LeadDesk ostaa Capricode Systems Oy:n ja vahvistaa asemaansa enterprise-asiakkuuksissa

Sisäpiiritieto 28.9.2020 kello 8.00

LeadDesk on Pohjoismaiden johtava SaaS-pohjaisten contact center -ohjelmistojen toimittaja. Vahvistaakseen asemaansa edelleen erityisesti enterprise-asiakkuuksissa LeadDesk Oyj (”LeadDesk”, ”Yhtiö”) ostaa Capricode Systems Oy:n koko osakekannan. Oululainen Capricode Systems on erikoistunut liiketoimintakriittisiin, räätälöityihin asiakaspalvelujärjestelmiin. Yritysostolla ei ole vaikutusta Yhtiön vuodelle 2020 antamiin näkymiin.

Capricode Systems Oy toteuttaa asiakaskohtaisesti räätälöityjä, vaativia puhe- ja viestinvälitysratkaisuja. Yhtiöllä on yli kahden vuosikymmenen kokemus toimialalta ja merkittäviä asiakkaita mm. terveydenhuollon, energian, liikenteen ja kiinteistöpalveluiden aloilla. Capricode Systemsin liikevaihto vuodelta 2019 oli 1,3 miljoonaa euroa ja käyttökate 0,1 miljoonaa euroa. Liikevaihdosta suurin osa syntyi jatkuvalaskutteisista sopimuksista. Yhtiön palveluksessa on 11 ohjelmistoalan ammattilaista.

Kaupan toteuttamishetkellä, arviolta 30.9.2020, kauppahinta on 2,4 miljoonaa euroa, josta 1,2 miljoonaa euroa suoritetaan käteisvastikkeella ja 1,2 miljoonaa euroa suuntaamalla yhteensä 68 912 osakkeen osakeanti myyjille. Osakkeiden merkintähinta vastaa 23.8.-21.9.2020 kaupankäyntimäärillä painotettua keskikurssia 17,15 euroa. Toteuttamishetkellä annettavat uudet osakkeet vastaavat noin 1,5 % LeadDesk Oyj:n nykyisestä osakemäärästä. Kaupan käteisvastike rahoitetaan Yhtiön kassasta. Capricode Systems Oy:stä muodostetaan LeadDesk Oyj:n LeadDesk Solutions Oy -niminen tytäryhtiö. Tytäryhtiö raportoidaan osana LeadDesk-konsernia 1.10.2020 alkaen.

LeadDeskin toimitusjohtaja Olli Nokso-Koivisto:

”Capricode Systemsin yritysosto tukee kasvustrategiaamme aivan loistavasti. Olen supertyytyväinen, että pääsemme yhdistämään voimamme, sillä olemme yhdessä ehdottomasti enemmän kuin osiemme summa. Yhdessä voimme palvella erityisesti yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisten toimialojen asiakaskuntaa entistä paremmin.

Yritysosto vahvistaa LeadDeskin asemaa enterprise-asiakkuuksissa. Näemme niissä merkittäviä kasvun mahdollisuuksia niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Olemme kasvuyhtiö ja panostamme kasvuinvestointeihin, joiden tavoitteena on rakentaa vahvaa omistaja-arvoa. Capricode Systems on juuri tällainen omistaja-arvoa rakentava kasvuinvestointi.”

Yritysoston keskeiset hyödyt:

• LeadDesk vahvistaa strategiansa mukaisesti asemaansa enterprise-asiakkuuksissa
  • LeadDesk vahvistaa jalansijaansa yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisillä toimialoilla kuten energian jakelu, terveydenhuolto, kuljetus ja kiinteistöpalvelut
  • Järjestely kasvattaa merkittävästi LeadDeskin osaamista räätälöidyissä asiakaspalvelujärjestelmissä
  • Järjestelyn myötä perustettava Oulun ohjelmistokehitysyksikkö vahvistaa LeadDeskin asemaa ohjelmistokehittäjien rekrytointimarkkinalla

LeadDesk on SaaS-ohjelmistoyhtiö, joka tarjoaa valtavien kontaktimäärien asiakaspalvelu- ja myyntiohjelmistoa pilvipalveluna. LeadDeskin liiketoiminta on kansainvälistä ja voimakkaasti kasvavaa. Yhtiö on kasvanut johtavaksi palveluntarjoajaksi alallaan Pohjoismaissa. Kymmenvuotisen historiansa aikana LeadDesk on osoittanut liiketoimintamallinsa toimivuuden Suomessa ja skaalannut sen kuuteen muuhun Euroopan maahan.

Capricode Systemsin toimitusjohtaja Tero Lepistö:

”Olemme hyvin innoissamme tämän kaupan avaamista mahdollisuuksista. Yrityskaupan myötä saamme vahvan selkänojan, jonka avulla voimme kehittää toimialakohtaisia ratkaisujamme ja palvelujamme. LeadDeskin resurssit helpottavat myös uusien asiakkuuksien hankintaa, joten maailmamme avartuu kertaheitolla.”

Capricode Systems Oy:n keskeiset tunnusluvut

000 euroa 2019 2018
Liikevaihto 1 338 1 001
Liiketulos 5 13
Käyttökate 73 94
31.12.2019 31.12.2018
Omavaraisuusaste, % -19% -67%
Kehittämismenot taseessa 131 166
Oma pääoma -62 -250
Taseen loppusumma 322 373

Näkymät vuodelle 2020 säilyvät ennallaan

Yhtiö tulee ylläpitämään vahvaa vertailukelpoista liikevaihdon kasvua ja jatkamaan kannattavaa liiketoimintaa. Yhtiön tavoitteena on jakaa osinkoa keskipitkällä aikavälillä.

LeadDesk Oyj

Lisätietoja:

Olli Nokso-Koivisto

ceo@leaddesk.com

Jakelu:

Keskeinen media

LeadDesk on nopeasti kasvava ja kansainvälistyvä ohjelmistoyhtiö, joka toimii pilvipohjaisten ohjelmistojen markkinoilla Euroopassa. Yhtiö tarjoaa LeadDesk-pilvipalvelua suurivolyymisen asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin ja on kasvanut Pohjoismaiden johtavaksi pilvipalveluna tarjottavien asiakaspalvelu- ja myyntiohjelmistojen toimittajaksi. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli noin 12,4 miljoonaa euroa. Ulkomaisen lisenssiliikevaihdon osuus ylitti kotimaisen lisenssiliikevaihdon vuoden 2019 aikana, ollen 52 % lisenssiliikevaihdosta.  LeadDesk Oyj:n osake on kaupankäynnin kohteena First North Finland -markkinapaikalla kaupankäyntitunnuksella LEADD. Yhtiöllä on toimistot seitsemässä maassa Euroopassa. LeadDesk-pilvipalvelua käyttää yli 1 000 asiakasta 34 maassa. www.leaddesk.com