Juhlista joulua ympäristöä ja rahapussia säästäen

Joulun juhlahumun keskelläkin kannattaa muistaa, että ylenpalttinen kuluttaminen ei ole juhlatunnelman edellytys. Oikealla lajittelulla ja energian säästöllä ympäristö ja rahapussi kiittävät.

Jouluvalot, uunissa pitkään haudutetut ruuat sekä joulusauna kuuluvat erottamattomasti joulun juhlintaan. Energiaa on joulunakin helppo säästää pienillä teoilla.

Jouluvalojen ei tarvitse loistaa ympäri vuorokauden. Eniten niistä on iloa pimeän aikaan, mutta keskellä yötä niitä harvempi ihastelee.

”Kun varustat jouluvalot ajastimella, ne syttyvät ja sammuvat juuri silloin, kun niistä on eniten iloa. Jos ajastinta ei ole käytettävissä, vedä töpseli edes yöksi irti seinästä”, vinkkaa L&T:n kiinteistötekniikan myyntipäällikkö Erkan Yilmaz.

Jouluruokien valmistuksessa kannattaa hyödyntää edullisempaa yösähköä sekä uunin esi- ja jälkilämmöt. Ruokien lämmittämisessä mikroaaltouuni on uunia energiatehokkaampi vaihtoehto. Ruoat puolestaan jäähtyvät nopeasti hangessa tai kylmällä kuistilla ennen jääkaappiin laittamista.

Joulusaunassa energiaa säästyy, kun sinne menee heti, kun se on lämmin ja kytkee sen pois päältä heti, kun viimeinen saunoja on lopettanut saunomisen. Kuumaa vettä ei kannata tuhlata joulusaunassakaan.

”Jouluna voi kääntää myös sisätilojen lämmitystä reilusti pienemmälle. Uunin ja hellan käyttö, kynttilöiden polttaminen ja suuren ihmismäärän kerääntyminen samaan paikkaan nostavat sisätilojen lämpötilaa huomaamatta”, Yilmaz toteaa.

Vähennä jätemäärää

Syntymätön jäte on parasta jätehuoltoa ja jätteen määrää voi pyrkiä tietoisesti vähentämään. Lahja-, ruoka- ja kukkakaupoilla kannattaa joulunakin valita mahdollisimman vähän pakattuja tuotteita.

”Aineeton lahja, kuten lahjakortti elokuviin, kauneushoitolaan tai ravintolaan, on ympäristölle paras valinta. Lahjaan varatun summan voi myös laittaa vaikkapa hyväntekeväisyyteen. Tavaroissa kannattaa suosia ympäristömerkillä varustettuja tai kierrätysmateriaaleista valmistettuja tuotteita”, vinkkaa L&T:n ympäristöhuollon asiantuntija Mirva Väisänen.

Paketoinnissa vain mielikuvitus on rajana: ympäristöystävällinen valinta on kääriä lahjat vaikkapa vanhaan sanomalehteen tai vanhan kirjan sivuihin. Monesti myös pelkkä kaunis nauha riittää lahjan koristukseksi.

Ruokajäte vähenee, kun jämäruokia tuunaa hieman uuteen uskoon. Netti on pullollaan vinkkejä pienten ruuan jäämien hyödyntämisestä.

Lajittele oikein joulunakin

Jätteen syntyä ei voi täysin välttää, mutta joulunakin kannattaa muistaa, että oikealla lajittelulla säästyy materiaaleja ja rahaa, kun kallista, kaatopaikalle päätyvää sekajätettä kertyy vähemmän.

Kaatopaikalle vietäväksi ei jää juuri mitään, kun hyötykäyttöön lajitellaan kaikki mahdolliset jätejakeet, kuten biojätteet, keräyskartongit, pahvit, paperit, metallit, lasit, polttokelpoiset jätteet ja vaaralliset jätteet (ent. ongelmajäte).

Joihinkin juhlapyhien jätteistä törmää vain kerran vuodessa ja siksi niiden kierrättäminen vaatii kertaamista.

”Jos et ole varma, tarkista lajitteluohjeet netistä, paikalliselta jätehuoltoyhtiöltä tai kunnan jäteneuvonnasta”, neuvoo Mirva Väisänen.

Oikeaoppisella lajittelulla ehkäistään myös sekajäteastioiden ylitäyttymistä. Joulun aikaan on syytä kiinnittää erityisen paljon huomiota myös siihen, että jäteastiat täytetään mahdollisimman tiiviisti.

”Suurikokoiset pakkaukset on syytä taitella pieneen tilaan. Mahdollisuuksien mukaan jätteet kannattaa pitää sisätiloissa joulun yli ja viedä ne vasta pyhien jälkeen jäteastiaan. Jätehuoltoyhtiön kanssa voi myös sopia etukäteen ylimääräisistä tyhjennyksistä”, Väisänen sanoo.

Mirva Väisänen, ympäristöhuollon asiantuntija, L&T, 050 385 8953
Erkan Yilmaz, kiinteistötekniikan myyntipäällikkö, L&T, 050 385 0797

JOULUN JA UUDEN VUODEN LAJITTELUVINKIT

Oheen on koottu yleisiä lajitteluohjeita. Lajittelu- ja hyötykäyttömahdollisuudet vaihtelevat jonkin verran paikkakunnittain. Oman kunnan lajitteluohjeet voi tarkistaa osoitteessa www.lajitteluapuri.fi.

Joulukuusi
Kun joulukuusi on riisuttu koristeistaan, kannattaa sen oksat pilkkoa ja laittaa suureen jätesäkkiin. Näin myös neulasia varisee lattialle vähemmän, ja siivous on helpompaa.

Kuivuneen kuusen voi polttaa paloina omassa takassa tai hakettaa ja kompostoida omassa kompostorissa. Kerrostalossa kuusen voi viedä loppiaisen aikoihin kiinteistön jätepisteeseen, josta jätehuoltoyhtiö käy ne keräämässä. Isompien taloyhtiöiden kannattaa tilata kuusia varten vaihtolava, jolloin kuuset päätyvät suoraan haketukseen ja polttoon.

Kunnallisten jäteyhtiöiden jäteasemat vastaanottavat joulukuusia yleensä maksutta tammikuun aikana. Joulukuusta ei tule laittaa kiinteistön jäteastioihin pilkottunakaan, koska se täyttää jäteastiat nopeasti, painaa paljon ja hankaloittaa näin ollen jäteastioiden tyhjennystä. Muoviset tekokuuset ovat usein PVC -muovia ja kuuluvat siksi kaatopaikalle.

Kukkien kääreet ja kukat
Joulukukkien käärepaperit ja silkkipaperit kuuluvat keräyskartongin tai energiajakeen joukkoon. Pakkaseristeenä käytettävä sanomalehtipaperi lajitellaan keräyspaperin joukkoon. Alumiinikääre lajitellaan keräysmetallin joukkoon. Muovi-alumiinifoliokääre kuuluu sekajätteeseen. Kukat multineen ovat biojätettä.

Kynttilät ja tuikkujen metallikuoret
Steariinin ja kynttilänpätkät voi lajitella energiajakeeseen. Myös muoviset hautakynttilät voi laittaa energiajakeen joukkoon. Lasiset hautakynttilät kannattaa täyttää ja käyttää uudelleen, koska kuumuutta kestävä hautakynttilälasi ei kelpaa keräyslasin joukkoon. Tuikkukynttilöiden metallikuoret, hautakynttilöiden hatut ja ulkotulien foliot kelpaavat puhtaina pienmetallikeräykseen.

Jouluvalot
Rikkinäiset hehku- ja halogeenilamput voi lajitella seka- tai kaatopaikkajätteeseen. Rikkoutuneet sähkökyntteliköt, muut sähköiset jouluvalot ja LED-valot kuuluvat sähkö- ja elektroniikkaromun joukkoon. Energiansäästölamput ja loisteputkilamput sisältävä elohopeaa ja ovat vaarallista jätettä (ent. ongelmajäte). Ne on aina kerättävä erikseen ja vietävä vaarallisen jätteen keräykseen.

Joulukortit
Sähköinen joulukortti on nopea ja ympäristöä säästävä joulutervehdys. Perinteisiä joulukortteja lähetetään tänäkin vuonna yli 50 miljoonaa – siksi niiden lajitteluun tulisi kiinnittää erityistä huomiota.

Vanhoista korteista voi askarrella kauniita pakettikortteja joululahjoihin. Edellisvuoden joulukortteja voi hyödyntää myös lasten kanssa askarrellessa. Ellei joulukorteille ole uusiokäyttöä, ne lajitellaan kartongin tai energiajakeen joukkoon.

Lahjapaperit
Runsaan painovärimääränsä vuoksi lahjapapereita ei voi laittaa keräyspaperin tai keräyskartongin joukkoon vaan ne kuuluvat energiajakeeseen. Keräysastiaan päätyvät lahjapaperit on hyvä pakata tiiviisti esimerkiksi taittelemalla ne paperikassiin. Lahjapapereita voi käyttää myös uudelleen ja pelkän lahjanauhan tai ruusukkeen käyttö paketoinnissa on tyylikäs ja jätettä vähentävä vaihtoehto

Pakettinauhat
Kiiltävät, muoviset lahjojen käärenauhat ovat energiajaetta tai sekajätettä. Paperinarut sopivat kartonkikeräykseen. Nauharuusukkeet ja kankaiset lahjanauhat kannattaa säästää ja käyttää uudelleen.

Pakkaukset
Pakkauskartongista valmistetut pakkaukset kuten suklaa- ja keksirasiat sekä lelu- ja kynttiläpakkaukset lajitellaan keräyskartonkiin tai energiajakeeseen. Pahvilaatikot lajitellaan keräyspahvin, keräyskartongin tai energiajakeen joukkoon. Kartonki- ja pahvipakkaukset eivät kuulu keräyspaperiastiaan.

Pakkausmuovit ja styroksipehmusteet lajitellaan energiajakeeseen. Mikäli lähistöllä ei ole energiajaeastiaa, pakkaukset viedään joulun jälkeen litistettyinä sekajäteastiaan. Lelurasioiden muovit ovat usein PVC-muovia. Koska PVC ei kelpaa poltettavaksi, se lajitellaan sekajätteeseen.

Paristot
Tyhjentyneet paristot voi viedä kauppareissulla paristoja myyvän kaupan keräyslaatikkoon tai toimittaa ongelmajätekeräykseen.

Alumiinivuoat ja -foliot
Alumiinifoliot ja puhtaiksi huuhdellut alumiinivuoat ovat pienmetallia tai keräysmetallia.

Kinkun rasva
Kerää kinkun rasva jäähtyneenä tyhjään margariinirasiaan tai kahvipakettiin, sulje se ja laita sekajäteastiaan. Hyytyneen rasvan voit myös laittaa sellaisenaan biojäteastiaan. Älä kaada rasvaa viemäriin! Kinkun läpinäkyvä, polyesterinen paistopussi lajitellaan energiajakeeseen.

Elintarvikepussit
Muoviset leivonnaispussit kuten piparkakkutaikina- ja joulutorttupakkaukset sekä joululeipäpussit lajitellaan energiajakeen joukkoon. Juures-, puuroriisi-, manteli- ja sekahedelmäpussit kuuluvat tyhjinä energiajakeeseen.

Juomapakkaukset
Pantilliset juomatölkit, muovi- ja lasipullot viedään kaupan palautusautomaattiin.

Pantittomat lasipullot voi laittaa lasinkeräykseen. Kertakäyttöiset pantittomat muovipullot voi lajitella keräysmuovin joukkoon. Mikäli omalla paikkakunnalla ei ole järjestetty muovin erilliskeräystä, laitetaan kertakäyttöpullot energiajakeeseen tai sekajäteastiaan.

Nestekartonkipakkaukset kuten maito-, glögi- ja mehutölkit kuuluvat keräyskartongin joukkoon. Olutpullojen ”mäyräkoirapakkaus” lajitellaan hyötykäyttöön keräyskartongin tai energiajakeen joukkoon.

Uudenvuoden tina
Tinakenkä sisältää paljon lyijyä ja on siksi ongelmajätettä. Tinat eivät kuulu sekajätteen joukkoon. Mikäli edellisvuoden tinoja ei haluta valaa uudelleen, ne viedään ongelmajätteen vastaanottopisteeseen.

Uudenvuoden raketit
Ammutut, täysin jäähtyneet raketit voi laittaa sekajätteen joukkoon. Vanhentuneet ilotulitteet palautetaan rakettien myyjille.

Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2011 oli 652 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 9 100 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.