Huomio sisäilmaan ajoissa

Huonoon sisäilmaan on aina syy – ja lähes aina ratkaisu. Tavallisesti pelkkä ilmanvaihdon huolto raikastaa ilman. Joskus kosteusvaurio ajaa saneeraamaan koko tilan.

Tunkkainen ilma tulee vastaan ovella. Pyykki ei kuivu, ja kosteus tiivistyy ikkunaan. Pelkästään nämä ovat riittäviä syitä tarkastaa ilmanvaihto. Tilanne on jo vakavampi, jos asukkaat tai työntekijät oireilevat. Päätä särkee, silmät kutisevat ja aina väsyttää. L&T:n vahinkosaneerauksen iv-työnjohtaja Jarmo Pääkkönen ei jäisi liiemmin pohtimaan, jos oireet jatkuvat tai toistuvat.

”Monesti kyse on siitä, että ilmanvaihto ei ole tasapainossa”, Pääkkönen sanoo. Hänen mukaansa epätasapainoon voivat johtaa hyvinkin pienet seikat. Joku on tukkinut korvausilmaventtiilin yhdessä huoneessa, mikä on sekoittanut koko rakennuksen säädöt. On unohdettu vaihtaa suodattimet, tai palopellit ovat lauenneet ilmanvaihtokanavissa.

Säännöllinen huolto kannattaa

Jos ilmanvaihto on ollut rempallaan jo jonkin aikaa, Pääkkönen tarkastaisi koko järjestelmän ja ehdottaisi todennäköisesti ainakin ilmanvaihtokanavien perusteellista puhdistusta ja ilmamäärien tasapainottamista. Tavallisesti puhdistus suositellaan tehtäväksi 5–10 vuoden välein.

”Ilmanvaihto kannattaa kuitenkin huoltaa pari kertaa vuodessa: keväällä hiekannoston jälkeen ja uudestaan syksyllä”, Pääkkönen sanoo. Huollon yhteydessä tarkastetaan ilmanvaihdon riittävyys sekä laitteiden ja venttiilien kunto. Laitteet puhdistetaan ja suodattimet sekä huonokuntoiset kulutusosat vaihdetaan.

”On parempi vaihtaa kulunut laakeri ajoissa kuin odottaa, että akseli menee poikki, jolloin joudutaan vaihtamaan koko kone.”

Pääkkönen korostaa, että säännöllinen ilmanvaihdon huolto merkitsee tavallisesti säästöjä: laitteet pysyvät kunnossa, energiankulutus laskee ja sairauslomat vähenevät.

Kosteusvaurion jäljillä

Pahimmillaan huonokuntoiset ilmanvaihtokanavat päästävät rakennusten rakenteisiin kosteutta. Palvelupäällikkö Juha Jalonen L&T:n vahinkosaneerauksesta tietää harmillisen hyvin, että vesi pääsee rakenteisiin monta muutakin reittiä ja tarjoaa mainion kasvualustan mikrobeille, kuten bakteereille ja homeille.

”Joskus rakennusmateriaalit ovat päässeet kostumaan jo rakentamisen aikana.”

Kun Jalonen astuu vesivahingosta hiljattain kärsineeseen asuntoon, vauriokohta löytyy tavallisesti helposti. Mutta ongelman ytimeen on päästävä myös tilassa, jossa asukkaat, työntekijät tai koululaiset oireilevat selittämättömästä syystä.

”Diagnosoimme rakennuksen tarkasti ja lähetämme näytteitä laboratorioon analysoitaviksi. Teemme myös seurantamittauksia saneerauksen aikana ja tietenkin sen jälkeen.”

Hometila saneerattava hallitusti

Hometilan saneeraus alkaa eristämällä tila muusta rakennuksesta ja tyhjentämällä se.

”Purku- ja korjaustöiden aikana epäpuhtauksien määrä moninkertaistuu. Tila pitää alipaineistaa, ettei pilaantunut ilma kulje muualle”, Jalonen painottaa.

Hän huomauttaa, että rakenteiden puhdistaminen ja kuivaaminen riittävät vain harvoin. Vaurioituneet materiaalit on monesti vaihdettava.

Jalosen mukaan tyypillinen vauriokohta on rakenteiden sisällä, kuten ulkoseinän eristeessä, josta mikrobit pääsevät sisäilmaan esimerkiksi ikkunan tilkevälin kautta. Lisäksi, kosteista rakennusmateriaaleista voi vapautua ilmaan muita haitallisia yhdisteitä.

Vaikka kosteusongelma saattaa muhia huomaamattomasti rakenteissa, Jalonen ei kannusta tutkimaan mikrobipitoisuuksia varmuuden vuoksi. Tarkka tutkimus löytää mikrobeja jokaisesta rakennuksesta.

”Olennaista on reagoida, jos ihmiset oireilevat tai jos tilassa on ummehtunut kellarimainen haju.”

Iv-työnjohtaja Jarmo Pääkkönen, jarmo.paakkonen@lassila-tikanoja.fi, 050 385 7528, L&T
Palvelupäällikkö Juha Jalonen, juha.jalonen@lassila-tikanoja.fi, 050 385 6920, L&T

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka on muuttamassa kulutusyhteiskuntaa tehokkaaksi kierrätysyhteiskunnaksi. Yhteistyössä asiakkaidemme kanssa pienennämme jätemääriä ja pidennämme kiinteistöjen käyttöikää, ohjaamme materiaalit hyötykäyttöön sekä vähennämme raaka-aineiden ja energian käyttöä. Autamme asiakkaitamme keskittymään omaan ydinliiketoimintaansa ja säästämään ympäristöä. Yhdessä luomme hyvinvointia ja työpaikkoja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2012 oli 674,0 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 9 000 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.