• Lassila & Tikanoja Oyj/

Lassila & Tikanoja on huolissaan sako- ja umpikaivojen tyhjennysten kunnallistamisesta asukkaille aiheutuvista lisäkustannuksista ja byrokratiasta

Monissa suomalaisissa kunnissa harkitaan parhaillaan sitä, voivatko kunnalliseen viemäriverkkoon kuulumattomat asukkaat jatkossa itse tilata jätevesikaivojensa tyhjennykset haluamaltaan palveluntarjoajalta vai tulisiko palvelu siirtää kunnan hoidettavaksi. Lassila & Tikanojan näkemyksen mukaan nykyistä, hyvin toimivaa järjestelmää ei ole tarvetta muuttaa.

”Paras toimintamalli rakentuu hyvälle viranomaisvalvonnalle ja yksityisille palveluntarjoajille, jotka kilpailullaan pitävät hintatason kurissa ja kirittävät toisensa kehittämään toimintaansa”, sanoo L&T:n yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Jorma Mikkonen.

Jätelaki velvoittaa kuntia päätöksentekoon

Vuosi sitten voimaan astunut uusi jätelaki velvoittaa kunnat päättämään minkälaisella palvelumallilla kunnassa jatkossa toteutetaan sako- ja umpikaivojen tyhjennys. Asia on monessa kunnassa ajankohtainen, sillä lain mukaan päätökset asiassa on tehtävä huhtikuun loppuun mennessä.

Monissa kunnissa harkitaan sako- ja umpikaivojen tyhjennyspalveluiden kunnallistamista, mutta uhkana on, että asian kiireinen valmistelu voi heikentää asukkaiden palveluja ja nostaa niiden hintoja. Lassila & Tikanoja pitää välttämättömänä, että asiaa koskevat päätökset valmistellaan kunnissa huolellisesti ja että kuntalaisten ja yrittäjien näkemykset otetaan huomioon.

”Näkemyksemme mukaan ei ole mitään syytä muuttaa nykyistä, hyvin toimivaa mallia. Nykymallissa asukas saa itse valita palveluntarjoajan ja vapaasti tilata kaivon tyhjennyksen tarpeen mukaan”, sanoo Jorma Mikkonen.

Yksilöllinen palvelu ja tehokas valvonta tavoitteina

Mikkonen korostaa, että usein kysymys on tyhjennyksen ohella kiinteistön viemärijärjestelmän kunnossapidosta ja huollosta, josta säiliöiden tyhjennys on vain pieni osa.

”Kunnallinen malli rikkoisi tämän palvelukokonaisuuden ja toisi mukanaan kaivojen pakollisen tyhjennysrytmin, jolloin asukkaiden kaivot tyhjennettäisiin riippumatta niiden täyttymisestä. Näkemyksemme mukaan se lisäisi turhia kustannuksia asukkaille. Myös uusi hallintorakenne lisäisi kustannuksia”, Mikkonen jatkaa.

Kunnallisesti toteutettavaa järjestelmää on perusteltu muun muassa valvonnan tehostamisella, mutta nykyisessäkin järjestelmässä tyhjennyksestä on raportoitava jätehuoltoviranomaiselle, joka siirtää raportointitiedot rekisteriin. ELY-keskus puolestaan ylläpitää jätelain perusteella rekisteriä toimijoista. Näin ollen kunnallinen järjestelmä ei tehostaisi valvontaa nykyisestä.

Lassila & Tikanojan mukaan nykyisen palvelumallin hyötyjä ovat kustannustehokkuus, palveluiden monipuolisuus, toimiva valvonta ja asiakaslähtöisyys. Näkemystä tukevat asukkaiden keskuudessa tehdyt selvitykset.

”Markkinaehtoisessa mallissa kilpailu toimii ja pakottaa yritykset kehittämään palveluitaan asukkaiden ehdoilla. Näin myös kustannukset pysyvät kurissa”, Jorma Mikkonen toteaa.

Lisätietoja: Yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen, Lassila & Tikanoja, puh. 0500 453454.

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka on muuttamassa kulutusyhteiskuntaa tehokkaaksi kierrätysyhteiskunnaksi. Yhteistyössä asiakkaidemme kanssa pienennämme jätemääriä ja pidennämme kiinteistöjen käyttöikää, ohjaamme materiaalit hyötykäyttöön sekä vähennämme raaka-aineiden ja energian käyttöä. Autamme asiakkaitamme keskittymään omaan ydinliiketoimintaansa ja säästämään ympäristöä. Yhdessä luomme hyvinvointia ja työpaikkoja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2012 oli 674,0 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 9 000 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.