L&T puolitti tapaturmataajuutensa

Lassila & Tikanoja Oyj on onnistunut viimeisen kahden vuoden aikana puolittamaan tapaturmataajuutensa. Saavutus huomioitiin tänään Nolla tapaturmaa -foorumin tasoluokituksella.

Vuonna 2011 L&T-konsernin tapaturmataajuus oli 35, mutta vuonna 2013 se oli laskenut 17:ään. Strateginen tavoite vuodelle 2016 on alle 15, mutta lopullinen tavoite on nolla tapaturmaa. Tapaturmataajuus kuvaa poissaoloon johtaneita tapaturmia miljoonaa työtuntia kohden.

”Vuoden 2012 alusta ryhdyimme tehostetusti johtamaan työturvallisuuttamme. Se nostettiin yhdeksi yhtiön strategisista painopistealueista ja resursoitiin keskitettyyn työturvallisuusorganisaatioon”, kertoo L&T:n työturvallisuudesta vastaava johtaja Riitta Haapanen.

Suurin muutos on tapahtunut yhtiön henkilöstön ajattelussa ja asenteissa. Yhtiö työllistää noin 8000 henkilöä.

”Työturvallisuuskulttuurin muutos henkilöstövaltaisessa yrityksessä edellyttää ylimmän johdon sitoutumista, hyvää yhteistyötä henkilöstön edustajien kanssa ja vahvaa esimiesten panosta. Yhteiset tavoitteet on tehtävä näkyviksi ja niitä on seurattava säännöllisesti, näytettävä esimerkkiä ja puututtava poikkeamiin”, Haapanen luettelee. L&T:llä tapaturmakehitys on sidottu yhtiön palkitsemisjärjestelmään. Aihe on esillä kaikkien kokousten ja tilaisuuksien agendalla.

Kaikki tapaturmat ovat vältettävissä

Riitta Haapasen mukaan työturvallisuus kertoo, kuinka hyvin johdettu yritys on – jokainen tapaturma on laatuvirhe palveluyrityksen tuotantoprosessissa. Paineita tapaturmien vähentämiseen tulee sekä laista, asiakkailta että yhtiön taloudesta. Ennen kaikkea kysymys on johtamisesta ja henkilöstön työhyvinvoinnista.

”Teollisuusyritykset ovat seuranneet jo pitkään alihankkijoidensa tapaturmataajuutta ja teollisuusasiakkaamme vaativat meiltäkin koko ajan parempia tuloksia”, Riitta Haapanen kertoo.

Säästöpotentiaali on miljoonatasoa. Lisäksi tulee inhimillinen kärsimys, jota ei voi rahalla mitata.

”Tavoitteenamme on, että henkilöstömme pääsee kotiin terveenä ja aikanaan terveenä eläkkeelle. Uskomme, että kaikki tapaturmat ovat vältettävissä”, Riitta Haapanen toteaa.

Edellytyksenä jatkuva oppiminen

L&T:llä tapaturmien ennakoimiseen on panostettu asettamalla selkeät ja säännöllisesti seurattavat tavoitteet ennakoiville toimenpiteille. Esimiehet tekevät havainnointikierroksia työympäristön turvallisuuden parantamiseksi ja kaikilla L&T:läisillä on velvollisuus ilmoittaa tekemistään turvallisuushavainnoista. Vaaran- ja riskinarvioinnit tehdään kaikista työtehtävistä.

Sattuneista tapaturmista pyritään oppimaan. Oppimista tuetaan yksiköissä järjestettävin työturvallisuustuokioin, koulutuksin ja kampanjoin, mutta ennen kaikkea pyritään ehkäisemään tapaturmien toistuminen. Kaikkia tapaturmia ja niiden syntymiseen johtaneita syitä arvioidaan ns. tapaturmaraadeissa, joissa on paikalla itse tapaturmaan joutuneen henkilön lisäksi hänen esimiehensä, yksikön johto ja kyseisestä liiketoiminnasta vastaava johtaja. Raadin havainnot dokumentoidaan yhteiseen järjestelmään, tiedotetaan muihin yksiköihin ja jalkautetaan toimintaohjeisiin.

Korvaava työ sairausloman sijasta

Korvaavan työn käytännöissä L&T on edelläkävijöitä sekä kuljetus- että kiinteistöpalvelualalla. Korvaavalla työllä tarkoitetaan sitä, että mitä korvaavaa työtä henkilö voisi tilapäisesti tehdä sairausloman sijasta.

”Korvaava työ ei saa millään tavalla häiritä sairauden tai tapaturman paranemista ja siihen on aina oltava työntekijän suostumus. Työterveyslääkäri arvioi työkyvyn rajoitteet ja esimies käy työntekijän kanssa keskustelun eri mahdollisuuksista ja mahdollisesta korvaavasta työstä”, kertoo Riitta Haapanen.

Jos vaikka jäteauton kuljettaja loukkaa olkapäänsä tai selkänsä eikä voi tehdä varsinaista työtään, voi hän esimerkiksi perehdyttää uutta kuljettajaa tai osallistua ennaltaehkäisevään työturvallisuustyöhön.

Tasoluokitus kertoo menestyksekkäästä työturvallisuustyöstä

Työterveyslaitoksen Nolla tapaturmaa -foorumi myönsi Lassila & Tikanoja Oyj:lle työturvallisuuden tasoluokituksen tänään Jyväskylässä. Luokitus myönnettiin ensimmäistä kertaa koko yhtiölle. Aiemmin se on koskenut vai osaa yhtiön liiketoiminnoista. Foorumi myöntää tasoluokituksia niille työpaikoille, joissa on menestyksellisesti ja pitkäjänteisesti kehitetty työturvallisuutta.

työturvallisuus- ja ympäristöjohtaja Riitta Haapanen, puh. 050 3850805, riitta.haapanen@lassila-tikanoja.fi.

www.lassila-tikanoja.fi