L&T:n kierrätysmuovista valmistui veistos Flow Festivalille

Nuori taiteilija Landys Roimola on toteuttanut tänään alkavalle Flow Festivalille suurikokoisen Goo-veistoksen. Veistos koostuu tuoleina toimivista palasista, jotka myydään festivaalin jälkeen. Teoksen materiaalina on käytetty kierrätysmuovia, jonka on lahjoittanut Lassila & Tikanoja.

”Muovi kiehtoo minua materiaalina kauneutensa, kestävyytensä ja muokattavuutensa takia. Toisaalta muovilla on vahvasti negatiivinen kaiku. Kierrätysmuovin käyttö on samalla ekoteko ja tuntui siksi luonnolliselta", Landys Roimola kertoo Goon taustoista.

Heinäkuun helteillä Landys apujoukkoineen on sulattanut alun perin puunjalostuksessa käytettyä pakkausmuovia 50 tuoliksi, joista lopullinen teos muodostuu. Festivaalilla se toimii kohtauspaikkana, johon yleisö voi myös istahtaa. Festivaalin jälkeen tuolit myydään tai vaihtoehtoisesti toimitetaan muoviteollisuudelle uudelleenhyödynnettäväksi.

”Toivon ihmisten ihastuvan uusiokäytetyn muovin tuntuun”, Roimola toteaa.

Roskasta raaka-aineeksi

”Uskon, että taiteella voi vaikuttaa asenteisiin, ja olenkin saanut ihmisiltä jo paljon innostunutta palautetta. L&T:tä ja minua yhdistää halu tehdä arvottomasta arvokasta. Teemme sen vain hieman eri tavoin”, Roimola kuvailee.

”Me L&T:llä olemme yhdessä asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa rakentamassa kulutusyhteiskunnasta kierrätysyhteiskuntaa. Landysin työ osoittaa, kuinka yhden roskasta voi tulla toisen arvokasta raaka-ainetta”, toteaa viestintäpäällikkö Hanne Mäkelä Lassila & Tikanojalta.

Oletko menossa Flow’hun ja haluaisit Goo-tuolin omaksesi? Voit ostaa tuolin 100 euron hintaan festivaalin aikana. Tuolien myyntituotoista puolet lahjoitetaan Interpedia-järjestön kautta hyväntekeväisyyteen kolumbialaiseen tyttöjen lastenkotiin, jollaisesta taiteilija itsekin adoptoitiin lapsena Suomeen.

Flow Festival järjestetään Helsingissä 8.–10.8.2014. Landys Roimolan työ on osa Flow’n virallista taideohjelmaa.

Landys Roimola, landys.roimola@gmail.com, puh. 044 293 8792, www.landysroimola.com
Hanne Mäkelä, viestintäpäällikkö, Lassila & Tikanoja, hanne.makela@lassila-tikanoja.fi, puh. 050 385 8670

www.lassila-tikanoja.fi