LASTENSUOJELUN KESKUSLIITTO NORDISK FORENING MOT BARNEMISHANDLING OG OMSORGSSVIKT 3. Pohjoismainen lasten pahoinpitelyä ja hoidon laiminlyöntiä käsittelevä kongressi 12.-14.5.2004, Turun yliopisto Tiedote Julkaistavissa 12.5. klo 12 Professori Kim Oates: Lasten hyväksikäytön ehkäisystä puuttuu tehokkaita menetelmiä DNA-kaksoiskierteen keksiminen nopeutti merkittävästi lääketieteen kehitystä. Diagnoositekniikat ovat kehittyneet ja uudenlaiset hoidot ovat tulleet mahdollisiksi. Kaikilla alueilla lääketieteen kehitys ei kuitenkaan ole ollut yhtä nopeaa. Professori Kim Oatesin mukaan toivottavaa edistystä ei ole tapahtunut ihmisten välisten suhteiden kohtaamisessa - esimerkiksi vanhempien suhteissa lapsiinsa - eikä siinä, miten lääketiede auttaa pahoinpideltyjä, kaltoinkohdeltuja ja hyväksikäytettyjä lapsia. Professori, lastenlääkäri Kim Oates työskentelee Sydneyn yliopistossa Australiassa. - Olemme kyllä onnistuneet lisäämään yleistä ja ammatillista tietoisuutta lapsen hyväksikäyttöön liittyvistä monimutkaisista ongelmista. Myös asiaa koskeva koulutus on lisääntynyt. Emme kuitenkaan ole onnistuneet kehittämään tehokkaita hyväksikäyttöä ehkäiseviä menetelmiä emmekä tehokkaita hoito-ohjelmia, Lastenlääkärien rooli on tässä suhteessa merkittävä, sillä on asioita, joista vain lääkäri voi vastata. Oates korostaa yhteistyön merkitystä. - Lasten hyväksikäytön ehkäisyssä, hoidossa ja tutkimuksessa lääkärien velvollisuus on tehdä yhteistyötä muiden ammattiryhmien kanssa, Lasten pahoinpitelyä 1970-luvulta tutkinut ja hoitanut Kim Oates puhuu Pohjoismaisessa lasten pahoinpitelyä käsittelevässä kongressissa mm. lääkärin roolista lastensuojelussa. 3. Pohjoismaisen lasten pahoinpitelyä ja hoidon laiminlyöntiä käsittelevän kongressin järjestävät Lastensuojelun Keskusliitto ja Nordisk Forening om Barnemishandling og Omsorgssvikt. Kolmipäiväiseen kongressiin osallistuu yli 200 ammattilaista, tutkijaa ja työntekijää kaikista pohjoismaista. (Lisätiedot: Annamaija Puonti, Lastensuojelun Keskusliitto, puh: 040-580 2545 sekä Mona Jerkku, puh: 040-506 6615.) ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/12/20040511BIT00360/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/12/20040511BIT00360/wkr0002.pdf