Tuli ja vesi koettelevat kodin turvallisuutta

Kun koti tuntuu turvalliselta, vaaranpaikkoja on vaikea huomata ajoissa. Siksi ne kannattaa käydä järjestelmällisesti läpi vaikkapa tarkistuslistan avulla.

Kodin turvallisuus on usein asukkaan omissa käsissä. Varmasti jokainen, joka polttaa kynttilöitä, tuntee tulen vaarat. Silti kodin avotulet sytyttävät runsaasti tulipaloja

”Ulkotuli saatetaan nostaa puuterassille, ja kuumentunut astia sytyttää puun. Joskus myös tuulenpuuska heittää liekin rakennuksen seinään”, kertoo L&T:n vahinkosaneerauksen asiakkuusjohtaja Jari Hyötilä.

Vahinkosaneeraajat tulevat yleensä onnettomuuspaikalle heti palomiesten jälkeen. He pyrkivät varmistamaan, että onnettomuudesta ei koidu lisävahinkoa ja että tilat saadaan mahdollisimman pian alkuperäiseen kuntoon.

Hyötilä on huomannut, että kynttiläkauden alkuun osuu tavallisesti myös nokituprahdusten sesonki.

”Ihmiset ottavat takkoja ja uuneja käyttöön eivätkä varmista, että hormi alkaa vetää, vaan lataavat pesän heti täyteen puuta. Joskus peltikin on jäänyt kiinni”, hän kertoo. Hän on nähnyt hyvinkin mittavia vahinkoja, joita huoneeseen tuprahtanut noki on aiheuttanut.

”Suuri osa pienistä tulipaloista alkaa kuitenkin keittiöstä. Kattila unohtuu liedelle, ja siitä se lähtee.”

Huolellisuuden ohella auttaa palovaroitin. Hyötilä kehottaakin tarkistamaan säännöllisesti, että palovaroittimet ovat kunnossa

Salakavala vesivuoto

Tulen ohella koteja uhkaa vesi. Hyötilän mukaan yleisimpiä ja hankalimpia ongelmia aiheuttaa hiljalleen piilossa vuotava vesi. Esimerkiksi heikko kohta suihkutilan vesieristeessä saattaa päästää vettä rakenteisiin, ja se huomataan vasta, kun viereisen huoneen seinä alkaa mustua ja haista homeelle. Yhtä pahaa tuhoa voi aiheuttaa vuotava letku astian- tai pyykinpesukoneessa.

”Kannattaa asentaa koneiden alle vuotokaukalo. Silloin takaa tippuva vesi virtaa koneen eteen, ja se havaitaan heti. On myös vuotohälyttimiä, joita voi asentaa poistoletkun yhteyteen.”

Se, että pesukoneita ei pitäisi jättää käyntiin valvomatta, liittyy Hyötilän mukaan pikemminkin tulipalon kuin vesivahingon uhkaan. Hän neuvoo asukkaita kiinnittämään huomiota muidenkin sähkölaitteiden kuntoon ja ilmankiertoon sekä pitämään ne puhtaina pölystä.

Tarkistuskierros säännöllisesti

Omakotitalon omistaja huolehtii myös lämmitykseen ja vedenjakeluun liittyvistä riskeistä.

”Jos vesiputki kulkee huonosti eristetyssä kohdassa, pitää huomioida jäätymisen riski etenkin, jos lähtee reissuun”, Hyötilä sanoo. Kesämökillä putket tyhjennetään tavallisesti talveksi, mutta mökillä kannattaa joka tapauksessa pistäytyä aika ajoin, ainakin myrskyn jälkeen.

”Vahingot voivat olla hyvinkin suuret, jos vasta keväällä selviää, että katolle on kaatunut puu ja vesi on satanut sisään.”

Hyötilä korostaa, että myös kotioloissa kannattaa tarkistaa vaaranpaikat säännöllisesti ja kiinnittää huomiota koko perheen toimintaan. Kaiken kaikkiaan selvitettäviä asioita kertyy helposti useita kymmeniä. Hyötilä ehdottaa avuksi L&T:n tarkistuslistaa.

Hän kehottaa perheiden päitä myös varmistamaan, että kaikki perheenjäsenet tietävät, miten hätätilanteessa toimitaan, ja löytävät niin veden pääsulun kuin sammutuspeitteenkin.

”Laki ei vaadi pelastussuunnitelmaa omakotitalon asukkailta, mutta asiat on hyvä käydä läpi.”

Oma talo ja oma vastuu

Vielä muutama vuosi sitten palotarkastaja kiersi omakotitaloissa ja tarkasti paloturvallisuuden, jos pääsi sisälle. Seuraava kierros osui kymmenen vuoden päähän.

Nyt yhä useampi pelastuslaitos luottaa kiinteistönomistajan omavalvontaan, ja siihen ohjaa myös parin vuoden takainen muutos pelastuslaissa. Omistaja käy talonsa läpi ohjeiden mukaan ja raportoi tilanteen pelastuslaitokselle omavalvontalomakkeen avulla.

Valppaimmat tekevät myös hieman kevyempiä tarkistuskierroksia palotarkastusten välissä, esimerkiksi L&T:n riskilistan avulla. Palo- ja sähköturvallisuuden ohella lista ohjaa muun muassa vesi- ja öljyvahinkojen ehkäisyyn.

Jos vahinko kuitenkin sattuu, kannattaa muistaa, että niiden seurauksiin voi yleensä vaikuttaa. Vahingot jäävät tavallisesti sitä pienemmiksi, mitä pikemmin vahinkosaneeraus aloitetaan.

Faktaa pelastussuunnitelmasta

Pelastussuunnitelma on pakollinen, jos asunto-osakeyhtiössä on vähintään kolme asuntoa. Se sisältää:

– vaarojen ja riskien kartoituksen

– selostuksen turvallisuusjärjestelyistä

– ohjeet onnettomuuksien ehkäisemiseen sekä onnettomuus- ja vaaratilanteissa toimimiseen

– asemakuvan ja mahdollisesti pohjakuvat

Pelastussuunnitelman voi laatia itse tai teettää. Asiantuntijat

– laativat ja päivittävät pelastussuunnitelman

– järjestävät tarvittavat pelastusvälineet

– merkitsevät poistumisreitit, ensiaputarvikepisteet sekä alkusammutuskaluston

– järjestävät asukkaille perehdytystilaisuuden

Asiakkuusjohtaja Jari Hyötilä, 0500 823 586, jari.hyotila@lassila-tikanoja.fi

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka on muuttamassa kulutusyhteiskuntaa tehokkaaksi kierrätysyhteiskunnaksi. Yhteistyössä asiakkaidemme kanssa pienennämme jätemääriä ja pidennämme kiinteistöjen käyttöikää, ohjaamme materiaalit hyötykäyttöön sekä vähennämme raaka-aineiden ja energian käyttöä. Autamme asiakkaitamme keskittymään omaan ydinliiketoimintaansa ja säästämään ympäristöä. Yhdessä luomme hyvinvointia ja työpaikkoja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2012 oli 674,0 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 9 000 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.

www.lassila-tikanoja.fi