Lassila & Tikanoja kiistää ylityörikkeisiin liittyvät syytteet

Lassila & Tikanojan ylityötutkinnan oikeuskäsittely käynnistyi tänään Helsingin käräjäoikeudessa. Yhtiö kiistää rikosoikeudellisen vastuunsa asiassa ja vaatii esitettyjen syytteiden hylkäämistä. Yhtiön nykyjohtoa ei syytetä tapahtuneesta.

”Muutamassa pääkaupunkiseudun yksikössä tehdyt ylityöt eivät ole olleet yhtiön yleisten käytäntöjen ja ohjeistojen mukaisia. Asian tultua ilmi ohjeistusta ja valvontaa on edelleen jämäköitetty varmistaaksemme, ettei vastaavia tapauksia pääse syntymään”, kertoo yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen.

30.4. syyttäjä ilmoitti luopuvansa kaikista syytteistä yhtiön nykyisen toimitusjohtajan ja kahdeksan muun nykyisen tai entisen esimiehen osalta. Yhtiön osalta yhteisösakko ja hyötyvaatimukset pysyvät voimassa. Lisäksi syytettyinä on 12 yhtiön nykyistä tai entistä esimiestä. Heitä syytetään työturvallisuusrikoksesta ja työaikarikkomuksesta, joiden epäillään tapahtuneen vuosien 2009–2012 aikana.

Syyttäjän mukaan ylityörajat ovat ylittyneet kahdeksan huoltomiehen kohdalla. L&T työllistää yhteensä noin 8000 henkilöä. Edellisen kerran yhtiö tiedotti ylityötutkinnan etenemisestä lehdistötiedotteella 1.7.2013.

Yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen, puh. 0500 453454.