Ota juhannuslöylyt puhtaassa saunassa

Kesän koittaessa kodit on kevätsiivottu ja mökit otettu talviteloilta. Saunakin on saatettu siistiä, mutta harva on pessyt saunan kunnolla. Mitäpä jos tekisit sen nyt ja heittäisit tänä juhannuksena löylyt putipuhtaassa saunassa?

Pesutilojen lämpö ja kosteus tarjoavat hyvät elinolot mikrobeille. Etenkin mökkisaunat saattavat olla talven jäljiltä kosteita, joten saunatiloille on tarpeen tehdä säännöllisesti perusteellinen siivous. Hyvän hygienian lisäksi se lisää viihtyisyyttä ja auttaa pidentämään rakenteiden ikää.

- Saunaan tullaan rentoutumaan ja viettämään aikaa, mutta kesäaikaan ja etenkin mökeillä rentoutuminen korostuu entisestään. Saunojalla on aikaa katsella ympärilleen, eikä kukaan halua katsoa pinttyneitä kaakelinvälejä tai miettiä, millaisia saunakavereita lauteiden alla piilottelee, kertoo L&T:n siivouspalveluiden palveluesimies Reijo Maunula, joka huolehtii työssään satojen taloyhtiöiden saunojen puhtaudesta.

L&T:llä saunaosastojen vuosihuoltosiivoukset tehdään varta vasten laadittujen työohjeiden mukaan. Käytännössä tilat pestään ja desinfioidaan kauttaaltaan. Kotien ja mökkien saunoihin pätevät samat lainalaisuudet kuin taloyhtiöiden saunoihin.

- Lauteiden alapinta on yksi eniten puhdistusta kaipaavista kohteista, koska alapintojen kautta valuu paljon vettä ja ylläpitosiivouksella puhdistetaan vain yläpinnat. Pesuhuoneen puolella likaa keräävät kaakelit ja niiden välit, joihin jää suihkussa käynnin jäljiltä kehon rasvoja ja pesuaineiden jäämiä. Ne vaativat pintyttyään tehokkaan puhdistuksen, Maunula kertoo.

Puulämmitteisestä kiukaasta aiheutuu lisäksi jonkin verran roskaa, joka kulkeutuu saunatiloihin puiden mukana. Pesuvadin pitäminen mökkisaunan portailla on vanha hyvä tapa jättää ainakin rannan roskat pihan puolelle.

Siivouksen lisäksi saunan puhtauteen vaikuttavat saunan rakenteet ja pintamateriaalit, ilmanvaihto sekä käyttötiheys ja saunojien määrä. Saunan puhtautta voi edistää pesemällä saunan aina käytön jälkeen ja huolehtimalla riittävästä ilmanvaihdosta, joka yhdessä saunan jälkilämmön kanssa kuivattaa tilan tehokkaasti. Puhdistettujen lattiakaivojen kautta saunan vedet poistuvat nopeasti eivätkä jää makaamaan lattioille.

- Jos sauna on vasta rakenteilla, kannattaa satsata ylös nostettaviin ja helposti puhdistettaviin lauteisiin, mikä helpottaa saunan puhtaanapitoa. Lisäksi suunnittelussa tulisi miettiä veden valumista ja tilojen kuivumista, Maunula toteaa.

L&T:n vahinkosaneerauksen tuotantojohtaja Heikki Mertaniemi muistuttaa, että saunan siivouksen yhteydessä kannattaa uhrata muutama ajatus myös saunan paloturvallisuudelle.

- Hormi ja tulisija on hyvä tarkistaa säännöllisesti. Kun hormi vetää hyvin ja tulisijassa poltetaan vain kuivaa puuta, hormi säilyy hyväkuntoisena, Mertaniemi kertoo.

Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin ja on merkittävä puupohjaisten biopolttoaineiden, kierrätyspolttoaineiden ja uusioraaka-aineiden toimittaja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2010 oli 598 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 9400 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.

--------------
L&T:n mediayhteydet: