Ympäristöministeriö ja L&T tehostavat yhdessä öljyjätteen keräystä ja hyötykäyttöä

Ympäristöministeriö on valinnut Lassila & Tikanojan kumppanikseen valtakunnallisten öljyjätehuoltopalvelujen järjestämiseen. Kumppanusten tavoitteena on, että entistä suurempi määrä öljyjätteestä saadaan hyödynnettyä uusiokäytössä. Sopimus astuu voimaan ensi vuoden alusta.

Tänään solmittu viisivuotinen sopimus pitää sisällään öljyjätteen eli käytetyn voiteluöljyn keräämisen asiakkailta ja toimittamisen hyötykäyttöön kaikkialla Suomessa. Yhteensä öljyjätettä syntyy maassamme noin 30 000 tonnia vuodessa.

”Tavoitteenamme on ympäristöministeriön kumppanina parantaa asiakkaille tarjottavaa keräyspalvelua ja hyödyntää öljyjätteet mahdollisimman tehokkaasti uusiokäytössä”, kertoo yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen L&T:ltä.

Valtakunnallinen maksuton palvelu laajenee ensi vuoden alusta kattamaan entistä pienemmät öljyjäte-erät. Sopimuksen mukaisesti L&T hakee runsaasti voiteluöljyjä käyttäviltä asiakkailtaan veloituksetta kaikki yli 200 litran öljyjäte-erät toimitettavaksi hyötykäyttöön. Tällä hetkellä maksuttoman palvelun alaraja on 400 litraa.

Lisäksi yhtiö tuottaa kuntien vastuulla olevien öljyjäte-erien eli asumisessa tai maa- ja metsätaloudessa syntyvän öljyjätteen keräyspalvelut. Palvelut järjestetään tiiviissä yhteistyössä kuntien jätehuoltoviranomaisten ja jätehuoltoyhtiöiden kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuntalaiset voivat aivan kuten ennenkin toimittaa öljyjätteensä esimerkiksi kunnan kierrätysasemalle tai kiertävään keräysautoon.

L&T toimittaa keräämänsä öljyjätteen uudelleenkäsiteltäväksi ja työstettäväksi uusiksi öljytuotteiksi.

”Uskomme, että yli 90 prosenttia materiaalista voidaan palauttaa uudelleenhyödynnettäväksi, ensisijaisesti regeneroitavaksi perusöljyksi. Regenerointiastetta parannetaan tehostamalla huonolaatuisten erien esikäsittelyä”, lupaa Jorma Mikkonen.

L&T vastaa käytettyjen voiteluöljyjen keräämisestä ja toimittamisesta käsiteltäväksi 1.1.2013 alkaen vuoden 2017 loppuun. Riittävän kilpailun varmistamiseksi L&T kilpailuttaa yli puolet keräysalueista tai kerättävästä öljyjätteen määrästä.

Yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen, L&T, etunimi.sukunimi@lassila-tikanoja.fi, puh. 050 045 3454.
Ylitarkastaja Else Peuranen, ympäristöministeriö, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi, puh. 050 381 4359.

Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2011 oli 652 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 10 000 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.