. Lisätietoja Markkinointipäällikkö Heli Toivola Lappset Group Oy 040-5801 659 _____________________________________________________________________________ Lappset Group Oy on yksi johtavista leikkipaikkavälinevalmistajista Euroopassa. Lappsetin tuotevalikoimaan kuuluu leikkipaikkavälineiden lisäksi urheilupaikkavälineitä sekä pihojen, puistojen ja katujen kalusteita. Tuotteet valmistetaan pääosin vahvasta pohjoisesta männystä. Yrityksen perustaja Antero Ikäheimo aloitti yhden miehen yrityksenä jo vuonna 1970. Nykyään konsernin palveluksessa on keskimäärin 210 henkilöä. Tytäryrityksiä on viidessä eri maassa. Lappset-tuotteita viedään yli 40 maahan. Lisätietoja: www.lappset.com