Professori Yngve Hofvander: Poikienkin ympärileikkaus sisältää riskejä

3. Pohjoismainen lasten pahoinpitelyä ja hoidon laiminlyöntiä käsittelevä kongressi 12.-14.5.2004, Turun yliopisto Tiedote Julkaistavissa 12.5. klo 12 Professori Yngve Hofvander: Poikienkin ympärileikkaus sisältää riskejä Lukuisia tyttöjä ja poikia ympärileikataan jatkuvasti eri puolilla maailmaa ilman, että kansainvälinen yhteisö olisi ryhtynyt tehokkaisiin toimiin silpomisen lopettamiseksi. Ympärileikkaus tehdään vuosittain noin 100 000 tytölle ja arviolta 15-20 miljoonalle pojalle, kertoo professori Yngve Hofvander Uppsalan yliopistosta. - Tyttöjä silvotaan pääasiallisesti Afrikassa. Esimerkiksi Sudanissa ja Somaliassa lähes 100 prosenttia tytöistä leikataan. Poikien ympärileikkauksia tehdään eniten muslimipojille - noin 12 miljoonalle. Keskustelua käydään kuitenkin juutalaisesta ympärileikkauksesta, joka koskee "vain" noin 100 000 poikaa vuosittain. Hofvanderin mukaan Pohjoismaissa tyttöjen ympärileikkaukset jatkuvat, vaikka ne onkin lailla kielletty. Ruotsissa silpomisesta rangaistaan jopa kymmenellä vuodella vankeutta, vaikka leikkaus tehtäisiin ulkomailla. Professori Hovfander arvioi, että Ruotsissa leikataan vuosittain viitisenkymmentä tyttöä, mutta yhtään tapausta ei ole ilmoitettu viranomaisille. Hofvanderin mukaan sosiaalihuolto tai lastensuojelu ei ilmoita asiasta peläten, ettei ilmoituksen jälkeen kykene työskentelemään kyseisten ryhmien jälkeen. - Uhrataan siis mieluiten pikkutyttö, hän toteaa. Hofvander uskoo, että Ruotsissa leikataan vuosittain noin 3 000 muslimipoikaa ja 40 juutalaispoikaa. Kolme vuotta sitten tuli voimaan laki, jonka mukaan juutalaisissa seurakunnissa leikattaville lapsille on ennen leikkausta annettava puudutus. Selvitysten mukaan näin ei kuitenkaan ole toimittu. Muslimipoikien ympärileikkaus tehdään myöhemmällä iällä kuin juutalaislasten. Hofvanderin mukaan ei ole tiedossa, mitä muslimipoikien ympärileikkauksissa tapahtuu eikä sosiaalihallitus ole selvittänyt asiaa. Suomessa poikien ympärileikkausta pohtineen sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän mietintö on parhaillaan lausuntokierroksella. Hofvander uskoo, että mm. Ruotsin kokemuksista on apua, kun Suomessa arvioidaan poikien ympärileikkauksen oikeellisuutta ja lainmukaisuutta. Hän toivoo, että lääketieteellisesti tarkoituksettomasta ja riskejä sisältävästä leikkauksesta käytäisiin Suomessakin perinpohjainen keskustelu, jossa lapsen etu asetetaan ensisijalle. - Suomessa Lastensuojelun Keskusliitto vastustaa poikien ympärileikkauksen mahdollistavan lain säätämistä. Professori Yngve Hofvander puhuu 3. Pohjoismaisessa lasten pahoinpitelyä ja hoidon laiminlyöntiä käsittelevässä kongresissa Turussa. Kongressin järjestävät Lastensuojelun Keskusliitto ja Nordisk Forening om Barnemishandling og Omsorgssvikt. Kolmipäiväiseen kongressiin osallistuu yli 200 ammattilaista, tutkijaa ja työntekijää kaikista pohjoismaista. (Lisätiedot: Annamaija Puonti, Lastensuojelun Keskusliitto, puh: 040-580 2545 tai Mona Jerkku, puh: 040-506 6615.) ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/11/20040511BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/11/20040511BIT00370/wkr0002.pdf