Q1/2023: Kannattavaa kasvua – käyttökate 13 prosenttia

LeadDesk Oyj Yhtiötiedote 24.4.2023 kello 9.10

Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ilmoiteta. Liiketoimintakatsauksen luvut ovat tilintarkastamattomia.

Tammi–maaliskuu 2023

• Liikevaihto 7 259 (6 850) tuhatta euroa, kasvua 6,0 %
  • Jatkuvan vuosilaskutuksen sopimuskanta 24 711 (23 036) tuhatta euroa, kasvua 7,3 %
  • Käyttökate 916 (685) tuhatta euroa, 12,6 (10,0) % liikevaihdosta

Toimitusjohtaja Olli Nokso-Koivisto kommentoi vuoden 2023 ensimmäistä neljännestä:

”LeadDesk on pilvipohjaisten contact center -ohjelmistojen kärkiyhtiö Euroopassa. LeadDeskin tuotteen mahdollistaman tehokkuuden ansiosta asiakasyritystemme tarjoama asiakaskokemus paranee ja myyntityön tuottavuus kasvaa. Tuotteitamme käyttää Euroopassa viikoittain jopa 20 000 asiakaspalvelun ja myynnin ammattilaista.

Kannattavuus turvaa kasvun markkinaheilahduksista huolimatta

Viime vuoden aikana keskityimme entistä enemmän kannattavuuteen. Tuo työ jatkui ja kantoi hedelmää myös vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä, jonka aikana käyttökatteemme oli 916 tuhatta eli 12,6 % liikevaihdosta. Seuraamme jatkossakin kannattavuutta ja ryhdymme tarvittaessa nopeastikin korjaaviin toimenpiteisiin, sillä hyvä kannattavuus parantaa mahdollisuuksiamme reagoida markkinan muutoksiin ja tukee liiketoiminnan kasvua epävarmoinakin aikoina.

Liikevaihtomme kasvoi edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 6,0 %, ja jatkuvan vuosilaskutuksen sopimuskanta kasvoi 7,3 %. Olen superiloinen, että uuden myyntijohtajamme aloitettua myyntimme pienille ja keskisuurille asiakkuuksille, eli SME-segmentille, on piristynyt. Niinpä ylitimme tavoitteemme ensimmäisen kvartaalin SME-liikevaihdon osalta. Enterprise-segmentissä, eli suurasiakasliiketoiminnassa, kasvuamme hidasti yleisestä taloudellisesta epävarmuudesta johtuva asiakkaiden varovaisuus päätöksenteossa.

Jatkuvan vuosilaskutuksen sopimuskannan kehitys oli viime vuonna liikevaihdon kasvua hitaampaa, joten asetimme vuoden 2023 ensimmäiselle vuosineljännekselle maltillisen liikevaihtotavoitteen. Tyypillisesti kasvu vuosilaskutuksen sopimuskannassa näkyy liikevaihdossa vasta seuraavalla kvartaalilla. Kokonaisuutena liikevaihdon kasvu on tavoittelemallamme tasolla ensimmäisen kvartaalin osalta.

Sopimuksemme mahdollistavat hinnankorotukset säännöllisin väliajoin. Suuri osa hinnankorotuksista osuu tämän vuoden toiselle vuosikvartaalille. Hinnankorotukset tukevat erityisesti jatkuvan vuosilaskutuksen sopimuskannan kasvua seuraavalla kvartaalilla sekä loppuvuoden liikevaihdon kasvua.

Tekoälyratkaisujen kehitys jatkuu vauhdilla

Tällä hetkellä tekoälyratkaisut kehittyvät huimaa vauhtia. Olemme osaltamme vauhdittamassa kehitystä investoimalla vahvasti uusien tekoälyratkaisujen kehitystyöhön. Tekoäly on tärkeä osa tuotettamme jo nyt. Tulevaisuudessa sen merkitys korostuu vielä voimakkaammin. Uusilla tekoälyratkaisuilla voimme parantaa entisestään tuotteidemme kilpailukykyä. Tavoitteemme on, että kahden vuoden sisään kaikki asiakkaamme käyttävät ainakin yhtä LeadDeskin tekoälyä hyödyntävää työkalua.

Tekoälyratkaisujen hyödyntäminen tulee tehostamaan asiakaspalvelun toimintaa. Kun henkilöstö voi tekoälyavusteisesti työskennellä tehokkaammin, asiakkaat saavat nopeampaa ja parempaa palvelua. Esimerkiksi lyhyemmät jonotusajat voivat merkittävästi tehostaa toimintaa monilla ylikuormittuneilla aloilla, kuten terveydenhuollossa. Jatkossakin laadukas asiakaspalvelu ja tuloksekas myyntityö edellyttävät ihmisten ja teknologian yhteistyötä.  Siinä auttavat LeadDeskin laadukkaat tuotteet.

Kohti menestyksekästä loppuvuotta

Vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla etenimme suunnitelmiemme mukaisesti myös rekrytoinneissa ja olemme jälleen saaneet rekrytoitua joukkoomme mahtavia osaajia. Rekrytoinnit toteutetaan jatkossakin harkintaa käyttäen ja kannattavuuden ehdoilla.

Olen superylpeä LeadDesk-tiimistämme, joka saavutti odotustenmukaisen kasvun tälläkin vuosineljänneksellä. Panostamalla yhä tiiviimmin tekoälyratkaisujen kehittämiseen voimme tarjota asiakkaillemme entistäkin paremmat työkalut laadukkaan asiakaspalvelun ja myynnin mahdollistamiseen! Samalla otamme tärkeitä askelia kohti pitkän aikavälin 100 miljoonan euron liikevaihtotavoitettamme.”

Tulevaisuuden näkymät

Näkymät ennallaan vuodelle 2023

Yhtiö ohjeistaa vuoden 2023 liikevaihdon vuosikasvun olevan 6–14 % sekä kannattavuuden olevan käyttökateprosentilla mitattuna 11–16 %. Ohjeistus ei huomioi merkittävän kokoisten yrityskauppojen vaikutusta liikevaihtoon tai kannattavuuteen.

Taloudellinen tiedottaminen

Yhtiö julkaisee puolivuotiskatsauksen 7.8.2023 ja Q3 neljännesvuositulostiedotteen 25.10.2023.

LeadDesk on nopeasti kasvava ja kansainvälistyvä ohjelmistoyhtiö, joka toimii pilvipohjaisten ohjelmistojen markkinoilla Euroopassa. Konserni tarjoaa LeadDesk-pilvipalvelua asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 28,1 miljoonaa euroa, josta ulkomaisen liikevaihdon osuus oli 58 %. Konsernilla on toimistot kahdeksassa maassa Euroopassa ja LeadDesk-pilvipalvelua käyttää noin 1 900 asiakasta ympäri maailmaa. LeadDesk Oyj:n osake on kaupankäynnin kohteena First North Finland -markkinapaikalla kaupankäyntitunnuksella LEADD. www.leaddesk.com