Energiapihit elintavat ovat anteliaita ympäristölle ja kukkarolle

Nykyaikainen elämäntyyli vaatii energiantuotannolta paljon. Kyse on usein kuitenkin arkipäiväisistä valinnoista, sillä energiaa voi kuluttaa fiksustikin, elämänlaadusta tinkimättä.

Kiinteistöt kuluttavat jopa 40 prosenttia koko Suomen energiasta. Kiinteistöjen energiatehokkuus ei kuitenkaan riipu pelkästään siitä, miten rakennus on rakennettu.

”Hyväkin rakennus voi tuhlata energiaa, jos sitä käytetään huonosti väärien käyttötapojen tai vanhentuneiden laitteiden takia. Myös puutteellinen ylläpito voi osaltaan huonontaa energiatehokkuutta”, toteaa Lassila & Tikanojan Kiinteistötekniikan liiketoimintajohtaja Timo Kankaanranta.

Koska leijonanosa kiinteistöjen ylläpitokuluista uppoaa energiaan, kannattaa energiavinkit pitää mielessä erityisesti kotona ja työpaikalla.

Kun teet energiaystävällisiä valintoja, siitä kiittävät sekä ympäristö että kukkaro. Kaiken lisäksi järkevästä energiankulutuksesta tulee hyvä mieli.

Kiinteistön energiatehokkuus voi olla pienestä kiinni

Kiinteistönhuollon alalla jo parin vuosikymmenen ajan toimineelle Mikko Vikmanille energiankulutuksen pienentäminen on jokapäiväistä työtä. Tamperelainen L&T:n laitosmies tarkkailee lukuisien asiakkaiden kiinteistöjen energiankulutusta.

”Tärkeimpiä keinoja energian säästämiseen ovat asetusarvojen tarkkailu sekä kiinteistökohtaiset ajastukset, joilla valaistusta ja lämpötilaa voidaan ohjata automaattisesti asiakkaan tarpeen mukaan”, Vikman sanoo.

Säästöt syntyvät jatkuvasta havainnoinnista ja ripeästä puuttumisesta ongelmiin. Jokainen kiinteistön käyttäjä voi myös omalla toiminnallaan vaikuttaa energiankulutukseen.

"Teknisten toimenpiteiden ohella on hyvä, että kiinteistön käyttäjät ovat mukana tukemassa energiansäästötavoitteita jokapäiväisillä valinnoillaan”, Kankaanranta kannustaa.

Ota arjen energiavinkit talteen

Jokaisella on päivittäin tilaisuuksia vaikuttaa oman kodin, perheen, taloyhtiön ja koko Suomen yhteiseen energiankulutukseen. Pienet arkipäivän tottumukset järkeistävät kulutusta niin kotona kuin työpaikallakin.

L&T:n asiantuntijoiden vinkeillä varmistat, että simppelit ja energiapihit arkipäivän rutiinit eivät jää sinulta hoksaamatta.

1. Säädä lämpötila sopivaksi

Huolehdi, ettet lämmitä ja viilennä asuntoa samaan aikaan. Kokeile myös, tuntuisiko pari astetta viileämpi huone virkistävältä ja raikkaammalta.

”Tilannetta kannattaa seurailla erityisesti keväisin ja syksyisin, kun aurinko paistaa, mutta koti kaipaa lisälämpöä. Tällöin on hyvä harkita erikseen tarvitaanko lämpöä tai jäähdytystä oikeasti ja milloin on oikea hetki katkaista lämmitys tai ilmastointi”, Vikman sanoo.

Pidemmän ajan kuluessa pienetkin erot sisäilman lämpötilassa näkyvät usein laskun loppusummassakin. Esimerkiksi muutaman asteen viileämmästä ilmasta voi kertyä lämmityskauden aikana kiinteistöstä riippuen yllättäväkin säästö.

Lämpötilan säätäminen sopivaksi on toisinaan melkoista taiteilua ja jatkuvaa hienosäätöä. ”Jonkun mielestä oivallinen lämpötila ei olekaan toiselle lainkaan sopiva. Tottumukset ja tavat vaikuttavat aika paljon”, Vikman kuvailee.

2. Nauti luonnonvalosta, kun sitä riittää

Nauti kesän luonnonvalosta ja sammuta sähkövalot, kun et niitä tarvitse. ”Valoja ei kuitenkaan kannata jatkuvasti kliksutella päälle ja pois, sillä esimerkiksi loisteputki on energiatehokkaampi oltuaan päällä hetken aikaa”, Vikman muistuttaa.

Energiansäästölamput alkavat olla jo joka kodin perustuote, ja niitä kannattaakin suosia. Myös ledeillä on mahdollista pienentää valaistuksen energiantarvetta.

3. Syynää sähkölaitteita

Valitse energiatehokkaita laitteita ja huolehdi, etteivät ne ole päällä tai valmiustilassa turhaan.

Kotitalouskoneet on luokiteltu seitsemään kategoriaan (A+++-D), jotka kertovat laitteen energiatehokkuudesta. Korkea energiamerkintä, esimerkiksi A++, ei kuitenkaan yksinään takaa, että sähköä kuluu vähemmän. Laitteen käyttötapa ja sijoittelu vaikuttavat myös suuresti. Selvitä laitekohtaiset suositukset käyttöohjeesta tai valmistajalta.

Pese astiat ja pyykit vasta, kun kone on täynnä. Kokeile myös, riittäisikö alhaisempi pesulämpötila. Ajoita saunan lämmitys sopivaan hetkeen, jottei kuuman saunan tarvitse odottaa saunojia. Hyödynnä myös uunin ja lieden esi- ja jälkilämpö.

Pakastin toimii parhaiten, kun pidät jääkerroksen loitolla. Jos seinämiin on kertynyt lunta ja jäätä, voit sulatuspuuhan lomassa pyöritellä perheen pienimmille lumipalloja vaikka keskellä kesää.

Muista nauttia tilaisuuden tullen yösähkön alhaisemmista hinnoista.

4. Etsi oikea paikka roskille

Lajittele biojätteet, energiajae, sekajäte sekä paperit ja kartongit omiin astioihinsa. Myös lasille ja metallille on omat keräyksensä. Vaarallinen jäte (aiemmin ongelmajäte) vaatii erityiskäsittelyä, joten toimita se sopivaan keräyspisteeseen.

Jätteiden lajittelu materiaalin uudelleen hyödyntämistä varten säästää energiaa. Lisäksi kalliimpaa sekajätettä jää vähemmän poisvietäväksi.

5. Käytä vettä järkevästi

Kuumaa vettä ei kannata juoksuttaa turhan päiten, sillä sen lämmittäminen vie energiaa. Pikainen suihku säästää aikaa ja rahaa, ja kuumat kylvyt ammeessa sopivat paremmin erityistilanteisiin. Vertaile myös pesu- ja tiskikoneiden vedenkulutusta jo ennen ostopäätöstä.

6. Kohota kuntoa portaissa

Hyödynnä ikivanhaa keksintöä kuntoiluvälineenä suosimalla portaita hissin sijaan. Portaisiin tarvitsee harvoin jonottaa ja perillä saattaa olla hyvinkin hissiä nopeammin. Rappusia voi kavuta omaan tahtiin ja vaikka pysähtyä välillä tasanteelle kummastelemaan näkymää alas.

Timo Kankaanranta, liiketoimintajohtaja, Kiinteistötekniikka, puh. 010 636 2888

Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin ja on merkittävä puupohjaisten biopolttoaineiden, kierrätyspolttoaineiden ja uusioraaka-aineiden toimittaja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2011 oli 652 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 9 500 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.