Vanha pihakalustus kelpaa kierrätettäväksi

Kesä on koti- ja mökkipihan uudistamisen aikaa. Vanhat kalusteet ja rojut saavat kyytiä siinä missä puutarhan rikkaruohotkin. Raivauksen ja auringossa lekottelun yhteydessä kannattaa uhrata pari ajatusta sille, miten sivuun heitetyistä tavaroista ja materiaaleista oikeastaan pitäisi hankkiutua eroon.

Vanhoille tavaroille kannattaa aina ensisijaisesti yrittää etsiä uusi käyttötarkoitus. Kotipihasta hylätyt kalusteet voivat palvella mökillä vielä vuosia tai niillä voi ilahduttaa sukulaisia, naapureita tai tuttavia. Hyväkuntoisina ja käyttökelpoisina pysyneet kalusteet saavat uuden elämän myös kirpputorien ja kierrätyskeskusten kautta. Vanha keinutuoli kuistin perältä voi osoittautua toiselle kaivatuksi aarteeksi.

Mikäli kalusteista ei ole kiertoon vietäviksi, voi vanhan kaluston toimittaa itse suoraan kierrätysasemalle tai kysellä kalustekauppiaalta liikkeen järjestämiä kierrätysmahdollisuuksia. Jos myös naapurit tekevät raivaustyötä, voi olla hyvä idea tilata porukalla taloyhtiön pihalle yhteinen vaihtolava kalustejätteelle.

- Useimpien huonekalujen materiaaleista arviolta 70–90 prosenttia voidaan vielä hyödyntää. Metalli- ja muoviosista saadaan uusien tuotteiden raaka-ainetta ja kierrätyspolttoainetta. Myös puu, tekstiilit ja vanu kelpaavat energiantuotantoon, kertoo Lassila & Tikanojan ympäristönhuollon asiantuntija Mirva Väisänen.

Tarkkana ostovaiheessa

Valitsemalla kestäviä, olosuhteisiin soveltuvia kalusteita voi niiden käyttöikää pidentää. Siistit ja hyvin hoidetut pihakalusteet kutsuvat nauttimaan ulkoilmasta. Penkkejä, tuoleja ja pöytiä ei kuitenkaan kannata jättää aivan sään armoille, sillä kunnollinen talvisäilytys pitää ne ehjinä ja kauniina istutusten rinnalla. Tarkat hoito-ohjeet kannattaa kysellä jo heti kalusteostoksilla myyjältä.

Ostovaiheessa on helpointa vaikuttaa myös kesäkalusteiden kierrätysmahdollisuuksiin.

- Helpointa on kierrättää kalusteet, joissa on mahdollisimman vähän eri materiaaleja ja jotka voi purkaa osiin. Ekologisia vaihtoehtoja ovat sertifioidusta, kyllästämättömästä puusta valmistetut kalusteet. Puuhuonekaluissa FSC-merkintä kertoo, ettei tuotteen valmistuksessa ole tuhottu sademetsiä, Väisänen sanoo.

Jos tuotteesta ei löydy tarkkaa tuoteselostetta, materiaalit kannattaa selvittää paikan päällä jo ostohetkellä. Esimerkiksi muovisetkin tuotteet ovat vaivattomia kierrättää energiajakeeseen, kunhan tarkistaa, etteivät ne sisällä sekajätteeseen kuuluvaa PVC-muovia.

Puun laatu vaikuttaa kierrättämiseen

Terasseista, laitureista, aidoista ja muista rakennelmista purettu tai ylijäävä materiaali kierrätetään puun laadun mukaan.

Käsittelemätön puu voi vielä palvella nikkarointiprojekteissa tai sillä voi lämmittää vaikka mökkisaunan. Muu puu kannattaa toimittaa puujätteen keräykseen tai energiajakeeseen kierrätysasemalle, jossa sen erilliskäsittely on halvempaa kuin kaatopaikalle vieminen.

- Puujätteessä sallitaan pieni määrä metallia, eli nauloja ei tarvitse poistaa laudoista. Energiajakeeseen ei kuitenkaan voi laittaa metallia sisältävää puujätettä, Väisänen ohjeistaa.

Kyllästetty puu eli kestopuu on vaarallista jätettä (ongelmajäte) ja siksi vietävä omaan keräykseen puutavaraliikkeisiin tai jätelaitoksiin. Sitä ei saa toimittaa kaatopaikalle tai polttaa itse.

Kyllästettyä puuta käytetään paikoissa, joissa materiaalin täytyy sietää kovia kelejä. Vaarallinen jäte on helpompi tunnistaa, kun rakennusvaiheessa merkitään kyllästetystä puusta tehdyt osat muistiin. Kestopuuta voi myös korvata lämpökäsitellyllä puulla.

- Kierrätetystä puusta saadaan haketuksen jälkeen raaka-ainetta tai kierrätyspolttoainetta energiantuotantoon, Väisänen kuvailee kierrättämisen hyötyjä.

Pidä sesonkituotteita silmällä

Kesän vesileikeistä jääneet rikkinäiset uimapatjat ja vesilelut kuuluvat sekajätteeseen, sillä ne valmistetaan useimmiten PVC-muovista, jota ei voi laittaa energiajakeen joukkoon.

Maalausprojekteista jääneet kuivat, tyhjät maalipurkit voi viedä metallinkeräykseen. Samaan paikkaan kuuluvat myös tyhjät ja paineettomat aerosolipurkit (paineelliset ovat vaarallista jätettä), grillien ritilät, metalliset grillaus- ja puutarhatyövälineet sekä alumiinivuoat. Myös grillit ovat pääsääntöisesti metallia, mutta kokonsa puolesta ne on toimitettava kierrätysasemalle.

- Sähkögrilli kuuluu sähkö- ja elektroniikkaromukeräykseen ja sekin luokitellaan vaaralliseksi jätteeksi. Hiilet ja tuhka sen sijaan hävitetään sekajätteen mukana jäähdytettynä ja tiiviisti pussiin pakattuna, Väisänen neuvoo.

Kesäpihalta vaarallista jätettä (ongelmajäte) kertyy esimerkiksi kalusteöljyistä, maaleista ja vanhoista grillien sytytysnesteistä. Aurinkovarjojen, markiisien ja riippumattojen kankaat voi laittaa energiajakeeseen, mikäli ne eivät sisällä PVC-muovia. Metalli- ja puuosat puolestaan lajitellaan omiin keräyksiinsä.

Apua kierrätykseen

Jätehuoltokäytännöt vaihtelevat jonkin verran paikkakunnittain ja apua kierrätykseen saa esimerkiksi oman kunnan jäteneuvonnasta. Myös internetistä löytyy paljon tietoa kierrätyksestä.

- Hyvä paikka etsiä tietoa ovat paikallisten jätehuoltoyhtiöiden nettisivut. Samalla voi selvittää, olisiko esimerkiksi kiertävä ongelmajäteauto tulossa lähiaikoina kotikulmille, Väisänen kehottaa.

Lähimmät kierrätyspisteet ja niiden vastaanottamat materiaalit kannattaa tarkistaa etukäteen, jotta tavarat saa toimitettua kätevästi oikeisiin paikkoihin yhdellä reissulla.

Lisätietoja medialle:
L&T:n ympäristönhuollon asiantuntija Riikka Kinnunen, p. 0500 474 364, www.lassila-tikanoja.fi/fi/media

Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin ja on merkittävä puupohjaisten biopolttoaineiden, kierrätyspolttoaineiden ja uusioraaka-aineiden toimittaja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2010 oli 598 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 9400 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.