Metalli ja kivivilla hyötykäyttöön Parocin ja L&T:n yhteistyöllä

Lassila & Tikanoja ja energiatehokkaiden eristeratkaisujen valmistaja Paroc ovat solmineet sandwich-elementtien kierrätystä koskevan yhteistyösopimuksen. Valtakunnallinen sopimus koskee Parocin tehdasta Paraisilla sekä kaikkia rakennustyömaita Suomessa.

Liike-, teollisuus- ja toimistorakennusten sekä julkisten rakennusten julkisivuissa, väliseinissä ja sisäkatoissa käytetään usein teräspintaisia sandwich-elementtejä, joiden ydin on kivivillaa. Elementtien hukkapalojen määrä minimoidaan jo tehtaalla mitoittamalla elementit tilauksen mukaan. Kuitenkin esimerkiksi ikkunoiden ja ovien loveukset on tehtävä työmaalla, jolloin ylijäämäpaloilta ei täysin voi välttyä.

Metalli uusioraaka-aineeksi, villa energiajätteen mukaan

Parocin tehtaalla elementtien ylijäämäpaloista on jo aiemminkin eroteltu villa ja metalli toisistaan, mutta asiakkaiden työmaiden jätepalat ovat menneet sellaisenaan kaatopaikalle. Nyt työmaiden ylijäämäpalat saadaan toimitettua hyötykäyttöön, kun L&T kuljettaa ne omille tai yhteistyökumppaneidensa laitoksille, joissa palat murskataan.

Murskasta erotellaan magneettien avulla metalli, joka toimitetaan teollisuudelle uusioraaka-aineeksi. Eristevilla prosessoidaan laitoksilla ja villa sekoitetaan energiajätteen mukaan. Pieni osa menee myös puhallusvillaksi.

”L&T pystyy hoitamaan elementtipalojen keräilyn koko Suomessa ja lisäksi heillä on kierrätysjärjestelmä sekä metallille että villalle”, Parocin tuotepäällikkö Niklas Karlsson valottaa yhteistyösopimuksen taustoja.

Raportointi tehostuu

L&T:n Ympäristönetti-raportointijärjestelmän avulla Paroc pystyy vastaisuudessa seuraamaan työmailla syntyvien hukkapalojen määrää aiempaa tehokkaammin.

”Myös meidän asiakkaidemme materiaalitehokkuusvaatimukset kiristyvät. Me Parocilla haluamme tarjota omille elementeillemme kierrätysmahdollisuuden”, kertoo Niklas Karlsson ja toteaa, että kierrättäminen on taloudellisin ja vastuullisin tapa hukkapalojen käsittelemiseksi.

Pilotti Tikkurilassa

Työmaayhteistyö on aloitettu Tikkurilan uuden asemakeskuksen, DIXI:n työmaalla. Paroc toimittaa työmaalle elementtejä kaikkiaan yli 7000 neliötä.

”Me haluamme auttaa Parocia ja heidän asiakkaitaan kehittämään elementtien kierrätystä. Pilottikohteen kautta luomme toimintamallin, jonka voimme jalkauttaa kaikille työmaille. Näin rakennamme yhdessä tehokasta kierrätysyhteiskuntaa”, toteaa L&T:n myyntipäällikkö Tommi Tupala.

Tuotepäällikkö Niklas Karlsson, Paroc Oy Ab, puh. 040 706 2887, etunimi.sukunimi@paroc.com
Myyntipäällikkö Tommi Tupala, L&T, puh. 050 366 3141, etunimi.sukunimi@lassila-tikanoja.fi

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka on muuttamassa kulutusyhteiskuntaa tehokkaaksi kierrätysyhteiskunnaksi. Yhteistyössä asiakkaidemme kanssa pienennämme jätemääriä ja pidennämme kiinteistöjen käyttöikää, ohjaamme materiaalit hyötykäyttöön sekä vähennämme raaka-aineiden ja energian käyttöä. Autamme asiakkaitamme keskittymään omaan ydinliiketoimintaansa ja säästämään ympäristöä. Yhdessä luomme hyvinvointia ja työpaikkoja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2012 oli 674,0 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 9 000 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.

www.lassila-tikanoja.fi