Tunnetko vanhuksen joka on vailla juttuseuraa?

Report this content

Leiraksen suosittu Ikäihmisten Jutteluvirasto avaa ovensa valtakunnallisen vanhusten viikon ajaksi. Kolmannen kerran Tampereella käynnistyvä Jutteluvirasto järjestetään yhteistyössä Tampereen kaupunkilähetyksen ja Nääsville ry:n kanssa. Viikon ajan Jutteluvirastossa on tarjolla sitä, mitä muualta ei tahdo saada, kiireetöntä juttuseuraa. Jutteluvirasto kerää tuhatkunta kävijää viikossa aina kun se avataan. Kävijämäärän perusteella pysyvälle seniorikahvilalle olisi kysyntää.

Hankkeella on kaksi tavoitetta. Ensinnäkin haluamme tarjota jutteluseuraa ja toiseksi herättää keskustelua ikäihmisten yksinäisyydestä. Meillä jopa joka kolmas yli 65-vuotias kokee olevansa yksinäinen.  Toiveenamme on ollut löytää paikallisia toimijoita, joilla on tarjota esimerkiksi vapaaehtoisia juttukaveriksi myös sen jälkeen, kun viraston ovet suljetaan.  Yrityksen ja järjestöjen yhteistyössä erilaiset resurssit kohtaavat toisensa erinomaisesti. ’’Tällaista yhteistyötä meillä voisi viritellä enemmänkin’’, sanoo Leiraksen viestintäjohtaja Malla Hintsala.

Viraston juttelijat ovat Tampereen Kaupunkilähetyksen henkilökuntaa ja vapaaehtoisia. ’’Jutteluvirasto on meille hyvin sopivaa toimintaa’’, toteaa Riitta Harilo Tampereen kaupunkilähetyksestä. ’’Virastossa on luvassa päivittäin vaihtuvaa ohjelmaa. Tarjoamme myös toimintaa, johon ihmiset voivat Jutteluviraston jälkeenkin osallistua”, kertoo Riitta Harilo Tampereen Kaupunkilähetyksestä.

Jutteluvirasto on avoinna Tampereen Pääpostissa (Rautatiekatu 21) 4.- 8.10.2010 klo 9.00 -15.00. Juttelun, kahvin ja pullan lisäksi tarjolla on tietoa Tampereen alueen vanhus- ja ystäväpalveluista.

Jutteluviraston tulee avaamaan Tampereen apulaispormestari Anna-Kaisa Ikonen maanantaina 4.10. klo 11.00. Viikon aikana virastossa on tarjolla vaihtuvaa ohjelmaa.

Lisätietoja:

Malla Hintsala, viestintäjohtaja Leiras, puh. 0400 207 626, malla.hintsala@leiras.fi

Riitta Harilo, projektityöntekijä Tampereen kaupunkilähetys, puh. 040 592 6496, riitta.harilo@tamperecitymission.fi

OHJELMA

Maanantai 4.10.

11.00    Avajaiset

Tampereen kaupungin apulaispormestari Anna-Kaisa Ikonen ja Tampereen Kaupunkilähetys ry:n toiminnanjohtaja Maritta Grönroos

13.00    Ikivihreitä yhteislauluna, laulattajana Malla Hintsala

Tiistai 5.10.

11.00    Muistatko? Muistikuntoutusohjaaja Marianne Myllymaa

13.00    Ikivihreitä, Los Dementitos –orkesteri

Keskiviikko 6.10.