Muotokuva lapsen silmin

Lastensuojelun Keskusliitto Tiedote Julkaistavissa 18.3.04 klo 15 Muotokuva lapsen silmin Lastensuojelun Keskusliiton pitkäaikaisen puheenjohtajan, valtiotieteen tohtori Seppo Lindblomin muotokuva paljastettiin torstaina Helsingissä. Valokuvataiteilija Sandra Kantasen (s. 1974) muotokuva on maalauksen ja valokuvan yhdistelmä - palapeli, joka Kantasen mukaan heijastaa Lindblomia sekä yksityishenkilönä että yhteiskuntapoliittisena vaikuttajana. - Ihmistä on vaikea vangita yhteen hetkeen, sillä se ei koskaan kerro koko totuutta kohteestaan, Kantanen toteaa. Muotokuvan lähtöajatuksena oli, miten lapsi näkisi Seppo Lindblomin. Kantanen kertoo ensin aikoneensa poimia kukkia Lindblomien puutarhasta ja skannata ne puutarhaviidakoksi, josta löytyisivät lapset, musiikki ja koko se muu maailma, missä Seppo Lindblom elää. - Vähitellen kuva kuitenkin pelkistyi palapeliksi, johon halusin vangita liikkeen ja tunteen muutoksesta. Muotokuvan osat valikoituivat neljän kuvauskerran ja noin 400 otoksen tuloksena. Kantanen on kehittänyt muotokuvan tekniikan itse. Kuvat on vedostettu peltilevyille, jotka on useita kertoja pohjustettu maalilla ja lopuksi hiottu. Pensselin jäljet näkyvät kuvan pinnassa selvästi. Valokuvat on vedostettu levyille moneen otteeseen ja lopuksi työ on vernissattu, jotta yksityiskohdat näkyvät mahdollisimman selvästi. Valokuvaaja Sandra Kantanen oli yksi tämänvuotisista Fotofinladia- ehdokkaista. Parhaillaan hän on valokuvausmatkalla Kiinassa. Lindblom toimi keskusliiton puheenjohtajana 15 vuotta. Liiton uutena puheenjohtajana aloitti vuoden alusta valtiotieteen lisensiaatti Maria Kaisa Aula. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=36315 Liitteenä kuvatiedosto (Lisätiedot: Viestintäpäällikkö Annamaija Puonti, Lastensuojelun Keskusliitto, puh: (09) 3296 0214 tai 040-480 2545.) ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/18/20040318BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/18/20040318BIT00110/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/18/20040318BIT00110/bild.html Kuvia