Menestystä äärimmäisissä sääoloissa

Concreto otti 15 vuotta sitten perustajansa ja nykyisen työmaapäällikön Robert Selbergin johdolla ratkaisevan askeleen, joka vaikutti yrityksen tulevaisuuteen kapealla toimialalla. Mukana oli myös sattumaa, kun yritys sai ensimmäisen tilaisuutensa valaa tuulivoimaloiden perustuksia. Eräällä tanskalaisyrityksellä oli Pohjois-Suomessa projekti, jossa oli määrä tehdä tuulipuiston anturavalut elokuun aikana. Projekti kuitenkin venyi, ja yhtäkkiä olikin jo marraskuu eikä yritys enää voinut työskennellä hyytävässä ilmastossa.

”Tanskalaiset eivät tienneet, miten työ pitäisi hoitaa pakkasessa, mutta tuttu Bodenin työmaapäällikkö sattui olemaan paikalla ja suositteli meitä tehtävään”, kertoo Robert Selberg.

Tämä oli lähtölaukaus Concreton erikoistumiselle anturavaluun. Kun tarve pitkäkestoisille anturavalutöille kasvoi Pohjois-Ruotsissa, yritys alkoi laajentaa osaamistaan ja kehittää menetelmiä kylmyydestä johtuvien haasteiden voittamiseksi.

”Jotta valutyöt voisivat jatkua ympäri vuoden, kehitimme kuljetuskonttiin perustuvan ratkaisun, jossa kaikki tarvittavat laitteet ja tarvikkeet ovat aina mukana. Kontrolloidussa ympäristössä materiaali voidaan pitää lämpimänä, ja kaikki tarvittava pumpuista ja sekoittimista muihin välineisiin on samassa paikassa”, Robert selittää.

Yksi Concreton ensimmäisistä suurista projekteista toteutui pian yrityksen vakiinnutettua asemansa anturavalumarkkinoilla. Sollefteån lähellä Ragundan kunnassa sijaitsevassa Björkhöjdenissä toimeksiantoon sisältyivät anturavalut peräti 127 tuulivoimalaaan. Projekti kesti puolitoista vuotta ja oli erittäin haastava etenkin äärimmäisten sääolojen vuoksi.

Aloitimme työt helmikuussa ja hoidimme valut, vaikka pakkasta oli 20 astetta”, Robert kertoo. ”Se oli todellinen testi mutta osoitti samalla, että hallitsemme anturavalun ankarissakin sääoloissa.”

Concreto sai jo varhaisessa vaiheessa sertifioinnin johtavalta betonimyllytoimittajalta BASF:ltä, jonka SIKA myöhemmin osti. 15 vuotta sitten sattumalta tarjoutunut tilaisuus anturavalun tekemiseen on johtanut siihen, että Concreto osallistuu parhaillaan noin 400 tuulivoimalan anturavalutöihin lähinnä Ruotsissa ja Pohjois-Suomessa.

Tuulivoimaloiden anturavalumarkkinat ovat usein epävakaat, koska ne riippuvat pitkälti poliittisista päätöksistä. Välillä tuulivoimaloita rakennetaan runsaasti, toisinaan ei taas yhtään. Onneksi anturavalutekniikka on saanut alalla yhä enemmän tunnustusta, ja sitä on sovellettu muuhunkin kuin tuulivoimaloihin. Concretolla on lähiaikoina keskeinen tehtävä Kiirunan kirkon siirrossa. Kirkko siirretään uuteen paikkaan, jossa historiallisen puukirkon perustukset vahvistetaan anturavalun avulla.

”Pian on kulunut 20 vuotta siitä, kun aloitimme tuulivoimaloiden laajamittaisen rakentamisen Ruotsissa, ja näiden voimaloiden laskennallinen käyttöikä päättyy pian. On mielenkiintoista seurata, milloin ensimmäisiä voimaloita aletaan purkaa ja korvata uusilla. Tulevaisuus näyttää mielenkiintoiselta, ja aiomme keskittyä entistä vahvemmin nykyisten tuulivoimaloiden korjaukseen ja huoltoon”, Robert Selberg linjaa.

Lisätietoja:

Robert Selberg