• Drivalia/

LeasePlan tutkii: Lataushybridien todellinen kulutus on 3–4 kertaa lupauksia suurempi

Report this content

Autoleasing-yhtiö LeasePlanin palautuneiden autojen data-aineisto osoittaa, että lataushybridien todellinen kulutus on keskimäärin 3,5 kertaa suurempi kuin valmistajat autoille ilmoittavat. Osa autoista palautuu niin, ettei niiden latauskaapelia ole käytetty.

LeasePlanin palautuneiden vapaan autoedun autojen datasta laskema lataushybridien todellinen keskikulutus on 7,64 litraa sadalla kilometrillä, kun autovalmistajat antavat niille keskikulutukseksi 2,24 litraa sadalla kilometrillä. Toteutuneen kulutuksen vaihteluväli on 3,52–11,15 litraa sadalla kilometrillä ja valmistajien ilmoittamien kulutusten 1,4-3,9 litraa sadalla kilometrillä.

Useiden lataushybridien kulutus on ollut yli 4,5-kertainen verrattuna valmistajien ilmoittamaan kulutukseen. Kulutus on ollut monilla autoilla kymmeniä prosentteja korkeampi kuin saman mallin bensiinimoottoriselle autoille luvattu kulutus on. 86:n lataushybridiauton joukosta vain kahden todellinen kulutus oli alle kaksinkertainen verrattuna luvattuun kulutukseen.

”Palautuneiden autojen dataan perustuvat laskelmat tukevat eurooppalaisia tutkimuksia, jotka ovat tuoneet hybridien todellisen kulutuksen ongelmat esille. Haluamme auttaa asiakkaitamme selvittämään tämän ongelman ratkaisemisessa”, LeasePlan Finlandin kaupallisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava Tiina Märijärvi sanoo.

Lataushybridien nykyinen käyttö ei vastaa niitä tavoitteita, joita yritysten hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet edellyttävät. Hybridiauton valitsevat työntekijät saavat joissakin yrityksissä rahapalkkion eli niin sanotun Green bonuksen. Se ei mene oikeaan osoitteeseen, silloin kun auton todellinen kulutus on moninkertainen sille luvattuun kulutukseen verrattuna.

”Yrityksille on tärkeää, että autopolitiikka tukee niiden hiilijalanjäljen pienentämistä ja päästötavoitteisiin pääsyä. Alkuvuodesta 2021 tarjoamme ratkaisuksi kotilatauslaitteen, joka hankitaan leasingauton käyttöönoton yhteydessä. Tämä sopii erityisesti tilanteisiin, joissa lataussähköstä koituva lasku voidaan ohjata työnantajalle. Näin kannustetaan vapaan autoedun omaavia lataamaan autoa myös kotona”, Märijärvi toteaa.

Lisätietoja:

Tiina Märijärvi, Head of Commercial Development, LeasePlan Finland, tiina.marijarvi@leaseplan.com,  puh. 040 590 8274

Kirsi Vatanen, markkinointipäällikkö, LeasePlan Finland, kirsi.vatanen@leaseplan.com, puh. 050 462 0155

LeasePlan on yksi maailman johtavista leasingyrityksistä, joka hallinnoi 1,9 miljoonaa ajoneuvoa yli 30 maassa aina ostamisesta ja huollosta leasingautojen myyntiin asti. Suomessa LeasePlan toimii yli 25 000 ajoneuvon kokemuksella. Palveluvalikoimaan kuuluvat sekä työsuhde- että tuotantoautoihin liittyvät leasingratkaisut, jotka skaalautuvat yksittäisestä autosta Suomen suurimpien pörssiyritysten isoihin autokantoihin. Lue lisää leaseplan.fi.