Suomen Keräystuotteen paperinkeräyspiste jo lähes jokaisessa kunnassa

Suomen Keräystuote Oy on luonut valtakunnallisen keräysverkoston, johon kuuluviin keräyspisteisiin kaikki kuluttajat voivat tuoda keräyspaperit maksutta. Verkostoon kuuluu lähes 2400 aluekeräyspistettä.

"Aluekeräyspisteemme löytyy lähes jokaisesta kunnasta. Lukuisilla paikkakunnilla keräyspisteitä on jo useita kymmeniä. Haluamme kierrätyksen olevan helppoa. On tärkeää, että keräyspiste löytyy läheltä kotia tai loma-asuntoa", kertoo toimitusjohtaja Jarno Hellman Suomen Keräystuote Oy:stä.

Verkostoon kuuluvia keräyspisteitä on 311 kunnassa. Niissä kunnissa, joista piste vielä puuttuu, etsitään parhaillaan keräyspisteille sopivia paikkoja.

Uudet keräysastiat ovat pääosin tilavia etukuormauskontteja tai tavanomaisia 600 litran keräysastioita. Sinisiin etukuormauskontteihin mahtuu kuusi kuutiometriä keräyspaperia, eli kymmenen kertaa enemmän kuin tavanomaisiin keräysastioihin. Etukuormauskontti sijaitsee kokonaan maan pinnalla. Se tyhjennetään jäteautolla, jonka etuosassa on nostimet kuorman vaaratonta ja siistiä tyhjennystä varten.

Paperi kuuluu tuottajavastuun piiriin, eli valmistajat ja maahantuojat on velvoitettu järjestämään käytöstä poistetun paperin keräys ja kierrätys uusiokäyttöön. Tuottajayhteisö hoitaa tuottajavastuun yhteisöön kuuluvien tuottajien puolesta. Tuottajayhteisön velvoitteisiin kuuluu valtakunnallinen keräysverkosto, keräyspaperin ohjaaminen uusiokäyttöön, raportointi kierrätystoimenpiteistä sekä neuvonta ja tiedotus keräys- ja lajitteluasioissa.

Suomen Keräystuote on tuottajayhteisö, joka järjestää paperin keräämisen yhteistyössä paikallisten keräysliikkeiden kanssa. Keräyspaperi toimitetaan pääasiassa kotimaisen paperiteollisuuden raaka-aineeksi, jossa siitä tehdään sanomalehti- ja pehmopaperia. Pieniä määriä keräyspaperia käytetään esimerkiksi eristeteollisuuden raaka-aineena.

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Jarno Hellman, Suomen Keräystuote Oy, p. 050 385 7192

Suomen Keräystuote Oy on kestävää kulutusta ja tuotantoa edistävä tuottajayhteisö, joka kierrättää keräyspaperin uusiopaperin raaka-aineeksi yhteistyössä keräysliikkeiden kanssa.

www.suomenkeraystuote.fi