LeadDesk Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen ja hallituksen päätökset 22.3.2023

LeadDesk Oyj Yhtiötiedote 22.3.2023 kello 14.45

LeadDesk Oyj:n 22.3.2023 pidetty varsinainen yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen ja myönsi hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden tilikaudelta 2022.

Taseen osoittaman voiton käyttäminen ja osingonmaksusta päättäminen

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että tilikaudelta 2022 vahvistetun taseen perusteella ei jaeta osinkoa ja jakokelpoiset varat jätetään omaan pääomaan.

Hallitus ja tilintarkastaja

Yhtiökokous päätti hallituksen jäsenten määräksi viisi. Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Emma Storbacka, Antti Hovila ja Eija Kuittinen ja uusina jäseninä Yrjö Närhinen ja Samu Konttinen.

Hallituksen jäsenille maksetaan kuukausipalkkiot seuraavasti: hallituksen puheenjohtajalle 3 000 euroa ja muille hallituksen jäsenille 1 500 euroa. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajalle maksetaan kokouspalkkiona 1 000 euroa per kokous ja jäsenille 500 euroa per kokous. Matkustuskustannukset korvataan yhtiön matkustussäännön mukaan.

Yhtiökokous päätti osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotuksen mukaisesti uuden puheenjohtajan nimittämiseen liittyvästä suunnatusta annista ja optioista. Hallituksen puheenjohtajalle tarjotaan merkittäväksi maksullisella suunnatulla osakeannilla enintään 200 000 euron arvosta LeadDeskin uusia osakkeita ja, mikäli hallituksen puheenjohtaja on merkinnyt uusia osakkeita 1.5.2023 mennessä enimmäismäärän, kutakin hallituksen puheenjohtajan merkitsemää uutta osaketta kohden tälle annetaan kaksi osakkeisiin oikeuttavaa erityistä oikeutta (optio-oikeus).

Lisäksi yhtiökokous päätti osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotuksen mukaisesti, että muille hallituksen jäsenille annetaan kutakin jäsenen 2023 varsinaisen yhtiökokouksen ja 25.9.2023 välisenä aikana hankkimaa yhtiön osaketta kohden yksi optio-oikeus. Hallituksen jäsenten tällä tavoin saamien optioiden yhteenlaskettu enimmäismäärä on 7 500 optio-oikeutta.

Tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab päävastuullisena tilintarkastajana KHT Miika Karkulahti. Tilintarkastajalle maksetaan palkkio yhtiön hyväksymän kohtuullisen laskun mukaan.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 544 248 yhtiön oman osakkeen hankkimisesta yhdessä tai useammassa erässä. Hankittavien osakkeiden enimmäismäärä vastaa noin 10 % yhtiön kaikista osakkeista yhtiökokouksen tilanteen mukaan.

Päätöstä omien osakkeiden hankkimisesta ei kuitenkaan saa tehdä siten, että yhtiöllä ja sen tytäryhteisöillä hallussaan olevien omien osakkeiden yhteenlaskettu määrä olisi yli yksi kymmenesosa kaikista osakkeista. Omia osakkeita voidaan valtuutuksen nojalla hankkia vain vapaalla omalla pääomalla.

Osakkeet hankitaan muuten kuin osakkeenomistajien omistusten mukaisessa suhteessa Nasdaq Helsinki Oy:n järjestämässä julkisessa kaupankäynnissä hankintahetken markkinahintaan tai muuten markkinoilla muodostuvaan hintaan. Yhtiölle hankitut omat osakkeet voidaan pitää yhtiöllä, mitätöidä tai luovuttaa edelleen. Hallitus päättää muista omien osakkeiden hankkimiseen liittyvistä seikoista.

Valtuutus kumoaa yhtiön osakkeenomistajien aikaisemmin antamat käyttämättömät valtuutukset päättää omien osakkeiden hankkimisesta. Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2024 asti.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta

Hallitus valtuutettiin päättämään osakeannista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n tarkoittamien osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä joko maksua vastaan tai maksutta. Annettavien osakkeiden määrä, mukaan lukien erityisten oikeuksien perusteella saatavat osakkeet, voi olla yhteensä enintään 544 248 osaketta, mikä määrä vastaa noin 10 % yhtiön kaikkien osakkeiden tämänhetkisestä lukumäärästä. Hallitus voi päättää antaa joko uusia osakkeita tai yhtiön hallussa mahdollisesti olevia omia osakkeita.

Valtuutus oikeuttaa hallituksen päättämään kaikista osakeannin sekä osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien oikeuden osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamiseen. Yhtiön hallitus saa päättää myös osakeannista ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhtiön hallituksen jäsenille palkitsemistarkoituksessa siten kuin yhtiökokous päätti uuden puheenjohtajan nimittämiseen liittyvästä suunnatusta annista ja optioista sekä hallituksen jäsenten optioista.

Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2024 asti. Valtuutus kumoaa aikaisemmat käyttämättömät osakeantia ja optio-oikeuksien sekä muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista koskevat valtuutukset.

Yhtiöjärjestyksen muuttaminen

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti muuttaa yhtiön yhtiöjärjestyksen 7 §:ää siten, että hallituksen niin päättäessä yhtiökokous voidaan järjestää kokonaan ilman kokouspaikkaa (etäkokous). Lisäksi yhtiöjärjestykseen päätettiin hallituksen ehdotuksen mukaisesti lisätä uudet kohdat 10 § (ilmoitus osuuksien muutoksesta) ja 11 § (ostotarjousvelvollisuus).

LeadDesk Oyj:n hallituksen päätöksiä

Järjestäytymiskokouksessaan hallitus valitsi keskuudestaan puheenjohtajaksi Yrjö Närhisen.

Tarkastusvaliokunnan jäseniksi hallitus valitsi keskuudestaan Yrjö Närhisen ja Eija Kuittisen. Eija Kuittinen toimii tarkastusvaliokunnan puheenjohtajana.

LEADDESK OYJ

LeadDesk on nopeasti kasvava ja kansainvälistyvä ohjelmistoyhtiö, joka toimii pilvipohjaisten ohjelmistojen markkinoilla Euroopassa. Konserni tarjoaa LeadDesk-pilvipalvelua asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 28,1 miljoonaa euroa, josta ulkomaisen liikevaihdon osuus oli 58 %. Konsernilla on toimistot kahdeksassa maassa Euroopassa ja LeadDesk-pilvipalvelua käyttää noin 1 900 asiakasta ympäri maailmaa. LeadDesk Oyj:n osake on kaupankäynnin kohteena First North Finland -markkinapaikalla kaupankäyntitunnuksella LEADD. www.leaddesk.com