Pohjola Rakennus Oy Uusimaa uudistaa Martinlaakson liikekeskuksen

Report this content

Vantaan Martinlaakson liikekeskuksen toteutus- ja suunnittelukilpailun on voittanut Pohjola Rakennus Oy Uusimaa suunnittelijoinaan Arkkitehtitoimisto Petri Rouhiainen Oy, Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy ja Sito Oy. Kutsukilpailulla haettiin ostajaa ja toteuttajaa hankkeelle, jonka tavoitteena on kehittää Martinkeskuksen kort­telille toiminnallinen ja kaupallinen konsepti. Vanhan liikekeskuksen tilalle on tarkoitus rakentaa uusi laadukas kortteli­kokonaisuus.

Voittanut ehdotus täytti kilpailun tavoitteet yhdistää asuminen, liiketilat ja lähipalvelut. Suunnitel­massa oli kilpailuraadin mukaan ratkaistu erinomaisesti liittyminen ympäristöön, kaupunkikuvalliset tekijät sekä muu toiminnallisuus. Kiitosta saivat myös korkeatasoinen arkkitehtuuri, onnistuneet väri- ja materiaalivalinnat sekä huolitellut yksityiskohdat. Suunnitelma istuu hyvin Martinlaakson kaupunkirakenteeseen sekä ympäröiviin katutiloihin ja raitteihin.

”Hanke täyttää kaikki Pohjola Rakennus Oy Uusimaan strategiset vaatimukset. Vantaan Martinkeskuksen ja Porvoon Länsirannan Aleksanterin­kaaren alue­rakentamiskohteet vahvistavat osaltaan yhtiömme asemaa ja kannattavaa kasvua Uudellamaalla”, toimitusjohtaja Kim Bono toteaa.

Kilpailun järjesti Martinlaakson liikekeskus Oy Vantaan kaupungin tavoitteiden ja lähtökohtien pohjalta. Kaupunki käynnistää alueen asemakaavoituksen aikaisintaan loppuvuodesta 2014. Kaavamuutos tehdään yhteistyössä Vantaan kaupungin ja Pohjola Rakennus Oy Uusimaan kanssa.

Martinlaakson liikekeskuksen uudistaminen

• Kohde: Martinlaakson liikekeskuksen kiinteistö sekä viereinen LP-pysäköintialue
  • Kutsukilpailun järjestäjä Martinlaakson liikekeskus Oy
  • Voittaja Pohjola Rakennus Oy Uusimaa ehdotuksellaan ”Laulu kahdesta pennistä”, suunnittelijoinaan Arkkitehtitoimisto Petri Rouhiainen Oy, Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy ja Sito Oy
  • Arviolta 260–300 asuntoa sisältäen asumisen eri hallintamuotoja (vapaarahoitteisia omistus- ja vuokra-asuntoja sekä Eloisa -seniori­koteja)
  • Kivijalkaliiketilaa, päivittäistavarakauppa ja maanalainen pysäköintitaso
  • Alustava aikataulun mukaan asemakaava valmis syksyllä 2015 ja rakentaminen aloitettaneen vuoden 2016 alkupuoliskolla

Kuvateksti

Martinlaakson keskusta uudistuu Vantaalla. Hankkeesta järjestetyn tarjous­kilpailun voitti Pohjola Rakennus Oy Uusimaa. korttelikokonaisuus yhdistää asumisen, liiketilat ja palvelut.

Toimitusjohtaja Kim Bono, gsm 044 751 0100, kim.bono@pohjolarakennus.fi

Pohjola Rakennus Oy Uusimaa on projektinjohto-mallilla toimiva, monipuolisen osaamisen rakennusliike sekä aluesuunnittelun ja kiinteistökehittämisen asiantunteva kumppani. Se on Pirkanmaalla toimivan, kotimaisen perheyhtiön Pohjola Rakennus Oy Sisä-Suomen tytäryhtiö, ja sen osaomistajina on yhtiön toimiva johto.

Pohjola Rakennus Oy Uusimaan vuoden 2014 liikevaihto tulee olemaan noin 25 miljoonaa euroa.

www.pohjolarakennus.fi

Avainsanat: