Maria Kaisa Aula Lastensuojelun Keskusliiton puheenjohtajaksi

Lastensuojelun Keskusliitto Tiedote Julkaistavissa 27.11.03 klo 14.30 Maria Kaisa Aula Lastensuojelun Keskusliiton puheenjohtajaksi Lastensuojelun Keskusliiton liittokokous valitsi torstaina järjestön uudeksi puheenjohtajaksi valtiotieteen lisensiaatti Maria Kaisa Aulan. Aula on pääministeri Matti Vanhasen talouspoliittinen neuvonantaja, joka on tällä hetkellä äitiysvapaalla. Luottamustoimessaan hän seuraa valtiotieteen tohtori Seppo Lindblomia, joka on toiminut keskusliiton puheenjohtajana vuodesta 1989. Puheenjohtajana Maria Kaisa Aula haluaa jatkaa keskusliiton vahvistamista alan toimijoita kokoavana vaikuttajana. Erityisenä haasteena hän näkee vaikeissa ja turvattomissa oloissa elävien lasten asian ajamisen. Lasten auttaminen vaatii myös lastensuojelupalveluiden resurssien sekä laadun turvaamista paikallistasolla, hän muistuttaa. Erityisen tärkeää Aulan mielestä on ongelmien ennaltaehkäisy. Aula haluaakin tehdä työtä sen puolesta, että lapsuuden arvostus yhteiskunnassa vahvistuu ja sekä äitien että isien vanhemmuutta tuetaan. Merkkejä myönteisestä kehityksestä on hänen mukaansa nähtävissä, sillä nuorten aikuisten keskuudessa perheen ja yhteisöllisyyden arvostus on nousussa ja yltiöpäinen työkeskeisyys vähenemässä. - Lastensuojelu on myös lapsuuden suojelua. Lasten kasvuympäristön kaupallistuminen, mainonnan läpitunkevuus ja erityisesti väkivaltaisten vaikutteiden tulva on suuri ja vaikea haaste vanhempien kasvatustehtävälle. Siihen tarvitaan vanhempien ja lasten yhteistä aikaa. Ennaltaehkäisyssä Aulan mielestä on ajankohtaista myös varhainen puuttuminen lasten ja perheiden pahoinvoinnin oireisiin. Se on mahdotonta, ellei eri alojen ammattilaisten yhteistyö julkisissa palveluissa toimi. Palveluiden samoin kuin lapsia ja perheitä koskevan päätöksenteon nykyistä paremman koordinaation tulee Aulan mukaan alkaa jo valtionhallinnosta. Kuntatasolla tulee lastensuojelussa olla käytettävissä riittävästi asiantuntemusta ja voimavaroja. Aula kiirehtii lastensuojelulain uudistamista. - Kyse ei ole pelkästään perustuslain vaatimista asiakkaan oikeusturvaa koskevista uudistuksista. Koko lastensuojelulaki vaatii ajanmukaistamista, hän muistuttaa. Vuonna 1937 perustettu Lastensuojelun Keskusliitto on alan kattojärjestö, jonka jäseniä ovat muut alalla toimivat järjestöt (85) ja suurimmat kunnat (34). (Lisätiedot: viestintäpäällikkö Annamaija Puonti, Lastensuojelun Keskusliitto, puh: (09) 3296 0214 tai 040-580 2545.) ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00740/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00740/wkr0002.pdf