Lel-työterveyspalkinto myönnettiin

LEL-TYÖTERVEYSPALKINTO MYÖNNETTIIN DOSENTTI VEIJO NOTKOLALLE Vuoden 2003 LEL-työterveyspalkinto myönnettiin dosentti, toimitusjohtaja Veijo Notkolalle Kuntoutussäätiöstä. LEL-työterveyspalkinnon saamisen perusteena on Veijo Notkolan ansiokas tutkimustoiminta LEL-työntekijöiden työterveyden parantamiseksi. Veijo Notkola on paneutunut LEL-alojen erityiskysymyksiin jo parinkymmenen vuoden ajan. Tällä hetkellä Notkolalla on meneillään Kuntoutussäätiön ja LEL Työeläkekassan tutkimusyksikön yhteistyöprojekti, jossa tavoitteena on selvittää vajaakuntoisten selviämistä työelämässä ja heidän kuntoutustarvettaan erityisesti LEL-aloilla. Aiemmin Veijo Notkola on johtanut laajaa tutkimuskokonaisuutta, jonka tavoitteena oli selvittää erilaisten rekisteripohjaisten aineistojen avulla ammattiryhmittäistä kuolleisuutta ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymistä. Tutkimuksissa selvitettiin, miten ammatti ja ammattiin liittyvät työterveysongelmat liittyvät tavanomaista korkeampaan kuolleisuuteen ja sairastavuuteen. Tutkimustuloksista on usein käynyt ilmi LEL-alojen erityisluonne. Ennen Kuntoutussäätiöön siirtymistään Veijo Notkola on toiminut Tilastokeskuksen haastattelu- ja tutkimuspalveluyksikön johtajana sekä eri tehtävissä Työterveyslaitoksella. Myös yliopistomaailma on hänelle tuttu. Notkola on ollut väestötieteen professori Helsingin yliopiston Sosiologian laitoksella ja tällä hetkellä hänellä on sosiologian dosentuurit sekä Kuopion että Helsingin yliopistoissa. LEL-työterveyspäivillä jaettava LEL-työterveyspalkinto luovutettiin tänä vuonna jo kuudennen kerran. Palkinto on professori Kyösti Variksen suunnittelema mitali. 5. päivä helmikuuta järjestetyn LEL-työterveyspäivän aiheena oli Tilastot ja työterveys. Veijo Notkola loi luennossaan yleiskatsauksen tiedostoihin ja niiden hyödyntämiseen tutkimuskäytössä. Lisäksi seminaarissa perehdyttiin mm. tilastojen hyödyntämiseen liittyviin tietosuojakysymyksiin. LEL Työeläkekassan tutkimuksista kuultiin muiden muassa tuoreita tuloksia LEL-työntekijöiden työoloja, terveyttä ja työkykyä selvittävän 3T-Työterveystutkimuksen toisesta vaiheesta. LEL Työeläkekassa hoitaa vuosittain 170 000 rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan työntekijän työeläketurvaa. Eläkkeensaajia LEL:n piiriin kuuluu noin 150 000. Heille maksettiin eläkkeitä 670 miljoonaa euroa vuonna 2001. Lisätiedot Juhani Juntunen, ylilääkäri, LEL Työeläkekassa, puh. 010 55 33 324 tai juhani.juntunen@lel.fi Veijo Notkola, dosentti, toimitusjohtaja, Kuntoutussäätiö, puh. (09) 530 4300 tai veijo.notkola@kuntoutussaatio.fi Valokuvat Kuva-aineistoa palkinnonsaajasta löytyy osoitteesta www.lel.fi, Uutiset ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/05/20030205BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/05/20030205BIT00640/wkr0002.pdf