Taloyhtiöiden kellarit täyttyvät turhasta tavarasta

Pihatalkoot ovat monessa taloyhtiössä perinne, mutta myös kellari ja muut yhteiset tilat ansaitsisivat omat talkoonsa. Yhteisiin säilytystiloihin kertyy huomaamatta paljon sinne kuulumatonta.

Vuosien vieriessä ja asukkaiden vaihtuessa kellareihin ja varastoihin jää tavaroita, joiden omistajasta ei ole enää tietoa. Tavaraa unohdetaan ja tavaraa hylätään myös tarkoituksella. Tavaran alle taas kertyy likaa ja pölyä.

- Nuhjuinen tila alkaa pian houkuttaa välinpitämättömyyteen ja säilytystilojen käytävillä aletaan säilyttää tavaroita, tietää L&T:n palveluesimies Reijo Maunula, jolle taloyhtiöiden kellarien siivoukset ovat arkipäivää.

Kaikki ylimääräinen tavara hankaloittaa normaalia ylläpitosiivousta. Siksi esimerkiksi kellarin nurkat ja putkien taustat saadaan imuroitua vasta, kun lattialta on ensin raivattu ylimääräiset tavarat sivuun. Tilan siivous kannattaa aloittaa merkitsemällä kaikkien omaisuus huolellisesti, jotta tavarat löytävät takaisin oikeille paikoilleen urakan jälkeen. Siivouksen aikana on hyvä pitää silmällä, ettei varastoon pääse ulkopuolisia.

- Siisti ja toimiva kellaritila lisää asumismukavuutta, koska varastoihin jää enemmän tilaa nykyisten asukkaiden käyttöön, lupaa Maunula.

Yhteisistä tiloista huolehtiminen parantaa myös turvallisuutta. Siivouksen yhteydessä on hyvä tarkistaa, ettei varastoissa ole esimerkiksi palovaarallisia aineita, kuten bensaa, kaasua tai ilotulitteita. Porrashuoneet ja kellarin käytävät taas tulee tyhjentää kokonaan.

- Edes lastenvaunuja ei saa säilyttää rappukäytävässä paloturvallisuuden ja esteettömän kulun takia. Lisäksi taloyhtiöillä voi olla omia sääntöjä siitä, miten yhteisiä tiloja tulisi käyttää, Maunula muistuttaa.

Jos varastoista löytyy paljon poisheitettävää, jätekatoksen astiat täyttyvät nopeasti. Jätehuoltoyhtiöltä kannattaakin tilata ylimääräinen tyhjennyskerta tai varautua jätevuoreen hankkimalla pihaan yhteinen roskalava.

Verkkokellarien ohella on oiva tilaisuus laittaa ojennukseen myös pyörävarasto ja taloyhtiön mahdollinen väestönsuoja. Suoja saattaa olla tarpeen katastrofitilanteissa, esimerkiksi teollisuuden myrkkyonnettomuuksien, ydinvoimalaonnettomuuksien tai suurien tulipalojen seurauksena.

- Suomalaiset väestönsuojat ovat pääasiassa rakenteellisesti ehjiä, mutta tekniikka ja varusteet ovat usein vanhoja. Mikään kiinteistötekniikka ei kestä vuosikymmeniä ilman huoltoa. Tilojen huollon laiminlyönti johtuu usein yksinkertaisesti siitä, ettei asiaan ole monessa kiinteistössä muistettu kiinnittää riittävästi huomiota, toteaa L&T:n kiinteistötekniikan työnjohtaja Jari Vahtera.

Käyttökunnon ylläpito vaatii säännöllisin väliajoin tehtävän huollon, jonka yhteydessä muun muassa koekäytetään koneet, varmistetaan venttiilien toiminta, tarkistetaan puhelin- ja antennilinjat sekä päivitetään tarvikkeet.

Reijo Maunula, palveluesimies, L&T, p. 010 636 2191
Jari Vahtera, työnjohtaja, L&T, p. 050 385 5888

Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin ja on merkittävä puupohjaisten biopolttoaineiden, kierrätyspolttoaineiden ja uusioraaka-aineiden toimittaja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2010 oli 598 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 10 400 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.

--------------
L&T:n mediayhteydet: