Lenovo kasvatti liikevaihtoa ja voittoa selkeän strategiansa voimin

TIEDOTUSVÄLINEILLE 8.11.2018

• Lenovon liikevaihto kasvoi 14 % tilikauden toisella neljänneksellä ja nousi 13,4 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Liikevaihto kasvoi suurimmaksi neljään vuoteen yksittäisellä neljänneksellä, ja tämä oli jo kolmas perättäinen kaksinumeroisen kasvun neljännes verrattuna edellisvuoteen.
  • Tulos kasvoi 213 miljoonaan dollariin. Kasvua syntyi 89 % edellisneljännekseen ja 503 % vuotta aiempaan verrattuna. Kaikkien liiketoimintojen tulos parani.
  • PC- ja älylaiteliiketoiminnat ylittivät 10 miljardin liikevaihdon, ja Lenovo palasi maailman kiistattomaksi PC-markkinajohtajaksi 23,7 % markkinaosuudella.
  • Mobiililaitteiden liiketoimintaryhmä saavutti tärkeän strategisen virstanpylvään, kun Motorola saavutti globaalisti operatiivisen nollatuloksen.
  • Datakeskusryhmä kasvaa kolmesta johtavasta x86-toimittajasta markkinoiden nopeimmin.

Lenovo Group on tänään julkaissut tilikauden toisen vuosineljänneksen tuloksensa. Lenovo saavutti vahvan kaksinumeroisen liikevaihdon kasvun nyt kolmannella perättäisellä neljänneksellä. Liikevaihto ylsi 13,4 miljardiin Yhdysvaltain dollariin, mikä oli 14 prosenttia enemmän verrattuna vastaavaan ajankohtaan edellisellä tilikaudella (18 % ilman valuuttakurssien vaikutusta). Liikevaihto oli suurempi kuin kertaakaan lähes neljään vuoteen. Yhtiö raportoi myös toisen perättäisen voitollisen kvartaalin: voittoa kertyi 213 miljoonaa dollaria, mikä oli kuusi kertaa enemmän kuin vuosi sitten. Kaikkien liiketoimintojen tulos parani.

Toisen neljänneksen tulos verojen jälkeen oli 168 miljoonaa dollaria. Osakekohtainen tulos oli 1,41 Yhdysvaltain dollarisenttiä tai 11,06 Hongkongin dollarisenttiä. Lenovon hallitus päätti jakaa neljännekseltä osinkoa 6 Hongkongin dollarisenttiä osakkeelta.

“Päivän tulos osoittaa, että Lenovon fokusointi älykkääseen transformaatioon tukee menestyksekkäästi sekä liikevaihtomme että voittomme kasvua. Numeromme kuitenkin kertovat vain osan tarinasta. Olen ylpeä siitä, kuinka toteutamme sekä muutosstrategiaamme että lupaustamme tuloksen kääntymisestä. Lenovo on nyt epäilemättä vahvan ja kestävän kasvun vaiheessa. Olen luottavainen, että selkeä missiomme, strategiamme ja kykymme toimia johtavat yhä vahvempiin tuloksiin tulevina kvartaaleina”, sanoi Lenovon pääjohtaja Yang Yuanqing.

Lenovo menestyi myös Suomessa. Tämän vahvistavat markkinatutkimusyhtiö IDC:n tuoreimmat PC-markkinoiden myyntiluvut (1).

Olen erittäin tyytyväinen tuloksiimme Suomessa. Olemme säilyttäneet 31,4 % markkinaosuudella johtoasemamme koko PC-markkinoilla, joilla kasvumme oli kolme kertaa markkinoita nopeampaa vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Erityisesti haluan korostaa sitä, että b2b-markkinoilla olemme vankassa johtoasemassa 37,9 prosentin markkinaosuudella, ja kasvumme on hurjaa verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen. Kiitän asiakkaitamme luottamuksesta ja onnittelen tiimejämme hyvin tehdystä työstä!”, kertoo Lenovon Suomen ja Baltian maajohtaja Timo Toukola.

Tarkemmat tulostiedot Lenovon alkuperäisessä englanninkielisessä tiedotteessa:

Lisätietoja medialle:
Ari Saarelainen