L&T panostaa materiaalitehokkuuteen

Lassila & Tikanoja panostaa materiaalitehokkuuteen hankkimalla omistukseensa loppusijoituskapasiteettia Uudessakaupungissa. Loppusijoitukseen päätyvä jäte pyritään jatkossa mahdollisimman laajasti hyödyntämään uusioraaka-aineena.

Uudenkaupungin kaupunginvaltuusto hyväksyi 27.2.2012 L&T:n tarjouksen kaatopaikka-alueen ostosta. Kaupalla ei ole vaikutuksia jätteen keräysjärjestelmiin. Kaupungille jää edelleen jätehuollon järjestämis- ja viranomaistehtävät, ja se huolehtii myös jatkossa kierrätyskeskuksen toiminnasta.

Uusikaupunki on panostanut voimakkaasti ympäristöhuollon sisältöön ja on Suomen johtavia kaupunkeja Hiilineutraalit kunnat -hankkeessa. Jätteen kierrätyksen lisääntyminen ja kiristyvät ympäristönormit vähentävät lähivuosina kaatopaikalle päätyvän kunnallisen kaatopaikkajätteen määrää, jolloin kaatopaikka käy kaupungille tarpeettomaksi.

”Kaupungin näkökulmasta on luontevampaa keskittyä sisältökysymyksiin ja edistää alueen yritysten elinkeinotoimintaa ja ympäristöpäämääriä, kuin olla mukana varsinaisessa operatiivisessa toiminnassa”, toteaa kaupunginjohtaja Kari Koski.

Alan johtavana yrityksenä L&T:llä on halu ja valmius kehittää alueen ympäristöhuoltoa ja edistää jätteen kierrätystä. Tulevaisuudessa jätettä ei enää haudata kaatopaikalle, vaan se pyritään maksimaalisesti palauttamaan uudelleen hyödynnettäväksi.

”Jäte on tulevaisuuden raaka-aine ja jätehuolto integroituu osaksi yleistä materiaalitaloutta”, sanoo toimialajohtaja Jorma Mikkonen L&T:ltä.

”Jatkossa ei ole tarkoituksenmukaista ylläpitää kunnallisia ja teollisia kaatopaikkoja, vaan tarkastella alueellisia materiaalivirtoja kokonaisuutena ja miettiä miten materiaalitehokkuutta alueella voidaan edistää yhteistyössä kaupungin ja alueen yritysten kanssa”, hän korostaa.

Toimialajohtaja Jorma Mikkonen, L&T, puh. 0500 453 454
Myyntipäällikkö Petteri Paananen, L&T, puh. 050 385 6170

Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin ja on merkittävä puupohjaisten biopolttoaineiden, kierrätyspolttoaineiden ja uusioraaka-aineiden toimittaja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2011 oli 652 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 9 500 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.