Alko ja L&T keräävät hanaviinipusseja hyötykäyttöön Länsi-Suomessa

Alko on aloittanut hanaviinipakkausten alumiinisten ja muovisten pussien keräyksen hyötykäyttöön yhdessä Lassila & Tikanojan kanssa. Asiakkaat voivat palauttaa viinipussit sekä hanapakkauksien sisällä olevat kirkkaat ja alumiiniset pussit 29:een Alkon myymälään Länsi-Suomessa.

Hanaviinipakkaukset ovat vakiinnuttaneet asemansa suomalaisten kesässä. Asiakkailla on nyt mahdollisuus palauttaa keräyslaatikkoon kaikki myynnissä olevat alumiiniset viinipussit muovisine hanoineen sekä kaikki hanapakkausten sisällä olevat kirkkaat ja alumiiniset sisäpussit hanoineen. Pakkausten kartonkikuoret kuuluvat kartongin keräykseen.

”Astiat on tarkoitettu vain hanaviinipakkauksille. Materiaalin uudelleenkäyttö hankaloituu, jos sen joukkoon joutuu muita roskia”, sanoo yhteiskuntavastuukoordinaattori Virpi Valtonen Alkosta.

L&T ohjaa pussit teollisuudelle hyödynnettäväksi. Viinipakkauksista saatava materiaali toimitetaan Turkuun käsiteltäväksi ja siitä valmistettava seos korvaa kivihiilipölyä sementin tuotannossa Paraisissa. Seos sitoutuu tuotantoprosessissa 100%:sesti lopputuotteeseen vähentäen näin sementinvalmistuksen hiilidioksidipäästöjä.

L&T:n ja Alkon yhteistyötä kokeiltiin viime vuonna Turun alueella, ja saadun palautteen pohjalta yhteistyötä jatketaan nyt kiinteästi.

”Tähän asti pakkausten ohjaaminen hyötykäyttöön on ollut haasteellista, joten halusimme yhdessä Alkon kanssa luoda kuluttajille keräysjärjestelmän, jolla pakkausten materiaali saadaan hyötykäyttöön ja pois kaatopaikoilta”, kertoo L&T:n myyntipäällikkö Petteri Paananen.

Keräysastiat löytyvät Alkon myymälöiden pullonpalautuspisteistä tai myymälätiloista. Keräyksessä mukana olevien myymälöiden tiedot voi tarkistaa osoitteesta www.alko.fi > Vastuullisuus > Ympäristövastuu > Hanapakkausten sisäpussit kiertoon.

Lisätiedot:

Myyntipäällikkö Petteri Paananen, L&T, puh. 050 385 6170, petteri.paananen@lassila-tikanoja.fi.

Yhteiskuntavastuukoordinaattori Virpi Valtonen, Alko, puh. 020 711 5626, virpi.valtonen@alko.fi.

Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin. Yhtiö on merkittävä puupohjaisten biopolttoaineiden, kierrätyspolttoaineiden ja uusioraaka-aineiden toimittaja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2011 oli 652 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 10 000 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.lassila-tikanoja.com