Valaise fiksusti talvipimeällä

Pimeimpään vuodenaikaan valojen merkistys korostuu niin sisällä kuin ulkonakin. Tarkoitukseen sopiva valaistus parantaa turvallisuutta eikä tuhlaa energiaa.

Hyvä valaistus tekee tiloista turvallisempia käyttää. Valaistuksen suunnittelu lähtee aina tilan tai alueen käyttötarpeiden pohjalta. Valaistusstandardit auttavat huomioimaan esimerkiksi valon määrän, värisävyn ja värintoiston.

”Tarkoitukseen sopiva valaistus ehkäisee vahinkoja jo ennalta. Esimerkiksi portaikot ja pääkulkuväylät on valaistava riittävän hyvin, jotta niitä on turvallista käyttää”, sanoo Kiinteistötekniikan projektipäällikkö Peik Hammarberg Lassila & Tikanojalta.

Valaistus on korvaamaton erityisesti ulkona liukkailla keleillä liikkuessa. Yöaikaan valaistu kiinteistö tai alue ei houkuttele myöskään hämäräveikkoja puuhiin. Kotona ja koulussa valo vaikuttaa vireyteen, keskittymiskykyyn ja vähentää silmien rasitusta. Työpaikalla valon laadulla on suora yhteys työhyvinvointiin.

Vaihda vähemmän kuluttaviin

Valaisinten sopivilla valinnoilla syntyy helposti huomattavaa säästöä. Oleellista energiankulutukselle on valaisimien määrä sekä valonlähteen laatu, eli millaista lamppua käytetään.

Energiansäästölamput alkavat olla jo joka kodin perustuote, ja ne sopivat kuluttavampien hehkulamppujen tilalle. Hehkulamppujen valmistus lopetetaankin vuoden 2014 lopussa. Lediteknologia on kehittynyt viime vuosina vauhdilla, ja myös ledeillä on mahdollista pienentää valaistuksen energiantarvetta entistä useammassa paikassa.

”Valaisimia vaihdetaan yleensä silloin, kun ne tulevat muutoinkin elinkaarensa päähän. Vähemmän kuluttaviin valaisimiin vaihtaminen maksaa kuitenkin itsensä takaisin yleensä muutamassa vuodessa, käyttötunneista riippuen”, Hammarberg toteaa.

Varsinkin suuremmissa tiloissa, kuten isoissa varastorakennuksissa, pienikin muutos voi tuoda suuria säästöjä, eikä käyttäjä yleensä huomaa valaistuksessa merkittävää eroa.

Kannattaa kiinnittää huomiota myös valaisinten sijoitteluun. Oikein suunnattu valaistus säästää energiaa, kun valo kohdistuu sinne, missä sitä tarvitaan.

Automatisoi ja ajasta

Automatisointi auttaa pitämään valaistuksen energiankulutuksen kurissa. Erilaiset liike- ja läsnäolotunnistimet, hämärä- ja valoisuustunnistimet sekä valojen ajastukset huolehtivat valot päälle vain silloin, kun niitä oikeasti tarvitaan.

”Mitä automatisoidumpi valaistus on, sitä harvemmin se jää turhaan palamaan. Silloin valojen sammuttelu jää vähemmän ihmisten käyttötottumusten varaan”, Hammarberg sanoo.

Valojen käyttötavoilla onkin suuri merkitys energiankulutukselle, sillä turhien valojen sammuttaminen on tärkeää. Tunnistimet ja ajastimet muistavat sammuttaa valot puolestasi. Esimerkiksi koristevaloihin kannattaa hankkia ajastin, joka sammuttaa ne myöhäisen yön ja valoisan aikaan.

Peik Hammarberg, projektipäällikkö, Kiinteistötekniikka, L&T, 050 385 7206.

Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2011 oli 652 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 9 100 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.