Opiskelijan koti syntyy pienelläkin rahalla

Syksyn tuo monelle tullessaan uuden opiskelupaikan ja usein samalla myös ensimmäisen oman asunnon. Opiskelijan kodista saa toimivan ja oman näköisen pienelläkin rahalla.

Opiskelijan asunnon kalustamisessa ja sisustamisessa kannattaa nähdä hieman vaivaa, sillä mietitty ja miellyttävä koti tekee opiskelustakin mukavampaa.

Uutta kotia kalustaessa opiskelijan kannattaa aluksi miettiä välttämättömyydet kuntoon: Missä on hyvä ja valoisa paikka työskennellä, ja onko saatavilla mukava ja sopivan kokoinen sänky? Myös kunnollinen työtuoli on syytä hankkia, jos opiskelu vaatii paljon istumista.

Asunnosta saa kivan näköisen ja käytännöllisen pienelläkin budjetilla, kun miettii ostoksensa etukäteen. Laadi lista tarvitsemistasi tavaroista, ja varmista etukäteen, että kaikelle on asunnossa tilaa.

Muista, että kaikkia tavaroita ei tarvitse itse omistaa, vaan voit myös tarvittaessa lainata sähkövatkainta tai ostaa porukalla yhteisen. Monet opiskelija-asukasyhdistykset myös lainaavat asukkaille maksutta erilaisia välineitä, kuten ompelukonetta tai työkaluja.

Tyytyväisiä lahjoittajia ja kirpparilöytöjä

Kodin tarpeellisia tavaroita, kuten ruokailuvälineitä, kattiloita ja mehukannuja, kannattaa kysellä sukulaisilta ja tuttavilta. Monilla lojuu nurkissa käyttämättömänä hyvää ja käyttökelpoista tavaraa, jota usein lahjoitetaan mielellään uuteen kotiin. Etenkin mummolat ovat usein opiskelijan aarreaittoja, joista voi tehdä kestäviä ja persoonallisia löytöjä.

Lähipiirikierroksen jälkeen voi suunnata kirpputorille tai kierrätyskeskukseen. Kirpputoreilta ja second hand -liikkeistä voi löytää helposti esimerkiksi edullisia vaatteita ja pientavaraa, kun taas kierrätyskeskusten valikoimaan kuuluu myös huonekaluja.

Myös nettihuutokaupoista voi bongata yksittäisiä tavaroita. Tarkista aina, että tavarat sijaitsevat riittävän lähellä, ethän halua ihastua lipastoon, jota et pystykään noutamaan toiselta puolelta Suomea.

Kierrätetyn tavaran hyödyntäminen on paitsi edullista, myös ympäristölle hyväksi.

”Tuotteiden elinkaari pitenee kierrättämällä tavaroita kirpputorien ja kierrätyskeskusten kautta. Näin myös luonnonvarojen kulutus vähenee, kun hyvälle tavaralle löytyy uusi käyttäjä tai käyttötarkoitus uuden valmistamisen sijaan”, kertoo ympäristönhuollon asiantuntija Mirva Väisänen Lassila & Tikanojalta.

Kierrättäminen ei ole pelkästään opiskelijoiden juttu, vaan parhaat löydöt säilyvät käytössä vuosikymmeniä.

Monikäyttöisyys on valttia

Opiskelijan kodissa on usein tiivis tunnelma. Pienissä tiloissa kalusteiden monikäyttöisyys on suuri etu. Tilaa säästyy roimasti, jos työpöytä voi toimia myös ruokapöytänä ja sängystä saa isoilla tyynyillä sohvan korvikkeen.

Muutamalla fiksusti valitulla huonekalulla voi elellä mukavuuksista tinkimättä. Jos haluat katsella televisiota eikä se mahdu tilaan, hanki tietokoneeseen vastaanotin tai käy uuden opiskelukaverin luona katsomassa lempiohjelmasi.

Järjestä myös riittävästi säilytystilaa: hyödynnä koko huonekorkeus avohyllyillä ja hanki sängyn ja sohvan alle vetolaatikot.

Oman sisustuksensa seppä

On vaikea kuvitella persoonallisempaa ja kodikkaampaa kotia kuin itse tehden ja tuunaten sisutettu asunto. Omin käsin tekeminen sopii oivallisesti myös opiskelijan kukkarolle.

”Uutta huonekalua ostettaessa on aina syytä kiinnittää huomiota laatuun ja tuotteen korjattavuuteen. Pitkäikäiset ja korjauskelpoiset huonekalut säästävät luontoa ja pitkällä tähtäimellä myös kukkaroa”, Mirva Väisänen vinkkaa.

Kannattaa etsiä käytettyjä tai edullisia uusiakin huonekaluja ja esineitä, joissa on helposti käsiteltävä pinta. Esimerkiksi täyspuiset pöydät, tuolit ja jakkarat voi kunnostaa uudenveroisiksi hiomalla ja maalaamalla. Eriparisistakin huonekaluista saa tyylikkään ja toimivan kokonaisuuden, kun maalaa ne yhteensopivilla sävyillä.

Naulakon nikkaroinnista ja tyynyjen koristelusta voi saada syksyä odotellessa mukavaa loppukesän puuhaa vaikka koko perheelle tai kaveriporukalle.

Viihtyisä on myös toimiva

Uuteen kotiin tuodaan usein huonekaluja lapsuudenkodista. Selkeät ja hillityt värit on helpoin saada sopimaan yhteen. Samalla ne kestävät parhaiten aikaa ja makusi muuttumista, jolloin hankintoja tarvitsee tehdä harvemmin. Värejä ja tunnelmaa kannattaakin tuoda esimerkiksi tyynyillä, verhoilla, päiväpeitteellä ja matoilla, jotka on helppo vaihtaa tarvittaessa.

Viherkasvit ilahduttavat asunnossa. Valitse helppohoitoisia kasveja, jos et ole varma hoitotaidoistasi. Jos asunnossa ei saa maalata seiniä, voit kokeilla peittää osan seinästä kankaalla tai tehdä siitä taulun.

Seinille kelpaavat myös itse otetut valokuvat. Kaiva muistikortiltasi omat vuoden luontokuvasi ja teetä niistä tauluja. Jos haluat yhtenäisyyttä, teetä esimerkiksi mustavalkoversiot kuvista. Tarkista säästäisitkö rahaa kehystämällä useita pienempiä kuvia ryhmäksi suurten julisteiden sijaan.

Siisti koti vetää puoleensa

Sotkuinen koti näyttää harvoin hyvältä, vaikka sisustus olisi huippukallis. Uusi koti kannattaa pitää siistinä ja kutsuvana. Kiinnitä erityisesti huomiota ikkunoiden puhtauteen, jotta saat paljon luonnonvaloa sisälle. Hanki jo ennen muuttoa hyvät siivousvälineet ja valitse ajatuksella, mitä tavaroita haluat tuoda asuntoon.

Kodin siisteyttä on helpompi ylläpitää, kun huolehdit roskat oikeisiin astioihin.

”Pienessä taloudessa roskien kierrättäminen onnistuu kunnollisten lajitteluastioiden avulla, joita myydään nykyään useimmissa tavarataloissa ja kodin sisustamiseen erikoistuneissa liikkeissä”, Väisänen sanoo.

Taloyhtiöt tarjoavat usein jätepisteissä erilliset jäteastiat ainakin biojätteelle, kartongille ja paperille. Lasipurkit ja metallin voi viedä lähimpään keräyspisteeseen, jos niille ei ole yhtiössä omaa astiaa.

Mirva Väisänen, ympäristönhuollon asiantuntija, L&T, puh. 010 626 6311

Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin ja on merkittävä puupohjaisten biopolttoaineiden, kierrätyspolttoaineiden ja uusioraaka-aineiden toimittaja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2011 oli 652 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 10 000 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.