Trombiininestäjä Angiox(TM) on saanut myyntiluvan

Report this content

Lehdistötiedote 7.10.2004 Leiras tuo maahan uuden lupaavan verisuonilääkkeen TrombiininestäjäAngiox on saanut myyntiluvan Pallolaajennuksissa käytettävä verenhyytymistä estävä valmiste Angiox on saanut EU:n komissiolta myyntiluvan. Valmisteen tuo maahan Oy Leiras Finland Ab.Sepelvaltimoiden pallolaajennustoimenpiteissä on käytetty hepariinia tai sen johdoksia estämään veren hyytymistä.Angiox - valmisteenvaikuttava aine on bivalirudiini. Se on tutkimuksissa osoitettu yhtä tehokkaaksi, mutta turvallisemmaksi kuin hepariini ja siihen yhdistetyt ns. verihiutaleiden glykoproteiinireseptorinsalpaajat. "Leiras on vuosikymmenien aikana hankkinut vankan aseman sydän- ja verisuonilääkkeiden markkinoijana avosairaanhoidossa Suomessa. Angiox - valmisteen myyntiluvan saaminen vahvistaa asemaamme nyt sairaalasektorilla. Suomi on myös mukana 14 000 potilaan maailmanlaajuisessa Angiox -tutkimuksessa," sanoo Leiras Finland Oy: n toimitusjohtaja ja sen emoyhtiö Nycomedin Euroopan liiketoiminnasta vastaava johtaja Timo Tiivola. Angiox on toinen Nycomedin Euroopassa markkinoima sairaalavalmiste, joka on saanut EU:n myyntiluvan vuoden 2004 aikana. Ensimmäisenä, kesällä 2004, sai myyntiluvan TachoSil , kirurginen laastari, joka saa aikaan nopean ja luotettavan vuotokontrollin kirurgisissa toimenpiteissä. Yhdessä nämä kaksi uutta tuotetta vahvistavat Leiras Finlandin tuotevalikoimaa sairaaloissa. Dosentti Mikko Syvänne HUS:n kardiologian klinikan Sydänasemalta kertoo uudesta valmisteesta: - Sepelvaltimoiden ja muiden verisuonien pallolaajennustoimenpiteissä, angioplastioissa verenhyytymistä estävä valmisteen käyttö on välttämätöntä. Toimenpiteessä suonen seinämä väistämättä vaurioituu ja elimistö pyrkii muodostamaan vauriokohtaan verihyytymän, joka tukkisi hoidettavan suonen, ellei hyytyvyyteen vaikutettaisi. Nyt tullut vaihtoehto, bivalirudiini on ns. suora trombiininestäjä, mikä tarjoaa eräitä etuja hepariinijohdoksiin verrattuna. Tutkimuksissa bivalirudiini on osoittautunut yhtä tehokkaaksi tai tehokkaammaksi kuin hepariini estämään ei-toivottua veren hyytymistä. Samalla se on aiheuttanut vähemmän verenvuotokomplikaatioita. Angioplastioita tekevät lääkärit harkinnevat ensi vaiheessa bivalirudiinin käyttöä sellaisissa suuren riskin angioplastioissa, joissa tähän asti on käytetty hepariinin rinnalla kalliita ns. verihiutaleiden glykoproteiini IIb/IIIa: n salpaajia. Bivalirudiini on näet osoitettu yhtä tehokkaaksi mutta turvallisemmaksi kuin tällainen yhdistelmähoito, toteaa Syvänne. Angiox -valmiste Angiox on suora ja spesifinen trombiininestäjä, jota käytetään angioplastiapotilaiden hoidossa veren hyytymisen ehkäisyyn. Kliinisissä tutkimuksissa on osoitettu, että Angiox vähentää iskeemisiä tapahtumia tehokkaammin kuin hepariini ja aiheuttaa vähemmän vuotokomplikaatioita. Hepariinit ovat tällä hetkellä yleisesti käytettyjä antikoagulantteja angioplastiatoimenpiteiden yhteydessä. Iskeemisten tapahtumien ja vuotokomplikaatioden on osoitettu vähenevän Angiox -valmistetta käytettäessä myös suuren riskin potilailla. Angiox -valmisteen on kehittänyt The Medicines Company. Angiox lanseerattiin USA: n markkinoille (kauppanimi USA:ssa Angiomax®) menestyksekkäästi vuonna 2001. LISÄTIETOJA: Oy Leiras Finland Ab, toimitusjohtaja Timo Tiivola, puh. 020 746 5019. Oy Leiras Finland Ab, tuoteryhmäpäällikkö Pirkko Hartikainen, p. 020 746 5015, 0400 507 645. Sähköposti: pirkko.hartikainen@leirasfinland.fi. Katso myös: www.leirasfinland.fi. Lähettäjä: AC-tiedotus/Hanna Hiilamo-Kangaslahti, p. (09) 6962 8124, 050 520 3153. Sähköposti: hanna.hiilamo@actiedotus.fi. Oy Leiras Finland Ab Oy Leiras Finland Ab on asiakassuuntautunut terveydenhoidon ammattilaisia ja apteekkihenkilökuntaa palveleva lääkeyhtiö, joka on eurooppalaisen Nycomed-konsernin tytäryhtiö. Leiras Finlandin painopistealueita ovat diabetes ja verenpaine, migreeni, allergia ja osteoporoosi sekä sairaala- ja perusterveydenhuoltotuotteet. Tuotevalikoima sisältää reseptilääkkeet ja apteekeissa myytävät itsehoidon valmisteet. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/07/20041007BIT00060/wkr0001.pdf