TaEl-eläkekassa tulee mukaan Lel:n kanssa keskinäiseen työeläkevakuutusyhtiöön

Toimitusjohtaja Lauri Koivusalo: TaEL-ELÄKEKASSA TULEE MUKAAN LEL:N KANSSA KESKINÄISEEN TYÖELÄKEVAKUUTUSYHTIÖÖN Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassan (TaEL - eläkekassa) hallitus on päättänyt, että TaEL-eläkekassa liittyy uuteen, LEL Työeläkekassasta perustettavaan keskinäiseen työeläkevakuutusyhtiöön. Tavoitteena on, että yhdistyminen tapahtuu vuoden 2004 alusta. Toimitusjohtaja Lauri Koivusalo pitää päätöstä hankkeen kannalta myönteisenä, sillä yhdessä LEL ja TaEL muodostavat suuremman yhtiön kuin erillisinä. LEL:n osuus koko työeläkejärjestelmän maksutulosta on 5 - 6% ja TaEL:n vajaa prosentti. Yhteinen maksutulo oli vuonna 2002 noin 540 miljoonaa euroa. Yhdistyminen vaatii lainmuutoksen. Lakiesitys annetaan uudelle eduskunnalle. Lopullisen päätöksen liittymisestä tekee TaEL:n valtuuskunta ensi syksynä. Eläkevakuutusasiat yhteen, maksuprosentti säilyy erillisenä "Vakuutusmaksuprosentti määrätään edelleen erikseen kumpaakin eläkelakia varten, mutta muuten asioita hoidetaan uudessa yhtiössä mahdollisimman pitkälle yhdessä. Yhtiö tekee myös yhteisen tilinpäätöksen", toimitusjohtaja Lauri Koivusalo kuvaa yhdistymisen vaikutuksia. Hän korostaa sitä, että tavoitteena on tulevaisuudessa menestyä kilpailussa muiden yhtiöiden kanssa. LEL Työeläkekassan yhtiöittämislaeista eduskunta päätti tammikuun lopulla. Tavoitteena on, että LEL:sta tulee keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö heinäkuussa 2003. Uusi eläkeyhtiö vakuuttaa LEL- ja TaEL-toimialoja edelleen ainoana työeläkeyhtiönä, kunnes työeläkelait (TEL, LEL ja TaEL) yhdistetään ja kilpailu avautuu. LEL:n eli lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelain mukaan vakuutetaan rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan työt. TaEL-vakuutukseen kuuluvat esiintyvien taiteilijoiden lisäksi ns. pätkätyöt. LEL-vakuutettuja oli vuonna 2002 noin 160 000 ja TaEL- vakuutettuja noin 100 000. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/26/20030226BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/26/20030226BIT00700/wkr0002.pdf