Q3/2023: LeadDesk kasvoi ja paransi käyttökatettaan

LeadDesk Oyj Yhtiötiedote 25.10.2023 kello 9.15

Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ilmoiteta. Liiketoimintakatsauksen luvut ovat tilintarkastamattomia.

Heinä–syyskuu 2023

• Liikevaihto 7 336 (7 012) tuhatta euroa, kasvua 4,6 %
  • Jatkuvan vuosilaskutuksen sopimuskanta 25 709 (23 825) tuhatta euroa, kasvua 7,9 %[1]
  • Käyttökate 1 095 (996) tuhatta euroa, 14,9 (14,2) % liikevaihdosta

Tammi–syyskuu 2023

• Liikevaihto 21 809 (20 776) tuhatta euroa, kasvua 5,1 %
  • Käyttökate 2 914 (2 344) tuhatta euroa, 13,4 (11,3) % liikevaihdosta

Toimitusjohtaja Olli Nokso-Koivisto kommentoi vuoden 2023 kolmatta neljännestä:

”LeadDesk on pilvipohjaisten contact center -ohjelmistojen kärkiyhtiö Euroopassa. LeadDeskin tuotteen mahdollistaman tehokkuuden ja uusien tekoälyominaisuuksien ansiosta asiakasyritystemme tarjoama asiakaskokemus paranee ja myyntityön tuottavuus kasvaa. Tuotteitamme käyttää Euroopassa viikoittain jopa 20 000 asiakaspalvelun ja myynnin ammattilaista.

Kannattava kasvu jatkui

Kolmannella kvartaalilla liikevaihtomme kasvoi edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 4,6 %. Jatkuvalaskutteinen liikevaihto kasvoi kokonaisliikevaihtoa enemmän, ollen katsauskauden lopussa 2 010 (1 895) tuhatta euroa kuukaudessa, kasvua 6,1 %. Jatkuvan vuosilaskutuksen sopimuskantamme kasvoi vertailukauteen 7,9 %.

Olemme ylpeitä kasvutarinamme kehityksestä tilanteessa, jossa alkuvuoden tapaan Ruotsin ja Norjan kruunujen heikentyneet valuuttakurssit vaikuttivat merkittävästi liikevaihtoomme myös tällä vuosineljänneksellä. Viime vuoden vastaavan ajanjakson kursseilla laskettuna tammi-syyskuun liikevaihto olisi ollut noin 22,7 MEUR ja kasvu 9,1 %.

Kvartaalin käyttökateprosentti oli 14,9 % (Q3/2022 14,2 %). Koko vuoden osalta käyttökatteemme on ohjeistuksen mukaisella tasolla.

Merkittäviä askelia tekoälyominaisuuksien käyttöönotossa

Olemme edenneet LeadDesk-tuotteen tekoälyominaisuuksien kehittämisessä ripeästi. Tuotteissamme on jo pitkään hyödynnetty tekoälyä, mutta nyt sitä hyödynnetään uusin tavoin. Alkuvuoden useista kymmenistä piloteista valikoitui kolme tekoälyominaisuutta, jotka on nyt tuotteistettu ja joista yritys saa jo tuottoa.

Kolmannella vuosineljänneksellä saimme vietyä kolme kehittämäämme AI-ominaisuutta pilottivaiheesta tuotantoon eli asiakkaidemme päivittäiseen käyttöön. Olennaista nopeassa kehitystyössämme on se, että tuotantovaiheessa ratkaisut alkavat kerryttää liikevaihtoa. Olemme myös tehneet tarvittavat toimenpiteet ja investoinnit, joiden ansiosta tekoäly on laajasti käytössämme ja tehostaa jo omaa toimintaamme.

Etenemmekin hyvää vauhtia kohti tekoälyratkaisuille asettamaamme tavoitetta, jonka mukaan vuoden 2025 alkupuolella kaikki asiakkaamme käyttävät ainakin yhtä LeadDeskin tekoälyä hyödyntävää työkalua.

Tuotantovaiheessa olevat kolme AI-työkalua tehostavat tuotteitamme käyttävien yritysten asiakaspalvelua ja myyntiä, sekä niitä seuraavaa raportointia ja laadunhallintaa. Kolmannen kvartaalin aikana tuotekehitystiimme otti edistysaskelia myös kehittäessään edelleen tekoälyratkaisuamme, joka tulkkaa nyt puhetta tekstiksi aiempaa tehokkaammin. Ratkaisumme keskittyy kiinnostavaan markkinaan: eurooppalaisten kielten puhelunauhoitusten automaattiseen tekstittämiseen. Ratkaisumme on kiinnostanut erityisesti sosiaali- ja terveysalan asiakkaita, sillä se mahdollistaa luottamuksellisen datan käsittelyn ilman kolmansia osapuolia.

Yrityskauppamarkkinassa positiivista virettä

Toteutimme kuluneena kesänä Länsilinkki Oy:n yritysoston. Länsilinkin liiketoiminnan integroiminen osaksi LeadDeskiä on sujunut erittäin hyvin. Toteuttamamme toimenpiteet ovat tervehdyttäneet liiketoimintaa ja parantaneet Länsilinkin kannattavuutta nopeasti. Kannattavuus on parantunut jopa ennusteitamme nopeammin.

Arvioimme jatkuvasti myös muita potentiaalisia yritysostokohteita. Olemme kiinnostuneita yrityksistä, joilla on huippuosaamista erityisesti tekoälyssä, monikanavaisuudessa, työvoiman hallinnassa sekä työn automatisaatiossa.

Meitä kiinnostavia ostokohteita on tällä hetkellä hyvin tarjolla, ja yhtiöiden arvostukset ovat aiempaa realistisempia.

Kiitollisena kohti vuoden viimeistä neljännestä

Kulunut vuosi on ollut yrityksen kasvun kannalta haasteellinen valuuttakurssivaikutusten vuoksi. Olenkin erittäin iloinen, että LeadDesk-tiimi on täynnä lahjakkaita ja motivoituneita ihmisiä. Heidän ansiostaan saimme aikaan hyvää kannattavaa kasvua. Suurkiitos tiimillemme! Lämmin kiitos myös asiakkaillemme, jotka ovat ennakkoluulottomasti ottaneet käyttöön tekoälyratkaisujamme. Yhdessä heidän kanssaan voimme parantaa tarjottua asiakaskokemusta ja myyntityön tehokkuutta ennennäkemättömällä tavalla, sillä tuotteidemme uudet tekoälyominaisuudet ovat vain alkusoittoa sille, mihin LeadDesk on menossa.”

Tulevaisuuden näkymät

Näkymät ja ohjeistus vuodelle 2023

Yhtiö toistaa 20.9.2023 annetun liikevaihtoa ja kannattavuutta koskevan ohjeistuksen.  Yhtiö ohjeistaa vuosikasvun olevan 3–7 % sekä kannattavuuden olevan käyttökateprosentilla mitattuna 10–15 %. Ohjeistus ei huomioi merkittävän kokoisten yrityskauppojen vaikutusta liikevaihtoon tai kannattavuuteen.

Taloudellinen tiedottaminen

Yhtiö julkaisee vuoden 2024 raportointiaikataulun arviolta 24.11.2023.

LeadDesk on Euroopan kärkiyhtiö pilvipohjaisten contact center -ohjelmistojen tarjoajana. Tekoälyä hyödyntävä LeadDesk-pilvipalvelu parantaa asiakaskokemusta ja myyntityön tuottavuutta. Viikoittain jo yli 20 000 asiakaspalvelun ja myynnin ammattilaista työskentelee tehokkaammin LeadDeskin avulla. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 28,1 miljoonaa euroa, ja liiketoiminnasta valtaosa tuli jo Suomen ulkopuolelta. Konsernilla on toimistot kahdeksassa Euroopan maassa. LeadDesk Oyj:n osake on kaupankäynnin kohteena First North Finland -markkinapaikalla kaupankäyntitunnuksella LEADD. www.leaddesk.com

[1] Jatkuvan sopimuskannan arvo lasketaan niin, että muussa kuin euroissa oleva sopimus käännetään euroiksi sen kuukauden kurssiin, kun sopimus tuodaan sopimuskantaan tai kun olemassa olevia sopimuksia muutetaan.