Lehto Group Oyj: Lehto myy 542 asunnon asuntoportfolion

Sisäpiiritieto
30.4.2019 klo 14.45

Lehto Group Oyj:n tytäryhtiö Lehto Asunnot Oy (”Lehto”) ja saksalainen DWS, asuinkiinteistörahastonsa lukuun, ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaisesti Lehto rakentaa ja myy 542 kerrostaloasunnon portfolion DWS:lle. Portfolioon sisältyy kuusi eri rakennuskohdetta, jotka sijaitsevat Espoossa, Turussa, Kirkkonummella, Riihimäellä ja Jyväskylässä. Osa kohteista on jo rakenteilla ja kohteet valmistuvat vuosien 2019 - 2020 aikana.

Sopimuksen mukaisesti Lehto myy kohteet vuokrattuina ja portfolion lopullinen kauppahinta määräytyy kohteiden toteutuvan vuokrahinnan ja vuokrausasteen perusteella. Osapuolet eivät julkista portfolion kauppahintaa.

Kohteet luovutetaan asiakkaalle erissä rakennusten valmistuttua, jolloin kohteet myös maksetaan. Lehto hoitaa kohteiden rakentamisaikaisen rahoituksen kassavaroillaan ja pankkilainoilla.

”On hienoa saada DWS:n kaltainen iso asiakas ja se osoittaa, että laadukkaille ja kohtuuhintaisille asuntokohteille hyvillä sijainneilla on kysyntää”, toteaa portfolion myynnistä vastannut Lehto Asunnot Oy:n sijoitusjohtaja Mikko Jalava.

”Olemme tyytyväisiä ensimmäiseen sijoitukseemme asuntokohteisiin Suomessa ja odotamme innolla Pohjoismaiden portfoliomme kasvattamista edelleen asuntokohteiden osalta”, kertoo DWS:n Martin Weikamp, joka vastaa DWS:n Pohjois-Euroopan kiinteistötransaktioista.

Sopimukseen liittyvät keskeiset riskit ovat sovitun vuokrausasteen täyttyminen ja tavoitellun vuokratason toteutuminen. Jos sovittu kohdekohtainen vuokrausaste ei toteudu sovitussa ajassa, ostajalla on oikeus olla ostamatta kyseistä kohdetta.

Portfolion myyntituotot ja kulut jakautuvat suhteellisen tasaisesti vuosien 2019 - 2020 välillä, eikä sopimuksella ole vaikutusta Lehdon aiemmin julkistamiin vuotta 2019 koskeviin taloudellisiin näkymiin.

Veli-Pekka Paloranta, talousjohtaja, Lehto Group Oyj
puh. 0400 944 074

Lehto on nopeasti kehittyvä rakennus- ja kiinteistöalan konserni. Toimimme kolmella palvelualueella: Asunnot, Toimitilat ja Hyvinvointitilat. Olemme rakennusalan innovatiivinen uudistaja ja edelläkävijä. Talousohjattu toimintamallimme tehostaa rakentamisen tuottavuutta, varmistaa rakentamisen laadun sekä tuottaa asiakkaille merkittäviä aika- ja kustannushyötyjä. Työllistämme yhteensä noin 1 500 henkilöä ja vuoden 2018 liikevaihtomme oli 721,5 miljoonaa euroa.