Fennovoiman hallintorakennuksen rakentaminen Pyhäjoella alkaa

8.6.2020 klo 10

Fennovoiman hallintorakennuksen rakentaminen Hanhikiven niemellä alkaa kesällä 2020.

Työt toteuttaa Lehto Groupiin kuuluva Lehto Tilat Oy. Hallintorakennuksen on tarkoitus valmistua vuoden 2022 alussa.

”Hallintorakennuksen rakentamisen aloittaminen on yksi merkittävä välietappi valmistautuessamme voimalaitoksen rakentamisvaiheeseen. Kun voimalaitosrakentaminen käynnistyy, henkilöstömäärämme alueella kasvaa voimakkaasti, ja nyt saamme hyvät toimistotilat vastaamaan tähän tarpeeseen”, toteaa Juha Nurmi Fennovoimalta.

Hallintorakennus on osa kokonaisurakkasopimusta, johon kuuluu myös Hanhikivi 1 -ydinvoimalan laitostoimiston rakentaminen. 30 miljoonan euron hanke tarkoittaa rakennusvaiheessa 160 henkilötyövuotta. Rakentamisessa hyödynnetään Lehdon kotimaisten tehtaiden tuotteita, kuten seinäelementtejä.

”Lehto ja Fennovoima vievät hyvässä yhteishengessä eteenpäin alueen rakentamista. Lehto on aikaisemmin rakentanut Pyhäjoelle jo yli tuhannen työntekijän majoitustilat, ja tässä hankkeessa varmistamme toimivat tilat voimalaitosprojektin toimistotyöskentelyyn. Olemme löytäneet hyvän yhteyden, jonka voimin hankkeet etenevät jouhevasti. Lehdon vahva kyky ohjata suunnittelua ja hyödyntää valmiita konsepteja tuo tyypillisesti lisäarvona asiakkaillemme kohtuuhintaisuutta, nopeutta ja laadukkuutta”, toteaa Lehto Toimitilat-palvelualueen johtaja Jaakko Heikkilä.

Hallintorakennuksesta tulee kuusikerroksinen ja rakennuksen laajuus on n. 10 600 . Nykyaikaisista toimistotiloista löytyy tilat noin 300 henkilölle, kokoushuoneet, henkilöstöravintola sekä koulutussiipi. Hallintorakennuksesta tulee Fennovoiman toimistorakennus voimalaitoksen rakennus- ja käyttövaiheisiin. Laitostoimiston rakentaminen alkaa hallintorakennuksen valmistuttua. Viisikerroksinen laitostoimisto sisältää toimistotiloja noin 250 henkilölle sekä kokous- ja sosiaalitilat. Voimalaitoksen rakentamisvaiheessa laitostoimisto toimii Fennovoiman työmaatoimistona. Laitostoimistoon tulee työskentelytilat voimalaitoksen käyttöhenkilökunnalle sekä vuosihuoltotyöntekijöille. Laitostoimiston laajuus on noin 7 200 m².

Hallintorakennus on merkittävin yksittäinen Fennovoiman toteutusvastuulla oleva rakennus. Laitostoimittaja RAOS Projectin pääurakoitsija Titan-2 vastaa varsinaisen ydinvoimalaitoksen ja sen tukirakennusten rakentamisesta ja alihankintaketjun kokoamisesta.

Fennovoiman tavoitteena on saada ydinenergialain mukainen rakentamislupa vuonna 2021 ja aloittaa voimalaitoksen kaupallinen käyttö vuonna 2028.

Juha Nurmi
Johtaja, Fennovoima