Asumisen arvomuutos vaatii vahvoja johtajia ja rohkeita päätöksiä

– Asumisen arvomuutos on täyttä totta Suomessa. Kuitenkin sekä maamme poliittiset päättäjät että rakennusalan muut toimijat sivuuttavat asumisen uudet vaatimukset lähes tyystin. Esimerkiksi nykyisen hallituksen asuntopolitiikalle ei voi antaa kuin välttävän arvosanan, toteaa konsernijohtaja Juha Metsälä Pohjola Rakennus Oy:stä.

– Rakennus- ja kiinteistöalan on herättävä Ruususen unestaan. Kaikkien on ymmärrettävä, että rakennusala on nykyisin ennen kaikkea palveluala. Olemme tulleet tilanteeseen, jossa asunnot eivät käykään kaupaksi. Suurin syy on se, että ei kuunnella asiakasta, vaan tuotetaan vääränlaisia asuntoja. Toimitilojen rakentamisessa oikean suuntainen korjausliike on jo tehty, Metsälä jatkoi.

Käytännön toimet puuttuvat

Juha Metsälä mukaan asuntomarkkinoita ei ole pystytty vakauttamaan valtion tukitoimin yhtään aiempaa paremmin, vaikka hallitus niin lupasikin.

– Asuntomarkkinoita voitaisiin tehostaa monin keinoin, jotka eivät edes aiheuta lisää kustannuksia valtiolle ja kunnille. Kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen lisääminen on jäänyt tavoitteestaan. Oman ensi asunnon hankintaa ei ole helpotettu millään tavalla, päinvastoin. Asumisoikeuden vapauttaminen onneksi monipuolisti asumista. Sen sijaan kiinteistöveron korotus on lisännyt asumiskustannuksia, Metsälä toteaa.

Hän muistuttaa, että kaupungistuminen jatkuu vahvana Suomessa.

– Suomen kaupungistuminen on noin 15 prosenttia Ruotsia ja Tanskaa jäljessä. Meillä yli 500 000 ihmistä tulee muuttamaan kaupunkeihin ja he tarvitsevat asuntoja. Se on mahtava tilaisuus koko rakennusalalle.

Juha Metsälä perää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAlle vahvempaa roolia ympäristöministeriön tuella ja valvomana.

– ARAn pitäisi ottaa vastuuta koko kaupunkikehitykseen, johon myös olennaisena osana liittyy myös infrarakentaminen.

Itsenäisesti kaiken ikäisenä

Juha Metsälä on erityisesti huolissaan nuorten ja senioreiden asumisesta.

– Nuorten asuntotilanne varsinkin kasvukeskuksissa on usein hankala, koska nuorilla ei ole varaa asua itsenäisesti. Pienten ja kohtuuhintaisten asuntojen tarjontaa pitää lisätä nopeasti. Nuorten elämänpolut ovat aiempaa yksilöllisempiä, joten asumiseenkin tarvitaan vaihtoehtoja, Metsälä sanoo.

– Me kaikki ikäännymme. Kotona asumista ei saa ratkaista asukkaan ikä, vaan hänen fyysinen ja henkinen kuntonsa. Seniori-ihmisen vaihtoehto asumiseen oman kodin jälkeen on usein palvelutalo. Kuitenkin seniorien omatoiminen asuminen on tärkeää sekä hänelle itselleen että yhteiskunnalle ja kansantaloudelle. Miksi päättäjät eivät ota tosissaan tätä haastetta vastaan?

– Monia päätöksiä perustellaan rahalla. Niin voitaisiin tehdä myös senioriasumisen vaihtoehtojen toteuttamisessa. Kaupungit ja kunnat säästäisivät melkoisesti, jos turvattaisiin ikääntyville ihmisille mahdollisuus asua kotona, Juha Metsälä muistuttaa.

Lisätietoja:

Konsernijohtaja Juha Metsälä, Pohjola Rakennus Oy

juha.metsala@pohjolarakennus.fi, gsm 041 4590 600

• Juha Metsälä puhui Asumisen arvomuutos -seminaarissa 15.1.2015 Finlandia-talolla
  • Seminaarissa pitivät puheenvuorot myös mm. ministerit Pia Viitanen ja Laura Räty sekä kansainvälisiä asiantuntijoita
  • Seminaarin aineisto on ladattavissa www.pohjolarakennus.fi/ajankohtaista
  • Pohjola Rakennus Oy on maamme johtava senioriasumisen kehittäjä ja toteuttaja omalla Elisa-kotien konseptillaan

Pohjola Rakennus Oy on perustettu 1989 Tampereella. Kotimaisen konsernin emoyhtiö on Pohjola Rakennus Oy Sisä-Suomi, tytäryhtiöt Pohjola Rakennus Oy Uusimaa (perustettu 2013), Häme ja Infra (2014).

Konserni on projektinjohtomallilla toimiva, monipuolisen osaamisen rakennusliike sekä aluesuunnittelun ja kiinteistökehittämisen asiantunteva kumppani. Liikevaihdon ennuste on 80 milj. € vuodelle 2014.

www.pohjolarakennus.fi