L&T ja Siemens Osakeyhtiö yhteistyöhön - Kiinteistöjen energiankulutus takuulla kuriin

​Lassila & Tikanoja (L&T) ja Siemens Osakeyhtiö yhdistävät voimiaan kiinteistöjen energiankulutuksen pienentämiseksi. Yhtiöt ovat kehittäneet yhdessä toimintamallin, jonka avulla kiinteistöille luvataan takuu kiinteistön energiasäästöistä ja –kulutuksesta sekä olosuhteista. Kiinteistöillä on mahdollisuus alentaa energiankulutustaan jopa 30 prosenttia.

L&T ja Siemens Osakeyhtiö ovat solmineet asiasta yhteistyösopimuksen, jonka pohjalta syntynyt toimintamalli yhdistää L&T:n kiinteistönhoidon ja Siemensin rakennusautomaatio-osaamisen. Yhteistyön kautta L&T pystyy aiempaa paremmin tarjoamaan energiansäästöä suuriin kiinteistöihin. Siemens saa L&T:stä vahvan yhteistyökumppanin toteuttamaan energiansäästökonseptia erikokoisissa kiinteistöissä. Yhteistyö auttaa asiakkaita pienentämään kiinteistöjensä käyttökustannuksia olosuhteista tinkimättä. Lisäksi palvelumalli mahdollistaa energiatehokkuutta edistävien laiteinvestointien rahoituksen ilman asiakkaan taloudellista riskiä.

- Energiahinnan jatkuva nousu yhdistettynä kasvaviin ympäristövaatimuksiin luo kiinteistön omistajille ja taloyhtiöille paineita hakea uusia ratkaisuja oman kiinteistön energiatehokkuuteen. Rakennusten energiatehokkuudessa ei ole kyse vain siitä, miten rakennus on rakennettu. Hyväkin rakennus voi tuhlata energiaa, jos sitä käytetään huonosti väärien käyttötapojen tai vanhentuneiden laitteiden takia. Kun energian hintaan ei voida vaikuttaa eikä olosuhteita haluta huonontaa, säästöjä ja tehokkuutta pitää hakea uuden tekniikan ja kiinteistön fiksujen käyttötapojen avulla, sanoo liiketoimintajohtaja Timo Kankaanranta L&T:ltä.

- Kiinteistöjen energiatehokkuuden lisääminen säästää ympäristöä ja ilmastoa. Samalla se on järkevää myös taloudellisesti, koska investoinnin takaisinmaksu on lyhyt ja tuotto voi olla parhaillaan kaksinumeroinen. Yhteistyö L&T:n kanssa laajentaa palvelua erilaisiin kiinteistöihin. Energiansäästösopimuksissa tekniikan lisäksi säästöä syntyy siitä, miten kiinteistöä käytetään ja ylläpidetään. Yhteistyö L&T:n kanssa varmistaa, että tekniikan lisäksi kiinteistönhoito on huipputasoa, sanoo liiketoimintajohtaja Markku Lilja Siemens Osakeyhtiön talotekniikkaratkaisuja ja palveluja tarjoavasta divisioonasta.

Kiinteistöjen osuus koko globaalista energiakulutuksesta on 41 prosenttia, kun esimerkiksi teollisuuden osuus on 30 prosenttia. Kiinteistöjen käytöllä on myös mittavia päästövaikutuksia. Noin viidennes hiilidioksidipäästöistä syntyy kiinteistöjen ylläpidosta.

Lisätiedot:
liiketoimintajohtaja Timo Kankaanranta, L&T, p. 050 385 5667
liiketoimintajohtaja Markku Lilja, Siemens Osakeyhtiö, p. 050 469 5110

Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin ja on merkittävä puupohjaisten biopolttoaineiden, kierrätyspolttoaineiden ja uusioraaka-aineiden toimittaja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2009 oli 582 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 8700 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.

Siemens Suomessa
Siemens on innovatiivisten teknologioiden ja asiantuntijapalveluiden toimittaja, joka toimii teollisuuden, energian ja terveydenhuollon aloilla. Lisäksi Siemens on merkittävä IT-palveluiden tuottaja Suomessa ja Baltiassa. Suomessa toimivia Siemens-yhtiöitä ovat Siemens Osakeyhtiö, Siemens Healthcare, Siemens Healthcare Diagnostics, Oy Osram Ab ja Siemens Financial Services. Siemens Osakeyhtiöllä on aluekonttorit myös Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Lisäksi Suomessa toimivat BSH Kodinkoneet Oy ja Nokia Siemens Networks, jotka ovat 50-prosenttisesti Siemensin omistamia yhtiöitä. Siemensin liikevaihto on Suomessa ja Baltiassa noin 710 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 1200. Siemens AG:n liikevaihto on 76,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 405 000. Siemens toimii noin 190 maassa. Lisätietoja: www.siemens.fi.

L&T:n mediayhteydet:
viestintäpäällikkö Mikko Saariaho, p. 010 636 2751