Erityisesti nuorten osuus sijaishuollossa kasvanut

Kouvolassa pohdittiin nuorten sijaishuollon ongelmia Lastensuojelun Keskusliiton, Kymenlaakson ammattikorkeakoulun sekä Kouvolan kaupungin järjestämässä seminaarissa. Seminaariin osallistui yli 250 alan ammattilaista.

Kodin ulkopuolelle on Suomessa sijoitettu yli 16 000 lasta ja nuorta. Määrä kasvaa jatkuvasti. Viime vuosina erityisesti 16–17-vuotiaiden nuorten osuus on lisääntynyt. Perhehoidossa olevien lasten ja nuorten osuus on vähentynyt ja vastaavasti laitoshuollossa ja ammatillisessa perhekotihoidossa olevien osuus on lisääntynyt.

Toivoa, rohkaisua ja kannustusta

KT, tutkimuspäällikkö Anna-Liisa Lämsä pohti esitelmässään ”Mitä se muille kuuluu mitä mä teen” nuorten kohtaamista palvelujärjestelmän haasteena. Hän totesi peruspalveluiden supistusten vaikuttaneen kaikkein voimakkaimmin niiden elämään, joiden omat resurssit ovat kaikkein rajallisimmat. Ennalta ehkäisevistä palveluista tinkiminen on johtanut korjaavien palveluiden tarpeen kasvuun muutaman vuoden viiveellä. Varhaisen tuen kuten tukihenkilötoiminnan tai harrastusmahdollisuuksien tarjoaminen on sekä taloudellista että tehokasta. Syrjäytymisprosessi on pahimmillaan kuin juna, joka tietyn kulminaatiopisteen ohitettuaan jatkaa matkaansa. Epävarmuuden ilmapiirissä kasvaneet nuoret tarvitsisivat toivoa ylläpitäviä aikuisia, nykyisten ja tulevaisuuden mahdollisuuksien näkemistä vaikeuksista huolimatta. Toivon tarjoaminen ei ole pakoa todellisuudesta, vaan haastaa myös nuoren itsensä kohtaamaan oman elämänsä ja vastuunsa. Joskus jo pieni toivon kipinä ja aikuisen oikea-aikainen rohkaisu ja kannustus voivat olla ratkaisevan tärkeitä: elämä jatkuu vaikeista kokemuksista huolimatta, totesi Anna-Liisa Lämsä.

Painopiste matalan kynnyksen apuun

Kouvolan kaupunki vastaa nuorten palvelujen tarpeeseen siirtämällä painopisteen matalan kynnyksen apuun, ehkäiseviin palveluihin ja varhaiseen tukeen. Erityispalvelujen tukea tarjotaan lasten ja nuorten peruspalveluihin ja toimintaympäristöihin sekä turvataan palvelujen oikea-aikaisuus, totesi tilaajapäällikkö Kristiina Sihvonen Kouvolan kaupungista. Lastensuojelussa painopiste siirretään avohuoltoon ja sijaishuollossa laitoshoidosta perhehoitoon. Kriittinen tulevaisuuden menestystekijä on se, että lapsi ja nuori osallistuu oman palvelunsa suunnitteluun ja arviointiin.

Rakenteellinen muutos välttämätön

Myös ohjelmapäällikkö Seppo Sauro Lastensuojelun Keskusliitosta painotti sijaishuollon rakennemuutoksen välttämättömyyttä. Painopisteen siirtäminen laitoshuollosta perhehoitoon on kuitenkin toteutettava maltillisesti ja koko kentän yhteistyön voimin. Vastakkainasettelun sijasta tarvitaan yhteistyötä ja kumppanuutta. Kaikkia sijaishuoltomuotoja tarvitaan.

Lisätietoja:

Lastensuojelun Keskusliitto, asiantuntija Kaisu Muuronen, puh. 050 5696 697