Keinun ja liukumäen kyydissä on kallis lasti – huolehdi leikkipaikan turvallisuudesta

Ehjät välineet leikkikentällä takaavat pienten leikkijöiden turvallisuuden. Leikkipaikkojen säännöllisen turvallisuustarkastuksen tulisikin kuulua jokaisen taloyhtiön vuosihuoltoihin.

”Leikkipaikkojen yleisin vika on, että leikkivälineen, kuten keinun tai kiipeilytelineen, turva-alustan iskunvaimennuskyky ei vastaa välineen vaatimuksia”, kertoo vastaava puutarhuri ja koulutettu leikkipaikkojen tarkastaja Tuomas Äärynen Lassila & Tikanojalta.

Turva-alustaviat johtuvat yleensä siitä, että alustat ovat niin vanhoja, että asennusvaiheessa ei ole ollut voimassa nykyisenkaltaisia turvavaatimuksia tai sitten ne ovat kovettuneet ajan saatossa. Vanha alusta korvataan vaihtamalla leikkivälineen alle uusi turvahiekka tai asentamalla kuminen matto.

Muita yleisiä vikoja ovat liian pienet turva-alueet eli leikkivälineet ovat liian lähellä toisiaan tai niiden läheisyydessä on esimerkiksi puu tai kivi. Helpoimmin korjattavissa ovat pään tai sormen juuttumisvaarat, jotka johtuvat usein vanhentuneista leikkivälineistä.

Kuluttajaturvallisuuslaki sääntelee leikkipaikkoja ja -välineitä

Leikkikenttiin ja niiden välineisiin sovelletaan kuluttajaturvallisuuslakia, joka määrittelee, että niistä ei saa aiheutua käyttäjälle vaaraa. Laki koskee paitsi kunnallisia leikkikenttiä myös asunto-osakeyhtiöiden leikkipaikkoja ja -välineitä.

Säännölliset tarkastukset ovatkin avainasemassa leikkikenttien turvallisuuden kannalta. Lumi ja jää voivat vaurioittaa välineitä, joten leikkipaikan vuositarkastus on hyvä tehdä keväisin. Silloin kartoitetaan välineiden, turva-alustojen ja koko leikkipaikan turvallisuus.

”Tarkastaja laatii raportin, joka sisältää muun muassa luettelon sekä kuvat kaikista leikkipaikan välineistä ja selvityksen mahdollisista korjaustarpeista ja tarvittaessa myös kustannusarvion kunnostustöistä. Raportti on helppo esittää esimerkiksi taloyhtiön hallitukselle ja leikkivälineiden korjaajalle”, Äärynen kertoo.

Arjen havainnot täydentävät tarkastuksia

Vuositarkastusten lisäksi tarkastajat tekevät niin kutsuttuja toiminnallisia tarkastuksia, joissa varmistetaan, että leikkivälineet ovat ehjiä, vakaita ja toimivia.

Tarkastuksia saavat tehdä vain siihen erikseen koulutetut henkilöt, mutta tärkeitä ovat myös kiinteistönhoitajien silmämääräiset tarkistukset.

”Huoltomiehet tarkistavat kiinteistöjen muita huoltotöitä tehdessään, että leikkivälineet ovat ehjiä. Jos he havaitsevat puutteita, he ilmoittavat niistä tarkastajille.”

Apua jo rakennusvaiheessa

Kun uusi leikkipaikka rakennetaan, sille tehdään käyttöönottotarkastus, joka vastaa vuositarkastusta.

”Käyttöönottotarkastuksissa tulee vastaan yllättävän paljon sellaisia virheitä, että leikkivälineet on asennettu kokonaan väärin tai turva-alueet eivät ole riittäviä”, Tuomas Äärynen kertoo.

Hän suositteleekin, että tarkastajien ammattitaitoa hyödynnetään jo leikkipaikkojen rakennusvaiheessa. Kun välineet asennetaan kerralla oikein, säästetään myös kustannuksissa.

Tärkeää on myös se, että käyttöönottotarkastuksen tekee joku muu kuin rakentaja, jotta varmistetaan tarkastajan riippumattomuus ja puolueettomuus.

Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt:
Viestintäpäällikkö, Hanne Mäkelä, hanne.makela@lassila-tikanoja.fi, puh. 050 385 8670

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka on muuttamassa kulutusyhteiskuntaa tehokkaaksi kierrätysyhteiskunnaksi. Yhteistyössä asiakkaidemme kanssa pienennämme jätemääriä ja pidennämme kiinteistöjen käyttöikää, ohjaamme materiaalit hyötykäyttöön sekä vähennämme raaka-aineiden ja energian käyttöä. Autamme asiakkaitamme keskittymään omaan ydinliiketoimintaansa ja säästämään ympäristöä. Yhdessä luomme hyvinvointia ja työpaikkoja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2012 oli 674,0 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 9 000 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.