Älä anna hyttysten pilata kesääsi!

Älä anna hyttysten pilata kesääsi! Ensimmäisenä maailmassa Suomessa on tehty kliinisiä eli käyttäjätutkimuksia antihistamiinin vaikutuksista hyttysten pistoihin. Hyttyspistoista kärsiville tulokset ovat rohkaisevia. Markkinoilla on useitakin antihistamiineja, jotka lievittävät merkittävästi hyttyspistoksen seurauksia. Tampereen yliopiston tutkimusryhmä on tutkinut antihistamiineja ja todennut, että silmä- ja nuha-allergioihin alun perin kehitetyt antihistamiinit voivat olla tehokkaita myös lievittämään hyttysen piston kutinaa ja ihoreaktioita. Yksi tutkituista antihistamiineista on ebastiini, jonka viralliseksi käyttötarkoitukseksi on hyväksytty myös hyttysallergia. Toisen polven ebastiini on antihistamiini, joka on kaupan Leiraksen Kestine-valmisteena. Kymmenen tabletin pakkauksen saa reseptivapaasti apteekista ja suuremmat pakkaukset lääkärin määräyksestä. Vaikeasti allergiset voivat kaksinkertaistaa päiväannoksen ilman väsymisreaktiota. Ebastiinilla ei ole merkittäviä yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden tai alkoholin kanssa. Miten suojaudut tehokkaasti hyttysiä vastaan Tutkimusryhmän jäsen, antihistamiinien vaikutuksesta hyttysenpistoallergian hoidossa tohtoriksi vuonna 2001 väitellyt Ari Karppinen kehottaa suomalaisia ja Suomessa kesällä oleskelevia nauttimaan suven suloisuudesta täysin rinnoin ja käyttämään parhaimpia antihistamiineja hyttyskiusan poistamiseksi. - Suojautumisessa hyttysiä vastaan tärkeintä on kuitenkin suojaava vaatetus. Myös hyttyskarkotteita voi käyttää pienillä avoimilla ihon alueilla. Kun tähän yhdistää ennakkoon otetun antihistamiini-tabletin tai Kestineä käyttävänä kaksikin tablettia jo pari tuntia ennen hyttyshyökkäystä, on suoja melkoisen hyvä koko vuorokauden, lääketieteen tohtori Ari Karppinen toteaa. - Myös jälkikäteen otettu antihistamiini voi auttaa kutinaan, tosin sitä ei ole erikseen tutkittu. Lievittävä vaikutus alkaa noin puolen tunnin päästä, Karppinen lohduttaa. Tohtori Karppinen varoittaa hyttyskarkotteiden käytöstä esimerkiksi marjametsään mentäessä. Karkotteet ovat myrkkyä eikä niitä tule laittaa sellaisiin kohtiin, jotka joutuvat marjojen kanssa kosketuksiin. Myös saunaan mentäessä tulisi karkotteet pestä pois ennen löylyjä. Lapsille tulisi myrkyllisiä karkotteita laittaa vain vaatteiden päälle. Suomessa on noin 40 hyttyslajia, joista vain 5 - 6 ovat pistäviä. Useimmille hyttysille riittää kukkien mesi, mutta joidenkin lajien naaraspuolisten kohdalla veriaterian on todettu tehostavan jälkeläisten lisääntymistä. [REMOVED GRAPHICS] Kuvateksti: Lääketieteen tohtori Ari Karppinen kehottaa käyttämään antihistamiineja ja nauttimaan Suomen kesästä ilman hyttysongelmia. Kädessä hänellä on harsolla verhoiltu häkki, jossa hyttysiä säilytetään tutkimuksen ajan. Lisätietoja: Lääket. tri Ari Karppinen, Koskiklinikka, 03-250 6111, 040 548 0567, ari.karppinen@koti.soon.fi Tuoteryhmäpäällikkö Timo Kekkonen, Oy Leiras Finland Ab, 040 729 0112, timo.kekkonen@leirasfinland.fi Kuvan tilaus: kati.rautio@actiedotus.fi Tiedotteen lähetti: AC-tiedotus Oy, Marja-Liisa Rosberg, 040 5150 696 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/27/20040527BIT00340/wkr0001.pdf