Piha kuntoon kesäksi

Kevään pihatyöt on hyvä aloittaa jo ennen kuin luonto herää talviunilta. Mutta vieläkään ei ole myöhäistä.

Kun nurmikko paljastuu lumen alta, innostus tai velvollisuus ajaa haravan varteen. Mutta haravoitko pois hyvää ravinnetta?

– Kannattaa jättää ainakin osa lehdistä maahan ja ajaa niiden yli ruohonleikkurilla. Näin ei tarvitse lannoittaa niin kauheasti, neuvoo viheryksikön työnjohtaja Timo Jokinen Lassila & Tikanojalta. Joka tapauksessa hän suosittelee vuosittaista lannoitusta.

– Kukin päättäköön itse, käyttääkö synteettistä tai luomua. Kanankakka haisee kyllä jonkin aikaa, mutta on luomua.
Jokinen muistuttaa myös joka kolmannen kevättalven työstä, nurmikkoa vahvistavasta kalkituksesta.

Ajoitus on tärkeä pensaiden leikkuussa

Pensaiden hoito-ohjeet on hyvä tarkistaa ajoissa.

– Osa kaipaa lannoitusta joka vuosi, osa ei juuri koskaan, Jokinen sanoo. Erityishuomiota vaativat arat ikivihreät, kuten sypressit ja kartiovalkokuuset. Ne olisi pitänyt suojata vihreällä harsolla jo silloin, kun lumi rupesi kunnolla sulamaan. Nimittäin lämmin ilma kuivattaa kasvia, mutta kasvi ei saa jäisestä maasta tarpeeksi vettä. Harso vähentää veden haihtumista.

Joillakin pihoilla huomiota keräävät yhä talveksi viritetyt myyrä- ja kanisuojat: verkot pensaissa ja putkenpätkät puiden rungoissa.

– Niitä ei pidä missään tapauksessa poistaa ennen kuin ruoho rupeaa vihertämään. Vasta silloin kaneille ja myyrille löytyy helpompaa ravintoa.

Puiden ja pensaiden leikkuulla alkaa kuitenkin olla kiire. Jokinen pitää selkeänä takarajana sitä, kun silmut rupeavat turpoamaan tai viimeistään sitä, kun lehdet puhkeavat. Se, miten marjapensaat leikataan, on pitkälti makuasia.

- Jos halua marjaa vuosittain, kannattaa leikata vain pari kolme vanhinta oksaa pois, Timo Jokinen sanoo. Koristepensaiden kohdalla hän kehottaa selvittämään, mikä millekin sopii parhaiten.

Isojen omenapuiden leikkaamiseen Jokinen ei kannusta aivan kokematonta puutarhuria. Toki kilpalatvat ja kuivat oksat voi leikata pois, mutta hyvissä ajoin. Jos leikkaaja myöhästyy alkukeväästä, Jokinen neuvoo siirtämään leikkuuta loppukesään, jolloin omenanraakileet ovat jo tulleet. On myös puita, jotka saattavat vuotaa itsensä kuiviin, jos ne leikataan keväällä.

– Etenkin koivut, vaahterat ja kirsikkapuut leikataan aina vasta loppukesästä.

Puutarhan jätteet kompostoriin

Timo Jokinen on arboristina erikoistunut puiden ja pensaiden hoitoon, mutta tuntee toki peruspuutarhurinkin työlistan. Sen viesti on selvä.

– Kesäkukkien, yrttien ja vihannesten kylvämisellä on jo kiire, varsinkin jos aloittaa siemenestä.

Muutakin puuhaa riittää. Jäteastioiden kunto on hyvä tarkistaa vuosittain, koska talven ankarat olosuhteet rasittavat renkaita ja kannen kiinnityksiä. Kun myös vesikourut, syöksytorvet ja suihkulähteet on puhdistettu, siivousurakka saattaa siirtyä varastoon. Ei ole siis ihme, että kevään mittaan pihalle alkaa kertyä jätettä: lehtiä, oksia, risuja, rikkinäisiä työkaluja, multasäkkejä, kukkaruukkuja… Kannattaisiko tilata vaihtolava yhdessä naapurien kanssa? Lassila & Tikanojan ympäristönhuollon asiantuntija Mirva Väisänen pitää ajatusta hyvänä.

– On kuitenkin syytä lajitella jätteet huolella, hän varoittaa. Esimerkiksi kompostoituva puutarhajäte, kuten lehdet ja risut, muuttuu kertaheitolla kaatopaikalle vietäväksi sekajätteeksi, jos siihen sekoittaa energiajakeeseen kuuluvia muovisäkkejä. Samalla hinta kohoaa huomattavasti. Oma lajinsa on vielä se varastosta löytyvä romu. Trimmerit ja ylipäänsä kaikki, mikä toimii sähköllä, akulla tai paristolla, luokitellaan ongelmajätteeksi, ja ne on vietävä erilliskeräykseen.

Puutarhajätteistä voi toki päästä eroon ihan omalla pihallakin ja vieläpä hyödyllisesti. Väisänen suosittelee oman kompostorin hankkimista pieneenkin puutarhaan.

– Lehtien lisäksi myös pienet risut voi katkoa käsin kompostoriin tai puskien alle. Jos oksia on enemmän, ne voi hakettaa, ja hakehan sopii myös puskien alle tai sytykkeeksi, Väisänen sanoo. Haketus onnistuu esimerkiksi vuokrakoneella.

Mirva Väisänen yllyttää miettimään kaiken jätteen kohdalla ensimmäiseksi uutta käyttökohdetta.

– Esimerkiksi saviruukun paloista saa rakennettua salaojan sellaiseen kukkaruukkuun, jossa ei ole reikää pohjassa.

Ja oliko kaikki sittenkään jätettä? Pitäisikö järjestää pihakirppis?

työnjohtaja Timo Jokinen, L&T, p. 050 385 1121
ympäristönhuollon asiantuntijat Mirva Väisänen, L&T, p. 050 385 8953 ja Riikka Kinnunen, L&T, p. 0500 474 364

Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin ja on merkittävä puupohjaisten biopolttoaineiden, kierrätyspolttoaineiden ja uusioraaka-aineiden toimittaja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2010 oli 598 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 8700 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.