LEL:n muuttaminen työeläkevakuutusyhtiöksi eduskunnan käsittelyyn

LEL:n muuttaminen työeläkevakuutusyhtiöksi eduskunnan käsittelyyn Tasavallan presidentti antoi 20.9.2002 eduskunnalle hallituksen esityksen LEL Työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi. Muutos koskee myös lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelakia. Esityksen mukaan LEL Työeläkekassan tehtävät siirtyvät sellaisenaan muodostettavaan työeläkevakuutusyhtiöön, joten yhteisömuodon muutoksella ei ole vaikutusta LEL:n hoitaman työeläketurvan toimeenpanoon. LEL Työeläkekassan yhtiöittäminen tapahtunee ensi vuoden aikana. Tässä yhteydessä muuttuu myös LEL Työeläkekassan nimi. Yhtiöittämistä seuraavan siirtymäkauden aikana yhtiö sopeuttaa toimintansa vastaamaan työeläkevakuutusyhtiön toimintaa hoitaen nykyisten alojensa eläketurvaa. Lisätiedot Toimitusjohtaja Lauri Koivusalo, LEL Työeläkekassa, 010 55 33 500, 050 594 2010 tai lauri.koivusalo@lel.fi www.lel.fi LEL Työeläkekassa on yksityinen työeläkelaitos, joka hoitaa rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan työntekijöiden eläketurvaa. LEL vastaa hoitosopimuksella myös TaEL-eläketurvasta. Sitä kertyy mm. pätkätöistä ja kotitalouksien teettämistä töistä. LEL:n ja TaEL:n mukaan vakuutetaan vuosittain noin 600 000 työntekijää. Vuonna 2001 LEL Työeläkekassan vakuutusmaksutulo oli 444 miljoonaa euroa. Samana vuonna LEL maksoi eläkkeitä 670 miljoonaa euroa. Sijoituksia LEL Työeläkekassalla oli vuoden 2001 lopussa 3,8 miljardia euroa. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/20/20020920BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/20/20020920BIT00490/wkr0002.pdf