Lapsille ja nuorille tarjottava tukipalveluja tupakoinnin lopettamiseen

Lastensuojelujärjestöt vaativat tupakoinnin lopettamisen tukipalvelujen rahoituksen turvaamista. Vain siten voidaan taata, että matalan kynnyksen tukipalveluja on saatavilla kaikille ja erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville, joilla on muita huonommat mahdollisuudet hankkia itselleen tukea elämäntapamuutoksissa.

Lastensuojelun Keskusliiton, Pelastakaa Lapset ry:n, SOS-Lapsikylä ry:n, Nuorten Ystävät ry:n ja Lausteen Perhekuntoutuskeskuksen muodostama Savuttomuuden edistäminen lastensuojelussa -työryhmä on vedonnut peruspalveluministeri Paula Risikkoon ja sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehulaan valtakunnallisten tupakoinnin lopettamisen tukipalveluiden rahoituksen turvaamiseksi.

Tupakointi on tärkein yksittäinen ehkäistävissä oleva sairauksien ja ennenaikaisen kuolleisuuden aiheuttaja. Tupakka on myös keskeisin väestöryhmien terveyseroja selittävä tekijä, sillä tupakointi on ennen kaikkea vähemmän koulutettujen ja pienituloisten ongelma. Nuorten terveystapatutkimuksen perusteella pitkään jatkunut laskutrendi nuorten tupakoinnissa on pysähtynyt.

Uusi tupakkalaki on asettanut tavoitteeksi tupakkatuotteiden käytön loppumisen kokonaan vuoteen 2040 mennessä. Tämä tarkoittaa, että tupakoinnin olisi vähennyttävä noin 10 prosenttia joka vuosi. Tavoitteeseen pyritään tupakoinnin aloittamisen ehkäisyllä, elinympäristön savuttomuuden edistämisellä ja tukemalla tupakoinnin lopettamista.

Erityisenä tavoitteena on lasten ja nuorten suojeleminen tupakoinnin riskeiltä, työryhmä muistuttaa. Myös sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijapaneeli on linjannut strategisissa periaatteissaan lasten ja nuorten tupakoimattomuuden edistämiseksi Suomessa vuosina 2010–2013, että lapsille ja nuorille on oltava riittävästi ja laajasti tupakoinnin lopettamisen tukipalveluita.

Hengitysliitto Heli on yhteistyössä muiden keskeisten terveysjärjestöjen kanssa jo vuosikausia kehittänyt tupakoinnin lopettamispalvelu Stumppia. Sen neuvontapuhelin on ainoa valtakunnallinen, maksuton tupakoinnin lopettamisen neuvontapuhelin. Soittoja tulee vuosittain tuhansia ja nettisivuilla vierailee satojatuhansia kävijöitä. Viime aikoina erityisesti nuorten soittajien osuus on lisääntynyt.

Nuorille Stumpin matalan kynnyksen vastavuoroinen puhelin- ja verkkoneuvonta ovat luontainen tapa ottaa ensi askel kohti elämäntapamuutosta. Myös kansainvälinen tutkimusnäyttö on osoittanut erityisesti lopettamistukea antavan verkko- ja puhelinneuvonnan tuloksellisuuden.

Tällä hetkellä Stumpin toiminnan jatkuminen on vaarassa loppua rahoituksen puutteeseen. Viime vuosina rahoitus on tullut julkisista tupakoinnin vähentämiseen tarkoitetuista rahoista sosiaali- ja terveysministeriöltä ja Raha-automaattiyhdistykseltä.

Savuttomuuden edistäminen lastensuojelussa -työryhmän mukaan tupakoinnin lopettamisen valtakunnallisten tukipalvelujen rahoitus on turvattava. Vain siten voidaan taata, että matalan kynnyksen tukipalveluja on kaikille saatavilla, myös syrjäytymisvaarassa oleville, joilla on huonommat mahdollisuudet ja kyvyt hankkia itselleen tukea elämäntapamuutoksissa.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Seppo Sauro, Lastensuojelun Keskusliitto, puh. 040 504 2101